خبرگزاری کار ایران

خانواده‌های قربانیان «هاشم فودز» خواهان رسیدگی به موضوع هستند/ این حادثه نیست بلکه کشتار کارگران است

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۲۴۶۵

وزیر کشور بنگلادش، حادثه کارخانه هاشم‌فودز این کشور را یک حادثه ندانست و آن را قتل کارگران معرفی کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از لیبراستارت، کارخانه موادغذایی «هاشم فودز» در «روپگانج» منطقه‌ی «نارایانگانج» که در حومه‌ «داکا» پایتخت بنگلادش قرار دارد، دچار حریق شد. این حادثه مرگبار در هشتمین روز از ماه ژوئیه آغاز و حدود ۲۴ ساعت ادامه داشت. 

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، تاکنون ۵۲ کارگر جان خود را از دست داده‌؛ ده‌ها ناپدید شده‌اند که هیچ اطلاعاتی از آنها در دسترس نیست. صدها مزدبگیر دیگر نیز در این حادثه آسیب دیدند. پیش‌بینی می‌شود شمار کشته‌‍شدگان لحظه به لحظه افزایش یابد. 

اغلب کارگرانی که در کام مرگ فرو رفتند، در نزدیکی انبار موادشیمیایی و پلاستیک‌های قابل اشتغال واقع در طبقات دوم و سوم حضور داشتند. اطلاعات اولیه حاکی از آن بود که کارگران به دنبال سرپناه بودند اما اطلاعات تکمیلی نشان می‌دهد، آنها برای نجات خود از پنجره به بیرون از ساختمان می‌پریدند. تمامی راه‌های خروج مسدود و امکان فرار به هیچ وجه میسر نبوده است. 

کارگران کارخانه نیز از آتش‌سوزی دیگری در این کارخانه خبر دادند که هفته گذشته رخ داده بود. 

خانواده کارگران مقابل این واحد تولیدی برای رسیدگی به این موضوع مقابل کارخانه تجمع کرده‌اند. چرایی قفل بودن درهای کارخانه و مسدود بودن راه خروجی، پرسش مشترک خانواده‌های قربانیان حادثه است که راه فرارشان را سلب می‌کند. کارخانه هاشم فودز یکی از مجموعه‌های گروه صنعتی «ساجیب» است که حدود ۷ هزار کارگر زن و مرد در این واحد تولیدی اشتغال دارند. هاشم‌فودز نه تنها در سطح ملی بلکه در سطح بین‌المللی نیز فعالیت می‌کند و برای «موندلیز» ایالات متحده و «شزان» پاکستان محصولات غذایی تولید می‌کنند. 

اتحادیه‌های صنفی کارگری بنگلادش وابسته به اتحادیه بین‌المللی کارگران صنایع کشاورزی و خوار و بار، شرایط خطرناک و ناامنی که منجر به مرگ دلخراش کارگران شده، محکوم کردند. تحقیق درباره نقض حقوق کارگران، فقدان ایمنی و رسیدگی پرونده از طریق مجاری قانونی به مطالبه اصلی فعالان کارگری این صنف تبدیل شده است. 

پلیس این کشور باور دارد، آتش‌سوزی تعمدی بوده و ازبازداشت مظنونان خبر داد. به گفته پلیس، افرادی به اتهام قتل دستگیر شده و هم اکنون در بازداشت به‌سر می‌برند. 

اسدالزمان خان (وزیر کشور بنگلادش) با تاکید بر اینکه مدیرعامل گروه ساجیب در بازداشت به سر می‌برد، توضیح داد: به طور قطع، مسببین حادثه مجازات می‌شوند.

او  هنگام بازددی از محل حادثه اظهار کرد: این حادثه نیست بلکه قتل است.

در آتش سوزی نوامبر ۲۰۲۱ در کارخانه پارچه و منسوجات فشیون تزرین در حومه داکا، دستکم ۱۱۷ تن جان باختند و ۲۰۰ تن مصدوم شدند که مرگبار‌ترین حادثه از این گونه در تاریخ این کشور به شمار می‌رود. این رخداد غمبار و تکان‌دهنده منجر به تعطیلی نزدیک به ۲۰۰ کارخانه و اعتراض کارگرانشان برای درخواست بهبود ایمنی مکان کار شد. 

صنعت تولید منسوجات در بنگلادش که بخش بزرگی از اقتصاد این کشور فقیر را تشکیل می‌دهد، در گذشته به علت پرداخت‌های پائین، شرایط ضعیف و نامطلوب کاری و سطح پائین بهداشت و ایمنی کار، زیر بار سنگین انتقادات قرار داشته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز