خبرگزاری کار ایران

افزایش چراغ خاموش قیمت نان/ کارگران مخالفند حتی کارگران نانوا!

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۴۶۳۳

به نظر می‌رسد قیمت غیررسمی نان در سطح شهر تهران و برخی شهرهای دیگر تا پنجاه درصد افزایش قیمت داشته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «نان» یکی از کالاهای اساسی تاثیرگذار در چرخه‌ی تورمی است؛ به این ترتیب که وقتی نان گران می‌شود، سایر کالاها و اقلام اساسی خانوارها با یک تاخیر فاز چند روزه تا چند هفته‌ای، شروع به گران شدن می‌کنند.

با این حال، علیرغم وعده‌های مقامات عالی اجرایی کشور در اسفند سال قبل که در ۱۴۰۰ هیچ چیز گران نخواهد شد، داده‌های میدانی از گرانی قیمت نان در بسیاری از نقاط کشور حکایت دارد. این در حالیست که پیش از این، برخی کالاهای خوراکی دیگر از جمله مرغ و تخم مرغ، صعود قیمت را تجربه کرده‌اند.

در حالی برخی نانوایان در سطح شهر تهران نرخ‌های خود را تا حدود ۴۰ تا ۵۰ بالا برده‌اند که سازمان تعزیرات در این باره اقدام مؤثری انجام نداده است. نرخ برخی نانوایی‌ها حداقل ۵۰ درصد بیش از نرخ مصوب است و به نظر می‌رسد نرخ رسمی نان نیز در هفته‌های پیش رو افزایش خواهد یافت.

عبدالله بلواسی (فعال صنفی کارگران خباز مریوان) با تاکید بر اینکه همه کارگران کشور با گرانی نان به عنوان اصلی‌ترین کالای سفره‌های کارگری مخالفند، به ایلنا می‌گوید: حتی کارگران خباز که طی یک روند ناعادلانه و غیرقانونی افزایش دستمزدشان را به افزایش قیمت نان گره زده‌اند، با گران شدن نان مخالف هستند چراکه با گران شدن نان، همه کالاهای اساسی گران می‌شوند و دود آن فقط در چشم کارگران و کم‌درآمدها می‌رود.

او اضافه می‌کند: اگر در روزهای گذشته اخباری از تجمع خبازان در برخی شهرها منتشر شده که درخواست گرانی نان و خروج قیمت نان از انجماد را داشته‌اند، اینها همگی کارفرمایان خباز هستند که قرار است از گرانی نان حسابی منتفع شوند؛ وگرنه کارگران خباز، حامی گرانی نان نیستند و معتقدند آنچه باید در دستمزد آن‌ها موثر باشد، نرخ تورم و سبد معیشت است نه قیمت نان.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز