خبرگزاری کار ایران

یادداشتی از حاتم شاکرمی؛

«روانشناسی شغلی سلامت» و بهره‌وری نیروی کار

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۰۶۱۶

معاون روابط کار و جبران خدمت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در یادداشتی به تشریح روانشناسی شغلی سلامت و رابطه آن به بهره‌وری نیروی کار پرداخت.

فعالیت مشاوره و روانشناسی شغلی در جامعه ما و سایر جوامع باید موجب افزایش ایمنی، سلامت نیروی کار و کاهش آسیب‌های شغلی شود، این فعالیت، انگیزه کاری، خشنودی شغلی و رعایت مقررات سازمانی را افزایش می‌دهد. 

روانشناسی شغلی می‌تواند به سلامت و بهره‌وری نیروی کار کمک فراوانی کند. فرهنگ‌سازی در زمینه مشاوره روانشناسی کار به جامعه اهمیت زیادی دارد، و به عنوان یک نیاز اساسی در زندگی مردم باید مورد توجه قرار گیرد. برای ایجاد این رویکرد و فرهنگ اثربخش، افراد غیرمتخصص نباید به این حوزه ورود کنند و موجب بی‌اعتمادی جامعه شوند چراکه حضور افراد غیرمتخصص، اعتقاد و اعتماد مردم را به بخش روانشناسی شغلی و مشاوره کاهش می‌دهد. 

با توجه به تغییرات شتابان در فرایند کار و پدیده مشاغل جدید، روانشناسی شغلی و ارائه مشاوره نیز باید با این تغییرات هماهنگ باشد. در برخی اوقات، شاهد هستیم که استخدام به صورت غیرتخصصی انجام می‌شود که آسیب‌های زیادی به دنبال دارد. تطبیق شرایط روحی، روانی و جسمی با محیط کار در زمان استخدام از مهمترین موضوعات است که می‌تواند موجب فرسودگی روحی و جسمی نیروی کار شود. در روانشناسی شغلی باید به رضایت شغلی و بهداشت ایمنی و فشارهای روحی و روانی کار توجه شود. 

همچنین باید با تشکیل پرونده‌های بهداشتی و سلامت، رسیدگی بهداشتی و روانشناسی صنعتی یا روانشناسی شغلی و پزشکی به صورت حداقل سالیانه انجام تا همواره توانمندی نیروی کار، کنترل و نظارت شود، ضمن اینکه باید به استانداردسازی شرایط محیط کار که تضمین‌کننده سلامت نیروی کار است توجه واقدامات عملی در اصلاح آن صورت پذیرد. 

امروز، هزینه‌ها و خسارات زیاد به دلیل غیر استاندارد بودن ماشین آلات و تجهیزات تولید متوجه برخی از مشاغل می‌شود و به همین دلیل این مشاغل در ردیف کار‌های سخت و زیان‌آور قرار می‌گیرد، سازمان‌ها و بنگاه‌ها و نیروهای کار نیز حتی در منابع مادی دچار زیان می‌شوند. 

مدیریت سازمان و نهادها باید از جهت کنترل شرایط محیط کار و توجه به رضایت شغلی کارگر یا کارمند خود از طریق بکارگیری متخصصین روانشاسان شغلی و استفاده از روش‌های علمی، از آسیب‌های روحی و روانی جدی پیشگیری کنند. امید آن می‌رود که با تلاش و کوشش در این عرصه هم شاهد سلامت، شادی و نشاط نیروی کار و هم رشد و توسعه روزافزون تولید در ایران عزیز باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز