خبرگزاری کار ایران

علی خدایی: زور ما به بی‌قانونی دولت نمی‌رسد/ حتی تلویزیون هم شنوای دردهای کارگران نیست

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۴۳۳۱

خدایی گفت: اگر دولت بودجه کافی برای افزایش دستمزد کارگران منطبق بر بند ۲ ماده ۴۱ ندارد باید عنوان کند پول و بودجه ندارم نه اینکه بگوید حق کارگر این مقدار دستمزد است؛ در این حالت من مطرح میکنم اگر نداری برای موضوعات دیگر هم نداشته باش.

به گزارش ایلنا، علی خدایی (نائب رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار) در برنامه رادیو گفتگو بیان کرد: در مصوبات افزایش دستمزد اینطور نیست که ما بر اساس قانون نتوانیم از حقوق کارگران دفاع کنیم. مشکل اینجاست که ما زورمان به بی‌قانونی طرف مقابلمان یعنی دولت نمی‌رسد. 

وی گفت: ماده ۴۱ قانون کار در بند ۱ می‌گوید دستمزد باید با توجه به نرخ تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی تعیین شود؛ نگفته «مطابق با آن». در بند ۲ میگوید در هرصورت مزد تعیین شده باید حداقل‌های یک زندگی متوسط که میزان آن توسط مراجع رسمی تعیین میشود را تامین کند. منت‌ها فقط بند ۱ را مبنا قرار میدهند و دولت و کارفرمایان معتقدند حداقل‌های زندگی تعریف ندارد! 

خدایی ادامه داد: مرجعی که باید به اعتراض ما رسیدگی می‌کرد دیوان عدالت اداری بود که آن هم با توجه به اصلاحیه‌ای که به آن خورد، روی مزد تصویب شده صحه گذاشت و آنگونه که باید قانون را رعایت نکرد. 

کارگران نقشی در نهادهای تصمیم گیر ندارند

نایب رییس کانون عالی شوراهای اسلامی کار اظهار کرد: ما جامعه کارگری الان در موقعیت ضعف هستیم؛ با وجود اینکه بیش از نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهیم، قوی و متشکل نیستیم و هیچ نقشی در نهادهای تصمیم‌گیر نداریم. از آنطرف تمام کسانی که روبروی ما قرار دادند، حتی یک نماینده را برای ما زیادی می‌بینند و دنبال حذفش هستند. 

خدایی گفت: مشکل اینجاست هر زمان می‌گوییم نماینده نداریم، بلافاصله می‌گویند آقای محجوب در این ۲۰ سال چه کاری انجام داده است؟ اولا ما می‌دانیم برای کارگران چه کار کرده است. ثانیاً ۲۸۹ نماینده دیگری که قرار است برای کارگران کار کنند چرا کاری نکرده‌اند؟! 

وی بیان کرد: مشکل ما همینجاست که به جای اینکه از ظرفیت خود برای اتحاد و مطالبه‌گری استفاده کنیم به جان یکدیگر افتاده‌ایم. در این شرایط طرف مقابل من در مجلس بحث مزد توافقی را پیگیری می‌کند و در جایگاه قدرت رخنه می‌کند ولی من هنوز درگیر این هستم که آن یک نماینده‌ای که در مجلس داشتم چقدر خوب بوده یا نبوده! 

حتی یک رسانه تلویزیونی، شنوای دردهای کارگران نیست

خدایی اظهار کرد: اگر دولت بودجه کافی برای افزایش دستمزد کارگران منطبق بر بند ۲ ماده ۴۱ ندارد باید عنوان کند پول و بودجه ندارم نه اینکه بگوید حق کارگر این مقدار دستمزد است؛ در این حالت من مطرح میکنم اگر نداری برای موضوعات دیگر هم نداشته باش. نه اینکه فقط از سفره کارگر بزنند. 

وی تاکید کرد: سالهاست هر جا بحث افزایش تولید شد، قانون کار را دستکاری کردند. ما هر زمان می‌آییم حقی را مطالبه کنیم، برای عقب راندن ما می‌آیند پای بحثهای دیگر مثل مزد منطقه‌ای، کارگران غیر رسمی و یا بیکاری را وسط می‌کشند! 

خدایی تصریح کرد: چرا فضای رسانه‌ای برای ۴۲.۵ میلیون نفر از جمعیت کشور در ۳۰ - ۴۰ تا شبکه‌ای که دارد و از بودجه عمومی استفاده می‌کند، حتی یک برنامه اختصاصی کارگری ندارد؟! ما فرصتی برای بیان دیدگاه‌مان نداریم. قدرت رسانه را دست کم نگیرید. فشار افکار عمومی به عنوان پشتوانه من مگر کم نیرویی است که بتواند برای جلسات افزایش دستمزد مؤثر واقع شود و صدای ما را برساند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز