خبرگزاری کار ایران

بیانیه تشکل‌های کارگری نگهداری خطوط ریلی خطاب به وزیر راه و مدیرعامل راه‌آهن/ تاکید به‌ رفع مشکلات صنفی و بی‌عدالتی‌ها

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۶۳۵۲

چند تشکل کارگری در نگهداری خطوط ریلی راه آهن در راستای مطالبات صنفی و رفع بی‌عدالتی در حوزه کار، خطاب به وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن بیانیه‌ای صادر کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در بخشی از این بیانیه که به امضای چهار تشکل‌های کارگری راه آهن در نواحی آذربایجان، تهران، زاگرس، لرستان و جمعی از کارگران رسیده، آمده است:

ما کارگران امور نگهداری خط و ابنیه فنی راه آهن جمهوری اسلامی ایران دوشادوش بقیه کارکنان و در تمام شرایط اقلیمی در حال خدمت می‌باشیم، و عینا کار و ماموریت مشابهی داریم چرا باید وقتی دو نفر ماموریت و کار یکسان دارند حقوق‌های با اختلاف ۲ برابری دریافت کنند. یکبار برای همیشه با قانون‌گذاری صحیح و تبدیل وضعیت کارکنان امور نگهداری وضعیت ایشان از لحاظ ارتقای سطح ایمنی، خدمات رفاهی، اجرای قانون در رابطه با نظام مزدی طبقه‌بندی مشاغل و امنیت شغلی کارگران که طبیعت مستمرو دائمی دارند را سر وسامان دهید. چرا که هیچ دلیل عقلی و شرعی وجود ندارد که نیروی انسانی امور نگهداری که بطور میانگین بیش از ۱۴ سال از عمر و جوانی خود را صرف خدمت به کشور نموده و ۱۶سال هم به او در دستگاه مربوطه نیاز است به صورت قراردادی یک ماهه الی سه ماه مشغول به کار باشد و حقوق خود را با واسطه و با تأخیر دریافت نماید.

این بیانیه افزوده است: متاسفانه هر گاه که خواستیم اعتراض و انتقادی داشته باشیم پاسخ‌هایی همچون ذیل طرح‌های عمرانی قرار داشتن، پرداخت صورت وضعیت شرکت‌های نگهداری به صورت اوراق، وضعیت نامطلوب بودجه عمرانی، به صورت ترجیع بند و مکرراً ازطرف مسئولین استانی و مقامات راه آهن به وفور شنیده‌ایم و ریشه آن‌ عدم درک درست مطالبات قانونی کارگران می‌باشد. معتقدیم تعارض در منافع کارگران و شرکت‌های نگهداری را می‌توان با اصلاح ساز و کارها و موازنه برطرف کرد شکستن ساختارهای ناکارآمد و کهنه و برهم زدن رویه‌ها و روش‌های نادرست لازمه دوره جدید مدیریت راه آهن می‌باشد و صاحبان تعارض منافع امکان خلق فرصت‌های جدید را از شایستگان، نخبگان، کارگران، کارمندان و مهندسان گرفته‌اند. انقلابی و جهادی حرکت کردن همراه با عقلانیت و اصلاحات واقعی یعنی زدن زیر میز ناکارآمدی و توجیه، لازمه دوره جدید مدیریت راه آهن است و به موازات آن می‌بایست زیر میز پنهان‌کاری و تبار سالاری و ناکارآمدی زده شود.

در ادامه این بیانیه در تشریح مشکلات مزدی نوشته شده: میزان حقوق دریافتی کارگران که در طول یکسال علاوه بر آنکه حداقل ۴۰ درصد کمتر از سایر کارگران واحدهای راه آهن است، دو ماه عقب ماندگی حقوق داریم یعنی آخرین دریافتی حقوق در پایان هر سال مربوط به کارکرد دی ماه همان سال می‌باشد.

نویسندگان این بیانیه خطاب به وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران) با اشاره به تناقض‌ها، کاستی‌ها ابهامات، تبعیض‌ها، عدم نظارتهای صحیح و دقیق و بی‌اخلاقی‌ها در مجموعه شرکت‌های پیمانکاری خصوصی که در چند سال اخیر سبب قطع امید و کاهش بهره‌وری و نظام انگیزشی کارکنان شده‌، در ادامه تاکید کرده‌اند: در جریان واگذاری امور نگهداری خطوط ریلی (با خانواده‌ای متشکل از ۱۲۰۰۰نفر نیروی انسانی) به بخش خصوصی نسبت به بسیاری از کارکنان ظلم و جفا شده و خواستار جبران توسط جنابعالی می‌باشیم. اجرای نادرست خصوصی‌سازی در کشور چوب لای چرخه تولید و خدمات گذاشته و زندگی بسیاری از کارگران را مختل نموده است.

نویسندگان این بیانیه در ادامه با انتقاد به مشکلات و روند واگذاری یکی از بزرگترین شرکت‌های پیمانکاری در مجموعه نگهداری از خطوط راه آهن، با مخاطب قرار دادن وزیر راه و مدیرعامل تازه منصوب شده شرکت راه آهن آورده‌اند: از زمان واگذاری تا هم اکنون هنوز پاسخ روشنی از نحوه واگذاری ووضعیت بلاتکلیفی که کارگران در آن گرفتارند دریافت نکرده ایم. بی‌صبرانه منتظراقدامی ملموس و ضابطه‌مند شما هستیم.

طبق اظهارت فعالان کارگری ابنیه فنی راه آهن؛ تشکل‌های کارگری در راه آهن نقطه اتصال کارگران با کارفرمایان و دولت به حساب می‌آیند بنابراین از شما مسئولان درخواست داریم جایگاه تشکل‌های کارگری در راه آهن را تقویت کنید.

در پایان این نامه، آن‌ها به نیابت از کارگران درخواست رسیدگی به مشکلات خود را مطرح کرده و گفته‌اند: امیدواریم با درک همه مشکلات و بغرنج بودن وضعیت کارگران نگهداری کاری برای‌شان انجام دهید. تعیین تکلیف شرکت تراورس، اجرای عدالت و رفع بی‌عدالتی و تبعیضات ناروا، افزایش حقوق و اجرای طبقه‌بندی مشاغل، ارتقای سطح امنیت شغلی، ایمنی و رفاه کلیه کارگران امور نگهداری راه آهن مطالبه همه کارگران است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز