خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری هفته مهارت مطرح شد؛

۱۰ سال عقب افتادگی در حوزه اشتغال و مهارت/ شایستگی باید مبانی رشد و توسعه باشد

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۰۲۲۷

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای در نشست خبری «هفته ملی مهارت و ششم مرداد؛ روز ملی کارآفرینی و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای» بیان کرد: در خوشبینانه‌ترین حالت باید بگوییم که از نیاز بازار و جامعه در حوزه اشتغال و مهارت ۱۰ سال عقب هستیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری «هفته ملی مهارت و ششم مرداد، روز ملی کارآفرینی و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای» صبح امروز (ششم مرداد ماه) در سازمان فنی و حرفه‌ای برگزار شد. 

علی اوسط هاشمی با اشاره اینکه ما به صدای بلند نیازمند هستیم تا بودن از کسب مهارت را ترویج دهیم، گفت: من به لحاظ موقعیت شغلی خود از نگاه رهبری به حوزه مهارت آشنا هستم و از آن بهره گرفتم. آقای روحانی رییس‌جمهور هم بر بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها تاکید می‌کند و معتقد است که مهارت کافی برای اشتغال را ندارند. 

معاون وزیر کار با تاکید بر اینکه استفاده از تجربه کشورهای موفق در زمینه مهارت می‌تواند کارساز باشد، تصریح کرد: ما باید از تجربه موفق جهانی کمک بگیریم و این موارد را در آموزش رسمی و غیررسمی به کار گیریم. به طور قطع، اگر دولت سیزدهم به مهارت توجه داشته باشد موففقیت بیشتری حاصل خواهد شد. کسب مهارت مختص نیروی کار نیست بلکه باید سازمان نیز پوست‌اندازی کند؛ اگر پوست‌اندازی صورت نگیرد، تمامی اقدامات بیهوده خواهد بود. 

به گفته وی، مادامی که برنامه‌های کلان کشور منتج به مهارت شود، در آن برهه موفقیت به دست خواهد آمد. نگاه‌ها باید متحول شود. تصمیم‌گیرندگان و سیاست‌گذاران باید به مهارت توجه کنند زیرا دستیابی به فضایی بهتر با این مهم میسر خواهد شد. رفع مشکل بیکاری با شعار حل نخواهد شد بلکه با عمل به سرانجام می‌رسد. 

رئیس سازمان فنی حرفه‌ای با اشاره به اینکه پرداخت وام باید در اختیار نیروی کار ماهر قرار گیرد، اظهار داشت: هرچقدر پول به سیستم کار تزریق شود، نتیجه‌ای نخواهد داشت. پول باید در اختیار اهلش یعنی نیروی ماهر قرار گیرد؛ در غیر اینصورت هیچ نتیجه‌ای به دست نخواهد امد و فرد بدهکار و وام‌دار بانک می‌شود. 

هاشمی با اشاره به اینکه تمامی نیورهای سطوح پایین‌تر وظیفه دارند به دستورات رهبری و رئیس‌جمهور توجه کنند، توضیح داد: توجه به دستورات مقامات ارشد کشور می‌تواند تاثیرات شگرفی در حوزه مهارت ایجاد کند. من معتقدم، معتقدم دستورات رییس جمهور نباید روی زمین بماند و نباید خالی از اعراب برای کسانی باشد که از سوی وی به سمتی منصوب شده‌اند. 

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای گفت: انسان محل توسعه است و باید به این موضوع توجه شود. مسئولان به این نتیجه رسیده‌اند که سیستم آموزشی فاقد یکپارچگی است که باید مورد توجه قرار گیرد. ما باید بتوانیم با برنامه‌های خود یکپارچگی میان سیستم آموزش رسمی و آموزش غیررسمی ایجاد کنیم. 

مشاور وزیر کار با اشاره به برگزاری مجمع جهانی اقتصاد در اوایل ماه جاری میلادی گفت: مهارت از سوی مجمع جهانی اقتصاد مورد توجه قرار گرفته، اعضای این مجمع معتقدند، مانع اصلی برای پذیرش فناوری وعدم افزایش بهره‌وری، فقدان مهارت است. 

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای با تاکید براینکه ایران در حوزه مهارت و اشتغال دچار عقب ماندگی است، توضیح داد: در خوشبینانه‌ترین حالت باید بگوییم که از نیاز بازار و جامعه ۱۰ سال عقب هستیم. اشتغال و مهارت‌آموزی باید در برنامه هفتم جامعه مورد توجه قرار گیرد و مهارت در برنامه بودجه هر سال لحاظ شود. اگر انسان جویای مهارت مورد توجه قرار نگیرد، متضرر خواهیم شد. در دنیای امروز، میان مدرک، مهارت و انسان توانمند تفاوت وجود دارد که نکته‌ای بسیار مهم است. ما نیاز به تغییر اندیشه در حوزه مهارت داریم؛ مفتخریم تا بگوییم زیرساخت‌های تغییر اندیشه در حوزه مهارت را در دولت دوازدهم بنا نهادیم. 

وی ادامه داد: طرح امایش سرزمین ملی در سازمان برنامه و بودجه تصویب شد. ما با افتخار اعلام میکنیم که سند توسعه ملی مهارت مبتنی بر امایش ملی را به تصویب رساندیم و این سند می‌تواند سرلوحه برنامه هفتم توسعه قرار گیرد. 

هاشمی افزود: تبعیض می‌توانند انسان فعال را خنثی و منفعل کند و این نکته مهمی است که باید به ان توجه داشته باشیم، چارچوب سلامت حرفه‌ای ایران در روزهای پایانی دولت دوازدهم نهادینه می‌شود و این مهم می‌تواند منجر به ایجاد مهارت در میان نیروهای انسانی شود. شایستگی باید مبنای رشد و توسعه فردی قرار گیرد و فرصت‌ها نباید حاصل رانت نباشد. 

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای با بیان اینکه مسابقه ملی مهارت روز شنبه (هشتم مرداد ماه) افتتاح می‌شود، تصریح کرد: این مساقات روز شنبه توسط آقای اسحاق جهانگیری افتتاح می‌شود؛ برای نخستین بار، این موضوع از سوی یک مقام ارشد مورد توجه قرار می‌گیرد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز