خبرگزاری کار ایران

به بهانه خداحافظی گلر با تجربه لیگ برتری از فوتبال؛

2 دهه با مهدی رحمتی، آقای کلین شیت، افتخار و جنجال

asdasd
کد خبر : ۹۸۲۳۴۴

گلر با تجربه و پر افتخار فوتبال ایران تصمیم گرفت از فوتبال خداحافظی کند و در فصل جدید سرمربی تیمش خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایلنا، سید مهدی رحمتی، گلر سابق تیم ملی و با سابقه حضور در تیم‌هایی از جمله فجر سپاسی، سپاهان، استقلال، پیکان و شهر خودرو طی تصمیمی اعلام کرد از فوتبال خداحافظی کرده و دیگر به عنوان بازیکن در میادین حضور نخواهد داشت. رحمتی در حالی این تصمیم را در 39 سالگی گرفته که چندی پیش به عنوان سرمربی تیم شهر خودرو که آخرین حضورش در میادین را با لباس این تیم تجربه کرده انتخاب شد و حالا طبق اعلام خودش قصد دارد از این پس تمرکزش را به طور کامل روی کار سرمربیگری بگذارد. به این بهانه به مرور بر زندگی ورزشی یکی از پرافتخارترین بازیکنان فوتبال ایران می‌پردازیم:

 

* شروع در کارخانه بازیکن سازی شاغلام

2 دهه با مهدی رحمتی، آقای کلین شیت، افتخار و جنجال

شروع کار رحمتی در جوانان پاس تهران بود و پس از آن به جوانان و بعد بزرگسالان فجر سپاسی منتقل شد. دوران حضور رحمتی در فجر زیر نظر غلام پیروانی هم عصر با ستارگان دیگری بود که توسط کارخانه بازیکن سازی شاغلام در آن نسل به فوتبال ایران معرفی شدند و خیلی ها که همچنان عنوان می‌کنند زندگی ورزشی خود را تا حد زیادی مدیون پیروانی و آن دوره فجر سپاسی هستند. بازیکنانی نظیر مهرزاد معدنچی، داوود سیدعباسی، فرشید طالبی، محمد خرمگاه، مهدی رجب‌زاده، فراز فاطمی، سیاوش اکبرپور، علی سامره، علی علیزاده و سیدمهدی رحمتی. اغراق نیست اگر بگوییم در بین این نام‌های بزرگ مهدی رحمتی تبدیل به بزرگترین نام شد و اسم و رسم بیشتری در فوتبال ایران برای خودش دست و پا کرد. در آن مقطع فجر سپاسی هر سال ستاره‌های زیادی به فوتبال ایران معرفی می‌کرد و آخر فصل به تیم‌های متمول و بزرگتر کوچ می‌کردند دوباره نفرات جدیدی به این تیم می‌آمدند و چرخه بازیکن سازی فجر ادامه داشت. راستی کسی الآن خبری از فجر سپاسی دارد؟

 

* کوچ اول به سپاهان بدون پایان خوش

2 دهه با مهدی رحمتی، آقای کلین شیت، افتخار و جنجال

رحمتی 4 سال در دروازه فجر سپاسی در لیگ برتر بازی کرد و توانست خودش را به عنوان یکی از استعدادهای برتر دروازه‌بانی در فوتبال ایران مطرح کند. همان سال‌ها بود که بزرگان فوتبال ایران از جمله مرحوم ناصر حجازی او را گزینه مستعدی برای پیراهن شماره یک تیم ملی می‌دانستند که هنوز در دوران رکود پسا عابدزاده قرار داشت و گزینه‌های مختلف در آن جواب نمی‌دادند. رحمتی در لیگ چهارم به سپاهان پیوست ولی فصل موفقی با این تیم نداشت. سپاهان که در لیگ دوم قهرمان و در لیگ سوم ششم شده بود در لیگ چهارم با هدایت استانکو پوکله پوویچ جایگاهی بهتر از دهم جدول بدست نیاورد. رحمتی همیشه از آن دوره به عنوان یک فصل تلخ در کارنامه خودش یاد می‌کند و زمانی که دوباره به سپاهان برگشت به گفته خودش برای جبران مافات آمده بود.

 

* شروع دوران آبی‌پوشی

2 دهه با مهدی رحمتی، آقای کلین شیت، افتخار و جنجال

ماجرای دنباله دار رحمتی و استقلال از لیگ پنجم شروع شد. او به این تیم آمد تا کارش را زیر نظر قلعه‌نویی شروع کند و رقابت و دوگانه‌ای که میان او و وحید طالب‌لو از آن فصل شکل گرفته تا سال‌ها ادامه داشت. ماجرایی که استقلالی‌ها پیشتر میان برومند و طباطبایی، عابدزاده و بابازده و حجازی و رشیدی تجربه کرده بودند و بعد از این دوره هم موارد مشابه دیگری وجود داشت.  رحمتی در اولین سال حضورش توانست با استقلال به عنوان قهرمانی برسد و این اولین افتخار او در کارنامه‌اش بود. سال بعد استقلال با کوچ قلعه‌نویی به تیم ملی و تعدادی از ستاره‌هایش اوضاع نابسامانی پیدا کرد ولی رحمتی همچنان در این تیم حضور داشت. استقلال می‌توانست در آن فصلِ غیر عادی هم قهرمان شود و تا هفته‌های پایانی صدرنشین بود ولی ناملایمات مانع از موفقیت این تیم شد. دوره اول حضور رحمتی در استقلال 2 ساله بود که به یک قهرمانی و یک چهارمی در جدول ختم شد.

 

* درخشان باش، حتی در مس کرمان

2 دهه با مهدی رحمتی، آقای کلین شیت، افتخار و جنجال

رحمتی بعد از 2 فصل حضور در استقلال به مس کرمان رفت و ابتدا زیر نظر فرهاد کاظمی و سپس با امیر قلعه نویی  و پرویز مظلومی و در کنار بازیکنان سرشناسی مثل امیرحسین صادقی، فرزاد آشوبی، فراز فاطمی، علی حمودی، لوسیانو ادینیو تیم خوبی تشکیل دادند که یک فصل نتایج درخشانی گرفت و فصل بعد توانست سهمیه آسیایی کسب کند. رحمتی نشان داد یک گلر خوب در تیمی مثل مس هم می‌تواند درخشان ظاهر شود.

 

* دوره دوم سپاهان، با شکوه

2 دهه با مهدی رحمتی، آقای کلین شیت، افتخار و جنجال

بازگشت به نصف جهان برای رحمتی این بار خوش یمن بود و برایش افتخار آمیز بود. رحمتی همراه با قلعه‌نویی و ستاره‌های دیگر آن فصل سپاهان تیمی قدرتمند ساختند که حاصلش 2 قهرمانی در لیگ برتر بود. سپاهان آن فصل اولین تیم تاریخ لیگ برتر بود که توانست از عنوان قهرمانی خود دفاع کند و این موضوع مرهون کیفیت بالای بازیکنان این تیم از جمله مهدی رحمتی بود. رحمتی به قول خود وفا کرد و فصل نه چندان خوبش در اصفهان را جبران کرد و با خاطره‌ای خوش در ذهن هواداران این تیم از اصفهان رفت. خیلی ها می‌گویند آن مجموعه سپاهان اگر در پایان فصل دوم از هم نمی‌پاشید قهرمانی آسیا برای آنها مسجل بود. 

 

* دومین حضور در استقلال

2 دهه با مهدی رحمتی، آقای کلین شیت، افتخار و جنجال

رحمتی به استقلال برگشت تا بخشی از تیم پرستاره فصل یازدهم باشد. تیمی که با مظلومی برای قهرمانی بسته شده بود ولی اختلافات داخلی و برخی مشکلات باعث شد نتواند موفق شود. فصل بعد از آن بود که قرار بود قلعه‌نویی به استقلال برگردد و یک مصاحبه عجیب از رحمتی پرده از اختلاف این دو نفر برداشت. رحمتی و قلعه نویی دوران همکاری با شکوهی در استقلال، سپاهان و مس داشتند و تا آن زمان کسی از اختلاف میان آنها خبر نداشت. به هر جهت لیگ دوازدهم موعد بازگشت قلعه‌نویی بود ولی امیر برخلاف انتظار روی نام او قلم قرمز نکشید و عنوان کرد برای سرمایه‌سوزی به استقلال نیامده است. حاصل این همکاری در پایان فصل یک قهرمانی دیگر بود و صعود به نیمه نهایی آسیا. فصل بعد هم قلعه نویی و رحمتی در استقلال بودند ولی کم کم روابط به تیرگی انجامید و در پایان لیگ سیزدهم رحمتی از استقلال جدا شد و به پیکان رفت.

 

* پیکان سواری به سمت سقوط

2 دهه با مهدی رحمتی، آقای کلین شیت، افتخار و جنجال

رحمتی به پیکان رفت. دیدن او در لباس تیم بدون تماشاگر تهرانی کار راحتی نبود. او محبوبیت بالایی میان هواداران استقلال داشت و خودش هم به نظر در لباس سفید پیکان خوشحال نبود. همکاری رحمتی و پیکان عاقبت خوشی نداشت و گلر با تجربه هم نتوانست مانع سقوط این تیم شود. رحمتی در طول حدود یک سال هم پیراهن تیم ملی را از دست داده بود هم استقلال را ولی این پایان راه او نبود. یک فصل دوری از استقلال و در نهایت بازگشت به این تیم پس از رفتن قلعه نویی.

 

* سومین حضور در استقلال

2 دهه با مهدی رحمتی، آقای کلین شیت، افتخار و جنجال

رحمتی برای بار سوم به استقلال برگشت ولی این حضور هم دائمی نبود. او لیگ پانزدهم زیر نظر پرویز مظلومی کار کرد و لیگ شانزدهم و تا نیمه لیگ هفدهم شاگرد منصوریان بود و پس از آن با شفر کار کرد. رحمتی این بار بازوبند کاپیتانی را هم بر بازو داشت. این دوره حضور رحمتی در استقلال هم خالی از حواشی نبود. اختلافاتش با حسینی به عنوان رقیب، جرو بحث با منصوریان روی آنتن زنده برنامه نود و پس از آن ماجرای دربی و پنالتی فرشید اسماعیلی برایش دردسرساز شد. 

2 دهه با مهدی رحمتی، آقای کلین شیت، افتخار و جنجال

تصاویر و اخبار منتشر شده صحبت از این داشت که رحمتی در دربی اجازه پنالتی زدن به منشا نداده و آن را در اختیار فرشید اسماعیلی گذاشته است. پنالتی گل نشد و به واسطه آن استقلال دربی را از دست بدهد و آتش خشم هواداران استقلال متوجه رحمتی شد. خود رحمتی مدعی بود تنها دستورات سرمربی را پیاده کرده و اینکه منشا پنالتی نزند تصمیم شفر بوده است. هر چه بود برخوردها به دلخوری رحمتی و جدایی او در پایان فصل انجامید.

 

* شهر خودرو، آخرین سنگر

2 دهه با مهدی رحمتی، آقای کلین شیت، افتخار و جنجال

رحمتی عطای حضور در استقلال را به لقایش بخشید و در تصمیمی غیر منتظره به مشهد و شهر خودرو رفت. جایی که در آرامش و به گفته خودش در جوار علی ابن موسی الرضا (ع) به فوتبالش ادامه دهد. رحمتی فصل خوبی به دور از حواشی در شهر خودرو پشت سر گذاشت ولی فصل بدون حاشیه به پایان نرسید و در هفته‌های پایانی بود که با سهراب بختیاری زاده، سرمربی وقت به مشکل خورد و نتیجه این اختلاف جدایی سهراب و البته تصمیم عجیب سپردن سرمربیگری تیم مشهدی به رحمتی بود. ظاهرا رحمتی دیگر قصد ادامه بازی نداشت و حالا قصد داشت در قامت مربی پنجه در پنجه هم نسلان خود بیاندازد که آنها هم به عرصه مربیگری روی آورده‌اند.

* شروع و پایان دوران تیم ملی

2 دهه با مهدی رحمتی، آقای کلین شیت، افتخار و جنجال

رحمتی از سال 2004 به تیم ملی دعوت شد و اولین حضورش در فهرست ملی پوشان مربوط به بازی با اردن است ولی در آن زمان ابراهیم میرزاپور گلر شماره یک بود و برانکو به سایر گزینه‌ها میدان نمی‌داد. رحمتی ابتدا دقایقی در بازی دوستانه با آلمان در سال 2004 وارد زمین شد و یک بار هم در بازی ایران - قطر به دلیل مصدومیت میرزاپور به میدان رفت. بعد از جام جهانی 2006 و تغییرات فدراسیون و تیم ملی بازهم به رحمتی فرصت بازی نرسید ولی از سال 2008 تقریبا می‌شود گفت رحمتی پاش را به ترکیب اصلی تیم ملی باز کرد، شماره یک را به خودش اختصاص داد و تا چند سال گلر یک بلامنازع و بی رقیب تیم ملی بود تا زمانیکه اختلاف با کی‌روش او را از ترکیب تیم ملی دور کرد. رحمتی بعد از آن بارها در صحبت‌های مختلف نسبت به خداحافظی از تیم ملی ابراز ندامت کرد و حاضر شد از سرمربی وقت تیم ملی عذرخواهی کند ولی دیگر به او فرصت بازگشت داده نشد تا حضور در جام‌های جهانی 2014 و 2018 را از دست بدهد. در مقدماتی جام جهانی 2014 رحمان احمدی جای او را گرفت و در جام جهانی هم علیرضا حقیقی درون دروازه ایستاد و پس از این دوره علیرضا بیرانوند به ترکیب اصلی تیم ملی رسید. رحمتی در 77 بازی ملی 35 کلین شیت به ثبت رساند که آمار فوق العاده ای است ولی اگر تا پایان دوران اوج فوتبالش در تیم ملی حضور داشت این آمار خیلی بالاتر از این می‌رفت. او می‌توانست به 100 بازی ملی برسد و از آن هم فراتر رود. آخرین بازی او مقابل ازبکستان بود و بعد از آن دیگر دعوت نشد. 

 

* حواشی به پررنگی متن

2 دهه با مهدی رحمتی، آقای کلین شیت، افتخار و جنجال

رحمتی را در فوتبال همیشه یک چهره جنجالی بوده که با وجود قابلیت‌های فنی بالا بعضاً این جنجال‌ها به او ضربه هم زده است. اختلافات مقطعی با وحید طالب لو، محسن فروزان، حسین حسینی، امیر قلعه‌نویی، جواد نکونام، خسرو حیدری، کارلوس کی‌روش، علیرضا منصوریان و این اواخر سهراب بختیاری زاده مواردی است که در ذهن فوتبالدوستان نقش بسته است. بی انصاف نباشیم در خیلی از این موارد رحمتی مقصر نبود ولی در بخش عمده‌ای از آن هم قصور اصلی متوجه خودش است. رحمتی در چند مقطع به اشتباهاتش اعتراف کرده و این شجاعت را داشته که عنوان کند از او تصمیمات و واکنش‌های نادرستی رخ داده است و شاید اگر به گذشته برگردد خیلی از این موارد را پاک کند.

 

* پایان عصر بازی و شروع عصر مربیگری

2 دهه با مهدی رحمتی، آقای کلین شیت، افتخار و جنجال

رحمتی با 466 بازی در لیگ برتر، ثبت  405 گل خورده و 191 کلین شیت که آماری بیش از 40 درصد بازی‌های او را شامل می‌شود با یک کارنامه خوب فوتبال را ترک کرد. او با 4 قهرمانی و یک نایب قهرمانی در لیگ برتر و 3 قهرمانی و 3 نایب قهرمانی در جام حذفی از پرافتخارترین فوتبالیست‌های تاریخ فوتبال ایران است. عملکرد او باعث شده از وی به عنوان یکی از برجسته ترین گلرهای تاریخ فوتبال یاد شود و حالا پا به عرصه سرمربیگری گذاشته و مسیر سخت تری پیش رویش دارد. رحمتی در طول دوران بازی با سرمربیان بزرگ، با تجربه و موفقی همکار بوده و سبک ها و شیوه های مختلف فوتبال را به خودش مشق کرده و اگر از هر کدام یک نکته هم آموخته باشد در عرصه جدید به کارش خواهد آمد. برای مهدی رحمتی به پاس سال‌ها زحماتش در فوتبال ایران به عنوان بازیکن، در قامت جدید و مسئولیت جدیدش به عنوان سرمربی آرزوی موفقیت داریم.

 

 

گزارش: سعید رضی پور

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز