خبرگزاری کار ایران

درخواستِ کارگران از دولت آینده؛

«اجرای مطالبات بر زمین مانده» انتظار جامعه کارگری از رئیس جمهور بعدی

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۲۷۸۵

یک فعال کارگری می‌گوید: اجرای قانون‌های بر زمین مانده که تضمین‌کننده‌ی آینده کارگران است، مهم‌ترین مطالبه‌ی جامعه کارگری از رئیس جمهور بعدی است.

عباس شیری (رئیس کانون کارگران ساختمانی قم) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، در ارتباط با انتخابات ریاست جمهوری و توقعات جامعه کارگری گفت: بیش از ۵۰ درصد از جمعیت کشور مشمول قانون کار هستند اما علارغم تاکید قانون کار به وضعیت مسکن، بیمه، بهداشت و…کارگران، هیچکدام از این موارد که از سال ۶۹ در کتاب قانون کار تدوین شده، به درستی اجرایی نشده است.

او تامین مسکن و بیمه اجتماعی را از جمله مشکلات جدی کارگران بویژه کارگران ساختمانی دانست و افزود: کارگر از مجموعه حاکمیت، مالک و سازنده می‌خواهد که حق بیمه‌اش را بپردازند و قانون‌گذار به همین اعتبار خواسته تا ۱۵ درصد عوارض ساختمانی به‌عنوان سهم مالک برای بیمه کارگران پرداخت شود. این در حالی است که متأسفانه به‌رغم پرداخت سهم مالک خبری از بیمه کارگران ساختمانی نیست!

شیری با بیان اینکه طبق قانون همه کارگران ساختمانی باید تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گیرند، افزود: آنچه در واقعیت خلاف قانون روی می‌دهد، علی‌رغم پرداخت سهم مالک خبری از بیمه کارگران ساختمانی نیست، این در حالی است که کارفرما سهم بیمه آن‌ها را پرداخت می‌کند.

وی با بیان اینکه کارگر، تأمین شرایط زندگی، آینده و بیمه‌اش را می‌خواهد و این حق کارگر است که قانون‌گذار از او پشتیبانی کند، تاکید کرد: کارفرما باید زمانی که کار در کارگاه ساختمانی آغاز شد و در جریان افتاد همزمان لیست کارگران را ماهانه به تأمین اجتماعی ارسال و حق بیمه آن‌ها را بپردازد. این پرداخت ماهانه تا پایان زمان ساخت هر ماه باید انجام شود. در عین حال اگر کارفرمایی برای پرداخت حق بیمه کارگران اقدام نکرد باید جریمه شود.

رئیس کانون کارگران ساختمانی قم، کارگران ساختمانی را جزو مظلوم‌ترین اقشار جامعه دانست و گفت: کارگران روزمزد فاقد امنیت شغلی‌اند و همواره نگران آینده کاری‌شان هستند. یک کارگر ساختمانی ممکن است یک روز شاغل و روز بعد بیکار باشد.

شیری مشکل مسکن را از دیگر مشکلات بزرگ جامعه کارگری ذکر کرد و افزود: با شرایط فعلی گرانی زمین و مسکن، خانه‌دار شدن کارگران محال است مگر اینکه بخش‌های حمایتی دولت به کمک کارگران بیایند و با شرایط خاص کارگران را صاحبخانه کنند.

وی همچنین با تاکید بر ساماندهی کارگران ساختمانی تصریح کرد: مشکلات و کمبودهایی در خصوص ساماندهی کارگران ساختمانی وجود دارد که باید سریعا این مشکلات از سوی مسئولان و مدیران رفع شود. به عنوان نمونه بعد از ۷سال دوندگی بین شورا و شهرداری قم برای ساماندهی کارگران ساختمانی قم اقدام کردیم که متاسفانه به دلیل کوچک بودن جایگاه و کمبود امکانات، کارگران قمی از آن استقبال نکردند و همانند قبل در اطراف میادین شهر تجمع می‌کنند.

شیری گفت: نقد ما به‌ عدم اجرای قانون‌های موجود درباره کارگران است وگرنه ما در زمینه قانون چندان خلایی نداریم چراکه چندین بار قانون کار اصلاح شده است و نیازهای بروز شده جامعه کارگری در آن گنجانده شده است.

وی بر لزوم رسیدگی به معیشت کارگران ساختمانی تاکید و عنوان کرد: ویروس کرونا بیشترین آسیب‌ها را به قشر کارگر ساختمانی وارد کرده است.

رئیس کانون کارگران ساختمانی قم گفت: از آنجا که جامعه کارگری شرکت در انتخابات را به فرموده رهبری از وظایف خود می‌داند و در کنار سایر آحاد جامعه به پای صندوق‌های رای رفته و به رئیس جمهور اصلح رای خواهند داد، اما مطالبه‌ی آنها اجرای قانون کار است که در این سال‌ها به زمین مانده است. همچنین توجه به معیشت، مسکن و آینده کارگران ساختمانی.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز