خبرگزاری کار ایران

چگوه یوتیوب جهان را درنوردید/ تغییر الگوریتم‌ها درآمد کارگران تولید ویدیو را کاهش داد

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۴۳۰۳

«یورگ اسپرو» اولین تیرکمان‌ سنگی خود را در ۶ سالگی ساخت اما به این موضوع فکر نمی‌کرد که ساخت این سرگرمی به یک هدف برای او تبدیل شود. اسپرو فارغ‌التحصیل دانشگاه است و مسئول ویرایش ویدئو یک شرکت نرم‌افزاری است. این محتوای ویدئویی این شرکت که نیاز به ویرایش داشتند را مورد بررسی قرار می‌داد و در YouTube منتشر می‌کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «جلنا پرتوریچ» یک خبرنگار مستقل در حوزه کارگری است که وضعیت کشورهای جنوب شرقی اروپا را مورد بررسی قرار می‌دهد. این خبرنگار در گزارشی به بررسی وضعیت تشکل‌های صنفی و چگونگی بیان مطالبات آن‌ها پرداخته است. ترجمه این گزارش مفصل را که در Equal Times منتشر شده، در ادامه می‌خوانید: 

«یورگ اسپرو» اولین تیرکمان‌ سنگی خود را در ۶ سالگی ساخت اما به این موضوع فکر نمی‌کرد که ساخت این سرگرمی به یک هدف برای او تبدیل شود. اسپرو فارغ‌التحصیل دانشگاه است و مسئول ویرایش ویدئو یک شرکت نرم‌افزاری است. این محتوای ویدئویی این شرکت که نیاز به ویرایش داشتند را مورد بررسی قرار می‌داد و در YouTube منتشر می‌کرد. 

پنج سال بعد یعنی سال ۲۰۱۳، نقطه عطفی برای این کارگر بود؛ او تصمیم گرفت تا به یوتوبری حرفه‌ای تبدیل شود. او در حساب کاربری خود محتوایی به زبان انگلیسی در ارتباط با ساخت تیرکمان سنگی منتشر می‌کرد. او همچنین درباره تیرکمان، چاقوی شکاری نیز تولید محتوا می‌کرد. ۴۳۳ میلیون بار محتوای ویدیویی او بازدیدکننده داشت و حساب کاربری او نیز بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر دنبال‌کننده داشت. 

یوتیوب در سال ۲۰۱۲ سیاست‌های اشتراک‌گذاری محتوای تصویری را تغییر داد و به تبع این موضوع، سازندگان محتوا به راحتی می‌توانند ویدیوهای خود را به اشتراک بگذارند. کاربران باید دو شرط اساسی یعنی از انتشار محتوای بحث‌برانگیز غیراخلاقی و خشن اجتناب کنند. اینطور باید گفت که سال ۲۰۱۷نقطه عطفی برای یوتیوب محسوب می‌شود؛ برخی از تبلیغاتی که پیش از آغاز ویدیوهای پخش می‌شدند، افراط‌گرایی را تبلیغ می‌کردند. چندین شرکت بزرگ، کانال‌های تبلیغاتی خود را بیرون کشیدند، برآورد شده است که حدود ۷۵۰ میلیون از درآمدهای یوتیوب به واسطه این موضوع کاهش یافته است. 

این رسوایی و کاهش سطح درآمدی یوتیوب سبب شد تا این شرکت در جهت بازبینی و تغییر الگوریتم‌های خود گام بردارد. این موضوع سبب شد که تولیدکنندگان ویدیو که از آنان به عنوان کارگران یوتیوب یاد می‌شود، احساس رضایت نکنند و بخشی از منابع درآمدی خود را از دست بدهند. تمام یا قسمتی از ویدیوهای تولید شده برخی از کاربران مسدود شد ولی چرایی این موضوع برای کاربران مشخص نشد؛ همچنین برخی از کانال‌ها برای مدت موقت بسته شدند. ضرر مالی کارگران ثمره اقدامات یوتیوب بود اگرچه منابع مالی این شرکت پابرجا بود. 

اسپرو درباره مشکلاتی که پشت سر گذاشته‌اند، توضیح داد: تغییر الگوریتم به خودی خود مشکل نیست، بلکه مشکلی اساسی کارگران این است که فرآیند و دستورالعمل‌های جدید به طور واضح به سازندگان منتقل نشده است. اگرچه یوتیوب منبع اصلی درآمد او بود اما او برای تامین معیشت زندگی خود دچار مشکل نشد و روش‌های دیگری را انتخاب کرد. او به این نتیجه رسید که برای احقاق حقوق خود و حفظ منابع درآمدی باید تلاش کند. اسپرو، انجمن صنفی سازندگان (کارگران) محتوای ویدیوی با هدف تسهیل تبادل اطلاعات در میان سازندگان، سازماندهی فعالیت‌های پشتیبانی و بحث در مورد تغییرات الگوریتم‌ها در مارس ۲۰۱۸ تشکیل داد. 

تشکیل انجمن صنفی کارگری تولیدکنندگان ویدیو برای یوتیوب

در حال حاضر، کارگران خواهان سازماندهی پلتفورم‌های دیجیتال هستند و در این راه با چالش‌های متعدددی روبرو هستند. مدیران این پلتفورم بین‌المللی بر این باور هستند که اقدام جمعی کارگران تولید محتوا به معنای تکه‌تکه شدن این سازمان است. این در حالی است که تولیدکنندگان معتقدند، آن‌ها، کارگران رسمی یوتیوب محسوب نمی‌شوند؛ پس حق دارند تا به طور جمعی وارد مذاکره شوند. اگر این انجمن شکل نمی‌گرفت به دلیل‌عدم تقان اطلاعات توانایی هماهنگی با یکدیگر وجود نداشت. از طرف دیگر، گستره جغرافیایی آن‌ها زیاد است و هرکدام در نقطه‌ای از جهان زندگی می‌کنند که تابع قوانین متفاوتی هستند. به همین دلیل لزوم تشکیل انجمن احساس می‌شد. 

اسپرو توضیح می‌دهد: این انجمن سبب شده است تا گروهی با عقاید مختلف سیاسی گرد یکدیگر جمع شوند، کانال‌های چپ و راست به وفور در یوتیوب در دسترس است اما اکنون دور هم جمع شده‌اند. این انجمن فقط برای احقاق حقوق و هماهنگی تشکی شده و توجهی به اختلافات سیاسی و دیدگاه‌های ایدئولوژیک ندارد. 

انجمن به دنبال ترویج اشتغال، حفظ معیشت و حمایت از کارگران یوتیوب است و از محتوای تفرقه‌آمیز حمایت نخواهد کرد. موسس این انجمن کارگری توضیح می‌دهد: من به دنبال از بین بردن یوتیوب و تشکیل پلتفورم جدید نیستم، تنها هدف من مشارکت و برخورداری عادلانه است. 

انجمن کارگری تولیدکنندگان محتوای یویتیوب در قالب یک گروه کوچک در فیس‌بوک تشکیل شد و به اسپرو اجازه داد تا الگرویتم‌های به روزرسانی شده را به اشتراک بگذارد و درباره موارد جدید نیز نظرسنجی کند. این نظرسنجی‌ها، ابزاری برای تصمیم‌گیری‌های گروهی هستند. در سپتامبر ۲۰۱۸، او یک ویدیو علیه این پلتفورم جهانی منتشر کرد و در این ویدیو، یوتیوب دروغگو خواند. او از فرآیندهای ارتباطی مبهم و گمراه‌کننده غول تکنولوژی انتقاد کرد. این اقدام سبب شد تا تیمی از مدیران یوتیوب با گروهی از اعضای انجمن کارگری به پای میز مذاکره بنشینند. 

اگرچه اقدام ابتکاری اسپرو مفید به نظر می‌رسید ولی توافق نهایی میان آن‌ها حاصل نشد. سال ۲۰۱۸، انجمن تولیدکنندگان ویدیو یوتیوب با یک انجمن کارگری در آلمان ادغام شد. ابن انجمن آلمانی در سال ۱۹۴۹ تاسیس شده بود و بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار عضو داشت. 

بنا بر اظهارات یکی از بازرسان انجمن صنفی کارگران یوتیوب، ما با کمپین‌های مختلف وارد مذاکره می‌شویم و در صورت امکان با آن‌ها قرارداد همکاری امضاء می‌کنیم. ما واسطی بین کارگران و پلتفورم‌های دیجیتال هستیم که مطالب آن توسط کارگران تولید می‌شود. 

سازندگان محتوای پلتفورم یوتیوب از منابع هدایتی محروم بودند اما شرایط آن‌ها تغییر کرده است. این انجمن از ابزارهای قانونی و مالی برخوردار است، همچنین از این توانایی برخوردار است تا یوتیوب را به پای میز مذاکره بکشاند. اسپرو برای رسیدن به نقطه نظر مشترک از اعضای انجمن خواسته است تا در نظرسنجی‌ها شرکت کنند. نتایج حاصله متفاوت است. 

برخی از اعضای انجمن که از اهالی ایالت متحده بودند نسبت به پیمان همکاری با یک انجمن کارگری، انتقاداتی وارد کردند. اسپرو بر این باور است، انجمن صنفی کارگران یوتیوب در آمریکا چندان محبوب نیست. 

بر اساس آیین‌نامه و اهداف بلندمدت این انجمن، هرگونه نژادپرستی، تبعیض جنسی، همجنس گرایی و بیگانه هراسی مورد توجه آن‌ها نیست و در برنامه آن‌ها جایی ندارد. اگر نظراتی منطبق بر این موارد در کانال‌های ما منتشر شود، حذف خواهد شد. 

انجمن صنفی کارگران یوتیوب، کمپینی را در ژولای ۲۰۱۹ راه‌اندازی و یک ویدئوی ۱۴ دقیقه‌ای را منتشر کرد. انجمن در ویدیو منتشر شده اظهار کرد، یوتیوب دیگر نمی‌خواهد یک پلتفورم باشد و گوگل را به نقض مقررات متهم کرد. پس از انتشار این ویدیو، تعداد اعضای گروه فیس‌بوک افزایش یافت و یوتیوب باردیگر به پای میز مذاکره آمد. 

انجمن صنفی کارگران یوتیوب موفق شد تا به اهداف خود دست یابد و قوانین طبق روال قبلی باشد. اسپرو توضیح می‌دهد: تغییرات سبب خشنودی و رضایت او شده است. وی در حال حاضر به دنبال ایجاد یک انجمن ثبت شده‌است تا شرایط بهتری برای همه کارگران یوتیوب شکل گیرد.

ترجمه: علی خسروجردی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز