خبرگزاری کار ایران

کیان تایر در معرض خطر/ کارگران نگران شب عید و آینده شغلی/ چه بر سر این برند قدیمی می‌آید؟!

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۱۰۰۱

کارگران کیان تایر نسبت به آینده ابراز نگرانی کردند.

کارگران کارخانه کیان تایر در تماس با خبرنگار ایلنا، نسبت به آینده شغلی خود ابراز نگرانی کردند؛ این کارگران می‌گویند: هیچ امیدی نداریم که سال بعد یا سال بعدتر همچنان سر کار باشیم ضمن اینکه در یکسال اخیر، از میزان حقوق و مزایای مزدی ما کاسته شده است.

این کارگران در توضیح بیشتر افزودند: در سال ۸۷ به دلیل عدم پرداخت حقوق کارگران برای چند ماه متوالی توسط مالک و توقف کامل تولید، کارگران معترض شدند و در آن سال، کارخانه زیر نظر هیات حمایت از صنایع دولت قرار گرفت. تا یکسال پیش (آذرماه ۹۹) کارخانه زیر نظر هیات حمایت بودند و روزمرگی کارخانه می‌گذشت اما سال قبل، حکم ورشکستگی کارخانه آمد و کارخانه زیر نظر هیات ورشکستگی قوه قضاییه قرار گرفت؛ از پارسال اوضاع خیلی بدتر شد. در دو یا سه سال پیش، کارخانه با کمک هیات حمایت از صنایع، به یک روال منطقی رسیده بود و میزان تولید نسبتاً خوب بود اما به اعتراضات پرسنل هیچ توجهی نکردند و حکم ورشکستگی صادر شد.

آن‌ها ادامه دادند: الان مسائل بسیاری به خاطر ورشکستگی بروز کرده است مثلاً سرمایه‌گذار جدید به خاطر همین عنوان ورشکسته می‌ترسد و به کارخانه ورود نمی‌کند؛ الان یکی از عمده طلبکارهای ما، تامین اجتماعی است و به همین دلیل کارگرانی که به زمان بازنشستگی پیش از موعد می‌رسند و به تامین اجتماعی مراجعه می‌کنند، با مشکل مواجه می‌شوند و نمی‌توانند خیلی راحت بازنشست شوند. کارگران برای هر مساله‌ای با مشکل مواجهند و باید بیست جا نامه‌نگاری کنند.

به گفته‌ی کارگران، الان میزان تولید در کارخانه نسبت به پارسال، افت ۵۰ درصدی داشته و هنوز حدود ۹۵۰ کارگر در کیان‌تایر کار می‌کنند.

این کارگران نسبت به آینده شغلی خود نگرانند و می‌گویند: وقتی امکان تولید و رونق گرفتن آن وجود دارد، چرا یک کارخانه قدیمی باید ورشکست اعلام شود و از مزایای مزدی کارگران باسابقه و متخصص آن کاسته گردد!

یک کارگر این کارخانه می‌گوید: وقتی شرکت زیرمجموعه هیات ورشکستگی رفته و اوضاعش بحرانی است قاعدتاً باید از هزینه‌های جانبی بکاهند اما برعکس عمل کردند؛ حقوق مدیران را افزایش دادند و چند مدیر جدید استخدام نمودند در حالیکه هیچ ضرورتی نبود یا اینکه محوطه کارخانه را با هزینه‌ی انبوه، گلکاری و درخت‌کاری کردند؛ این هزینه‌ها در این شرایط بر دوش کارگران است؛ کارگرانی که حقوق‌ و دریافتی‌شان به خاطر تضعیف تولید کاسته شده است؛ حتی اضافه‌کاری‌ها به میزان زیادی کم شده است.

کارگران باسابقه کیان تایر با بیان اینکه «به دلیل ورشکستگی کارخانه دیگر هیچ بانک و نهاد مالی به این کارخانه وام و تسهیلات نمی‌دهد» ادامه دادند: در این شرایط، کارخانه‌ای که در موضع ضعف قرار دارد، روز به روز ضعیف‌تر می‌شود و ممکن است به زودی از پا دربیاید؛ کارگران نگران آینده هستند؛ حقوق‌ها به موقع پرداخت می‌شود اما تولید به ۳۰ درصد یا ۵۰ درصد رسیده؛ ما شب عید را داریم و کارگران نگران هزینه‌های خانواده در شب عید هستند؛ کیان تایر با این وضعیت تا چند وقت یا چند سال دیگر دوام می‌آورد؛ آیا دولت و مسئولان هیچ فکری به حال آینده این مجموعه قدیمی کرده‌اند؛ آیا می‌خواهند کیان تایر را مانند بسیاری از واحدهای برند و قدیمی زمین بزنند؟!

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز