خبرگزاری کار ایران

شرحی بر جزییات آیین نامه قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۲۷۲۲

رئیس کل سازمان نظام پرستاری در یادداشتی جزئیات آیین نامه اجرایی قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری را تشریح و از همه فعالانی که در تصویب این آیین‌نامه همکاری کردند، قدردانی کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی سازمان نظام پرستاری، متن یادداشت محمد میرزابیگی به این شرح است: سلام و درود بر تمامی مدافعین سلامت بویژه پرستاران عزیز و تشکر از امام رئوف‌مان امام رضا (ع) که به پرستاری و پرستاران عنایت ویژه دارند. بالاخره بعد از ۱۴ سال آئین نامه اجرائی قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری از هزار توی وزارت بهداشت و شورایعالی بیمه و سازمان برنامه و بودجه و کمیسیونهای دولت و هیات دولت گذشت و در آخرین روزهای فعالیت دولت دوازدهم، طی ۸ ماده افتخار آفرین در تاریخ هشتم تیر ماه در شورایعالی بیمه و در هشتم مرداد ماه در هیات دولت به تصویب رسید.

قانونی که به نوعی‌ام المطالبات جامعه پرستاری نامیده می‌شود چرا که مهمترین دستاورد آن هویت بخشی به خدمات پرستاری و به رسمیت شناختن ان توسط سیاستگذاران و حرکت به سمت اقتدار حرفه‌ای می‌باشد. در رابطه با این دستاورد چند نکته قابل توجه است که به شرح زیر تقدیم جامعه محترم و بزرگ پرستاری میگردد:

به سرانجام رساندن این قانون تا این مرحله نتیجه انسجام، اتحاد و همدلی کل جامعه پرستاری و تلاش هدفمند، پیگیرانه، شبانه روزی و خستگی ناپذیر گروه و تفکری است که بنیانگذاران سازمان و نویسندگان و پیشنهاد کنندگان این قانون و قانون بهره وری بودند. این تفکر با قائل شدن به خرد جمعی، کار کارشناسی، دوری از چالش نابجا و هیاهو و ایجاد ارتباط حرفه‌ای با نهاد‌های سیاستگذار فارغ از هرنوع گرایش سیاسی، توانست به لطف خدا این کشتی را به ساحل برساند.

در این آئین نامه، سازمان نظام پرستاری به عنوان نماینده قانونی پرستاران نقش بسیار پر رنگی دارد. به طوریکه هم در تدوین و بازنگری استانداردهای پرستاری حضور دارد (تبصره ۱ ماده ۲) و هم در تنظیم و پیشنهاد تعرفه‌های پرستاری و ارزشهای نسبی (تبصره ۱ ماده ۴) دارای جایگاه مهم و تاثیرگذاری است. این نقش مهم و گستردگی خدمات پرستاری ایجاب می‌کند در مرحله بعد سازمان رسما در شورایعالی بیمه دارای جایگاه و حق رای باشد. و این مهم مجدداً پیگیری خواهد شد.

این آئین نامه، همه گروه‌های پرستاری را از فوریت‌ها گرفته تا دوستان اطاق عمل و هوشبری و…. با هر شرایط استخدامی و در هر نوع مرکز بهداشتی و درمانی صراحتا شامل می‌شود و دیگر بهانه‌ای برای‌عدم اجرای قانون برای گروه‌های خاص و موسسات خاص باقی نمی‌ماند (تعاریف ماده ۱) مشکلی که گاهی در قوانین گذشته مانند ارتقای بهره‌وری وجود داشته است که آن‌ها نیز اصلاح خواهد شد.

این آئین نامه هم برای شرایط فعلی پرداخت در نظام سلامت و هم روش پرداخت گلوبال روشهایی را پیش‌بینی کرده است که می‌تواند حتی در صورت تغییر نظام پرداخت به سوی DRG هم مورد استفاده قرار گیرد.

از زمان اجرای قانون، هزینه خدمات پرستاری که تا بحال به عنوان بخش‌هائی در هتلینگ و حق الزحمه پزشکان مستور بوده به عنوان یک سرفصل مجزا در صورتحساب بیمار آورده و در آیتم‌های سرانه لحاظ می‌شود و کارانه پرستاران بر آن اساس محاسبه پرداخت می‌شود.

منابع اجرای قانون از محل منابع عمومی دولت و از طریق پوشش بیمه‌ای تامین خواهد شد و مردم و بیمه‌ها دچار هزینه‌های بیشتر نمی‌شوند و حتی با حذف برخی خدمات از صورتحساب بیماران مبالغ کمتری نیز پرداخت می‌کنند.

علاوه بر افتخارآمیز بودن کلیت این دستاورد؛ بندهای ۶.۷ و ۸ آیین نامه بزرگترین دستاورد قانون تعرفه‌گذاری محسوب می‌شود.

دقت شود: «سرفصل مستقل خدمات پرستاری درصورتحسابهای بیمار و بیمه و الزام به پوشش بیمه‌ای توسط تمام بیمه‌های پایه و تکمیلی» وتامین اعتبارات اجرای این قانون از بودجه عمومی دولت. "

این دستاورد هنوز به ایستگاه اجرایی نرسیده و باید در عمل؛ در بیمارستانها و مراکز مراقبت در منزل (هومکر) محقق شود. معنی این جمله آن است که همه گروههای پرستاری چه به معنای مخاطبین این قانون و چه به معنای نهادهای هویتی و تشکل‌های پرستاری باید دست به دست هم دهیم. و از تفرقه و حاشیه‌ها پرهیز کنند. و با محوریت سازمان؛ مسیر تحقق صد درصدی این قانون و سایر مطالبات را برای پرستاران عزیز وسایر مدافعین جان بر کف سلامت به دستاورد عملی تبدیل کنیم.

در انتها قبل از همه از رهبر عزیز وفرزانه انقلاب امام جامعه اسلامی، که اجرای این قانون را بر مسئولین تکلیف کردند. از رییس جمهور محترم که در ماههای آخر موافق شدند. و از رئیس جمهور جدید که چه درمقام ریاست قوه قضاییه و چه در مبارزات انتخاباتی از پرستاری و پرستاران به خوبی دفاع کردند. هم بی‌نهایت تشکر می‌کنیم.

از تیم مشاورین بسیار فعال حوزه اقتصاد سلامت سازمان؛ اعضاء محترم شورایعالی و معاونین سازمان که در جلسات طولانی روی کلمه به کلمه این آیین نامه بحث و بررسی کردند. بویژه معاون فنی که در جلسات متعدد با وزارتخانه‌ها، کمیته‌های کارشناسی دبیرخانه شورایعالی بیمه و…. بدرستی و با هماهنگی و کارشناسانه عمل می‌کرد؛ روسای محترم هیات مدیره‌ها که همفکری خوبی کردند؛ همه تشکل‌های پرستاری اعم از موافق و مخالف، جوانان پرستار اعم از تیم دانشجویی؛ روابط عمومی؛ معاونت حقوقی سازمان و وزیر و معاونین وزارت بهداشت بخصوص حقوقی و پارلمانی و معاونت پرستاری؛ ریاست و معاونین سازمان برنامه و بودجه بویژه معاون اجتماعی و دفتر رفاه و سلامت؛ رئیس دبیرخانه؛ کارشناسان و اعضاء شورایعالی بیمه؛ بیمه‌های پایه و تکمیلی اعم از نیروهای مسلح؛ تامین اجتماعی؛ کمیسیون‌های اجتماعی؛ اقتصادی دولت که با هر کدام جداگانه و گاهی با ترکیب‌های متفاوت از آن‌ها جلسات متعدد داشتیم. و در نهایت دولت دوازدهم که درآخرین لحظات تصویب کرد. و… قدردان قدرشناس و سپاسگزاریم.

امیدوارم در نزد خدای پرستاران؛ مدافعین سلامت؛ وجدان خودمان و تاریخ پرفراز و نشیب حرفه‌ایمان سرافکنده نباشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز