خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

تامین اجتماعی منشا مشکلات اقتصادی واحدهای تولیدی نیست/ پرداخت حق بیمه جزء حقوق ممتازه کارگران است

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۶۲۰۸

یک فعال کارگری در قزوین گفت: مهم‌ترین مشکل پیش روی تولید داخلی سوءمدیریت، واردات بی‌رویه، نوسانات نرخ ارز و ضعف نظارت دستگاهای دولتی است که کمر تولیدکننده داخلی را شکسته است.

«عیدعلی کریمی» در گفتگو با خبرنگار ایلنا گفت: اخیرا ردپایی دیگر از کارفرمایان با پیشگردی وزارت صمت در بخش بیمه‌پردازی تامین اجتماعی دیده شده و به‌نظر می‌رسد کارفرماها می‌خواهند دوباره توپ مشکلات خود را که ناشی از ناتوانی‌های مدیریتی آنان در بخش اقتصاد است، به زمین جامعه کارگری پرتاب کنند.

او با با بیان اینکه جامعه کارگری در مقابل این تصمیم غیرکارشناسی و سایر تصمیمات غلط خواهد ایستاد، در ادامه تصریح کرد: همه تشکل‌های کارگری و بازنشسته اعم از کانون شورای اسلامی کار، انجمن‌های صنفی کارگری و ساختمانی، کانون بازنشستگان و کانون‌های عالی به گوش باشند در صورت اجرایی شدن چنین تصمیمات و پیشنهاداتی علاوه بر اینکه تعهدات کارفرمایان نسبت به حق بیمه کارگران تامین اجتماعی از بین می‌رود، در مرحله نخست علاوه بر نابودی تامین اجتماعی، سرگردانی کارگران را خواهیم داشت.

وی افزود: گویا برخی به بهانه اینکه بزرگترین مشکلات را تأمین اجتماعی برای صنعت و صنایع فراهم کرده است، برای کم کردن هزینه‌های واحدهای تولیدی قصد دارند با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای بیمه‌پردازی واحدهای تولیدی به سازمان تأمین اجتماعی به توافقات خاص خودشان دست یابند. به زعم وزیر صمت بیش از ۴۰ درصد مشکلات واحدهای تولیدی صنعت ایران در حوزه صنایع و خدمات مربوط به بیمه‌پردازی به سازمان تأمین اجتماعی است که پیشنهادشان این است که این ۴۰ درصد را از دوش صنایع بردارند.

دبیر خانه کارگر قزوین با بیان اینکه این پیشنهادات برخلاف نظر مقام معظم رهبری برای ایجاد اشتغال و تامین امنیت شغلی کارگران است، افزود: عملی شدن این تصمیمات به زیان جامعه کارگری و بازنشسته خواهد بود. پرداخت حق بیمه کارفرمایان جزو حقوق ممتازه کارگران است حتی اگر کارفرمایان کارگاه‌های زیر ده نفر هم از حق بیمه‌پردازی معاف شوند، شاهد بیکاری سیل عظیمی از کارگران به ویژه کارگران پیمانکاری خواهیم بود.

این فعال کارگری با طرح این سوال که چرا برای مقابله با شرکت‌های اقماری که مثل قارچ در حال افزایش هستند تصمیم‌گیری نمی‌شود تا بیش از این امنیت شغلی، بیمه‌ای و معیشتی کارگران برهم نخورد، گفت: جامعه کارگری از وزیر کار توقع دارند نگاه حمایتی خود را به کارگران برای جلوگیری از سوءاستفاده برخی افراد حفظ کنند.

به گفته وی؛ مهم‌ترین مشکل پیش روی تولید داخلی سوءمدیریت، واردات بی‌رویه، نوسانات نرخ ارز و ضعف نظارت دستگاهای دولتی است که کمر تولیدکننده داخلی را شکسته است.

دبیر خانه کارگر قزوین با بیان اینکه حمایت از تولیدات داخلی مستلزم برطرف کردن موانع تولید است، در ادامه تصریح کرد: این حمایت نیازمند ارتقای فنی کارخانجات تولیدی است نه اینکه برای ارتقای فعالیت تولیدکننده داخلی آن‌ها را از پرداخت حق بیمه کارگر معاف کنید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز