خبرگزاری کار ایران

هاشمیان: فوتبالیست در خانه حریف باید از میان آتش عبور کند/ حضور روانشناس ورزشی در تیم‌ها مهم است

asdasd
کد خبر : ۹۸۸۰۷۳

مربی تیم ملی فوتبال در مورد مواردی در حیطه فعالیتش صحبت کرد.

به گزارش ایلنا، وحید هاشمیان، مربی تیم ملی و از اعضای کادرفنی اسکوچیچ در گفتگویی در خصوص بحث پویایی و انسجام تیمی گفت: «مربی خوب مربی است که به یک بازیکن خوب و تاکتیک‌پذیر، نکات اخلاقی را هم گوشزد کند. بایرن مونیخ با کواچ نتایج خوبی نمی‌گرفت. با اینکه بازیکنان خوبی در اختیار داشت و همه بازیکنان تاکتیک‌پذیر و حرفه‌ای بودند. هانس دیتر فلیک که آمد اما تیم یکدل و یکپارچه شد و راز موفقیت بایرن مونیخ در زمان مربیگری او هم همین بود. یک مربی باید به بازیکن بگوید که چطور تمام نیرو و انرژی‌اش را در اختیار باشگاه بگذارد. در کنار اینکه تأکید می‌کند برای من نظم تاکتیکی، کار گروهی و... اهمیت دارد باید به قوانین و ارزش‌هایی که یک تیم را به وجود می‌آورد هم اشاره کند. ورزش حرفه‌ای در حال حاضر بر پایه همین اصول است که پابرجاست.»

مربی تیم ملی فوتبال ایران، عوامل اساسی در به وجود آمدن پویایی و انسجام تیمی را این‌طور بیان کرد: «اولین نکته این است که مربی به بازیکن این اطمینان‌خاطر را بدهد که اگر خوب تلاش کند، حق خود را می‌گیرد و این موضوع هیچ ارتباطی به قومیت یا ملیت بازیکنان نداشته باشد. اینکه یک بازیکن از شهر دورتری بیاید یا از محله پایین‌تری آمده باشد، نباید معیار مقایسه شخصیت او قرار بگیرد. همه بازیکنان باید در برابر مربی یکسان باشند. نکته‌ای که می‌خواهم به آن اشاره می‌کنم این است که تیمی که ما به وجود می‌آوریم، همچون وصل شدن قطعات پازل است. قطعات پازل در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و یک شکل واحد را به وجود می‌آورند. اگر هر کدام از این قطعات نباشند، پازل ما کامل نمی‌شود.»

هاشمیان در دومین مورد به پاداش‌ها و ایجاد حس رقابت بازیکنان با خودشان اشاره کرد: «یک موردی که باعث ایجاد انسجام در تیم می‌شود، موضوع پاداش‌های یکسان است. اگر قرار است پاداشی به بازیکنان داده شود باید میزان پاداش برای بازیکنان ذخیره و بازیکنانی که بازی می‌کنند و گل می‌زنند یکسان باشد. علاوه بر این به وجود آمدن بستر رقابت سالم داخل تیم از نکات مهم دیگری است که باعث پویایی تیم می‌شود. وقتی برای تک تک بازیکنان تیم این اتفاق رخ دهد، طبیعی است که بازدهی تیمی هم بالاتر می‌رود. بازیکنان باید یاد بگیرند که با خودشان رقابت کنند.»

هاشمیان درباره نوع به کارگیری روانشناس در تیم‌ها از سوی مربیان مختلف در فوتبال حرفه‌ای دنیا گفت: «بعضی از مربیان به روانشناس اعتقاد دارند و آن را در کنار تیم می‌گذارند و برخی دیگر به روانشناس اعتقادی ندارند. در آلمان هم همین‌طور است. بعضی از مربیان به طور تمام وقت و بعضی دیگر به طور پاره‌وقت از روانشناس بهره می‌گرفتند. دیدگاه‌ها درباره روانشناس متفاوت است اما در مجموع روانشناس با بررسی حرکات و رفتار بازیکنان به اطلاعاتی دست پیدا می‌کند که در حیطه تخصص سرمربی نیست. آنچه اهمیت دارد این است که در حال حاضر بحث روانشناس ورزشی و فوتبالی هم بحث تخصصی شده و مهم است که تیم‌ها از روانشناس متخصص ورزشی استفاده کنند.»

وی با بیان مثالی اضافه کرد: «به عنوان مثال زمانی که ما در ایران بودیم، روانشناس به ما می‌گفت وقتی داخل زمین مسابقه رفتید و با انبوه تماشاگران و هواداران تیم حریف مواجه شدید، تصور کنید آنها را نمی‌بینید و یا صدای‌شان را نمی‌شنوید. این راهکار شاید در مسائل تربیتی یا اجتماعی کارساز باشد اما بازیکن وارد زمین مسابقه می‌شود و می‌بیند که هم صدای هواداران را می‌شنود و هم آنها را می‌بیند! در آلمان اما ما روانشناسی داشتیم که برای ما مثالی از آتش‌نشان‌ها می‌زد. اینکه چطور آتش‌نشان‌ها از میان آتش به کمک افرادی می‌روند که نیاز به کمک آنها دارند. شما هم باید از میان آتش عبور کنید. این صحبت‌ها جو ورزشگاه را انکار نمی‌کرد و در عین حال به بازیکنان انگیزه لازم را برای مقابله با جو حاکم می‌داد.»

در پایان این گفت‌وگو، هاشمیان به بخشی از سؤالات حاضران در لایو پاسخ داد. براساس برنامه‌ریزی‌های قبلی قرار بود که محمد خبیری هم تحلیلی بر صحبت‌های هاشمیان داشته باشد تا موضوع مدنظر از ابعاد مختلف مورد بررسی دقیق قرار بگیرد اما بنا به مشکلاتی این اتفاق رخ نداد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز