خبرگزاری کار ایران

تسویه حساب با پرداخت ۱۲هزار تومان/ کارفرما: حقوق و بیمه‌ کارگر در ایام مرخصی پرداخت شد

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۴۰۷۸

یکی از کارگران سابق شرکت بنیان پوشش کاسپین گفت: با ۷سال سابقه‌ی کار در شرکت بنیان پوشش کاسپین، با پرداخت ۱۲هزار تومان با من تسویه حساب کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، یکی از کارگران سابق شرکت بنیان پوشش کاسپین گفت: با ۷سال سابقه‌ی کار در شرکت بنیان پوشش کاسپین، با پرداخت ۱۲هزار تومان با من تسویه حساب کردند. 

این کارگر در شرح ماجرا می‌گوید: سال گذشته شرکت به این بهانه که مواد اولیه به پایان رسیده، حدود یک ماه کارگران را به مرخصی اجباری فرستاد و بعد از آنکه به کار برگشتیم به ما گفتند شما از تمام مرخصیِ مجاز ماهانه‌ی خود استفاده کرده‌اید و ۱۲ روز نیز به شرکت بدهکار هستید. 

وی با بیان اینکه امسال نیز شرکت به مدت ۵۳روز تعطیل شد، گفت: بعد از بازگشت به کار همان قضیه‌ی سال گذشته پیش آمد و گفتند شما از تمام مرخصی خود استفاده کرده‌اید. 

این کارگر می‌گوید: بعد از تعطیلیِ امسال، من برای تسویه حساب رفتم اما فقط ۱۲هزار تومان به من پرداخت کردند. 

به گفته‌ی این کارگر؛ شرکت به استناد اینکه مرخصی ۵۳روزه، کارگران را به شرکت بدهکار کرده این مبلغ کم را برای او در نظر گرفته است. 

وی با اشاره به شکایت از شرکت گفت: قبل از تنظیم شکایت، از غیرقانونی بودن رفتار شرکت آگاه شدم و بعد شکایت خود را تنظیم کرد. اما هیئت تشخیص در کمال ناباوری به نفع کارفرما رای داد. 

این کارگر ادامه داد: کارفرما در هیئت تشخیص از توافق‌نامه‌ای رونمایی کرد که من تا آن زمان ندیده بودم. 

به گفته‌ی او؛ بعد از پرس‌وجو از همکاران متوجه شدم کارفرما آن‌ها را مجبور به امضای یک برگه‌ی سفید و بدون تاریخ کرده است مبنی بر اینکه کارگران رضایت داده‌اند به مرخصی بروند و بابت این مرخصی از حقوق آن‌ها کسر شود. این توافق‌نامه به ضرر من و باعث شد در هیئت تشخیص و حل اختلاف رای نگیرم. 

این کارگر می‌گوید: در حال حاضر شکایت خود را به دیوان عدالت اداری برده‌ام و امیدوارم دیوان به این موضوع رسیدگی کند. 

وی گفت: با این اوصاف و با توجه به رایی که برای من صادر شده است، احتمالا هر کارگری که بخواهد تسویه حساب کند بابت مرخصی‌های اجباری مبلغ ناچیزی به او پرداخت می‌شود در حالیکه کارگران به اجبار برگه‌ی سفید را امضا کرده‌اند. 

 شرکت کاسپین در واکنش به صحبتهای این کارگر به «ایلنا» می‌گوید: رای هیئت تشخیص و حل اختلاف به نفع کارفرما صادر شده است و آن‌ها بعد از بررسی مدارک حق را به کارفرما داده‌اند. 

به گفته‌ی این شرکت؛ چیزی به نام برگه‌ی سفید امضا مطرح نبوده است بلکه حدود ۷۰ – ۸۰ کارگر براساس یک توافق جمعی قبول کرده‌اند که در صورت رفتن به مرخصی از حقوق آن‌ها کسر شود. 

این شرکت با کذب خواندن صحبتهای کارگر موردنظر گفت: ما هم حقوق این کارگر و هم بیمه‌ی او را در زمانی که به مرخصی رفته پرداخت کرده‌ایم. وقتی مراجع تشخیص و حل اختلاف به نفع کارفرما رای داده‌اند دیگر صحبتی در این خصوص باقی نمی‌ماند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز