خبرگزاری کار ایران

مروری قدم به قدم با راهیابی سرخپوشان به دیدار نهایی لیگ قهرمانان آسیا؛

یحیی چطور از یک لشکر شکست خورده فینالیست ساخت؟ (گزارش ویژه)

asdasd
کد خبر : ۹۷۷۳۰۷

گل محمدی تیمی را تحویل گرفت که از 2 بازی ابتدایی خود در لیگ قهرمانان آسیا تنها یک امتیاز گرفته بود.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایلنا، پرسپولیس موفق شد در دیداری دشوار و در شرایطی سخت به شکلی که کمتر کسی فکرش را می‌کرد از سد النصر عربستان عبور کند و برای دومین بار در 3 سال اخیر و در تاریخ باشگاه پرسپولیس، سرخپوشان را فینالیست لیگ قهرمانان آسیا کند.

ارزش کار یحیی گل‌محمدی فقط در برتری تیمش مقابل حریف عربستانی در این مرحله و با وجود کمبودها و مشکلات زیاد نیست و گل‌محمدی به نوعی می‌توان گفت در تک تک 7 دیداری که هدایت تیمش را بر عهده داشت کار بزرگی رقم زد و پرسپولیس را قدم به قدم به سمت دیدار نهایی رهنمون کرد. به بررسی این مسیر می‌پردازیم:

پرسپولیس زمان ورود یحیی

پرسپولیس در گروه نسبتاً سختی در لیگ قهرمانان آسیای 2020 قرار گرفت و باید با التعاون، الشارجه و الدحیل مصاف می‌کرد و در نبرد با آنها جواز صعود می‌گرفت. سرخپوشان اوایل حضور گل محمدی و پیش از شیوع کرونا کارش را با شکست 2 بر صفر مقابل الدحیل در تهران آغاز کرد و پس از آن مقابل الشارجه به تساوی 2-2 تن داد تا حاصل کار سرخپوشان از 6 امتیاز ممکن دو بازی ابتدایی تنها یک امتیاز باشد و شانس اندکی برای صعود این تیم باقی بماند. پرسپولیس اگرچه پیشینه فینال آسیای 2018 را یدک می‌کشید ولی در 2019 هم در مرحله گروهی حذف شده بود و کم کم همگان می‌رفتند تا نایب قهرمانی گذشته این تیم را حاصل یک اتفاق بدانند. پرسپولیس به واقع در آن مقطع یک لشکر شکست خورده بود.

یحیی چطور از یک لشکر شکست خورده فینالیست ساخت؟ (گزارش ویژه)

مشکلات سرخپوشان تا پیش از شروع دور جدید رقابت‌ها به کمبود امتیازات اندوخته در 2 بازی نسخت خلاصه نمی‌شد. جدایی ستون‌های اصلی تیم یعنی بیرانوند، علیپور و ترابی که تصور پرسپولیس بدون این سه مهره کلیدی کار سختی بود اندک امیدها را هم به بقای سرخپوشان در مسابقات به یأس تبدیل کرد و دیگر کمتر کسی شانسی برای این تیم در 4 بازی باقی مانده قائل بود. یحیی اما با استراتژی به ترمیم نقاط ضعف تیمش پرداخت و لشکری درنده و تشنه پیروزی از تیمش ساخت و روانه مسابقات کرد. کار کردن روی مسائل روحی و جذب بازیکنان مناسب هم البته کافی نبود. پرسپولیس مشکل هماهنگی با نفرات جدید داشت. پس باید چکار کرد؟

 

گام‌های اول برای صعود

می‌گویند تیم اگر موفق و پرتلاش باشد شانس هم سراغش می‌آید. سرخپوشان شاید در دو دیدار ابتدایی عملکرد ایده‌آلی نداشتند ولی به هر جهت موفق به کسب پیروزی شدند. بازی اول مقابل التعاون در حال به پایان رسیدن با نتیجه تساوی بود و این یعنی 3 بازی و 2 امتیاز و کمرنگ‌تر شدن شانس صعود. خط حمله جان گلزنی نداشت و در این شرایط با یک تاکتیک تمرین شده شجاع خلیل زاده روی ضربات ایستگاهی و کرنر نفوذ می‌کرد و روی یکی از آنها با فرصت طلبی دروازه حریف عربستانی را باز کرد. این نتیجه را حاصل خوش اقبالی سرخپوشان می‌دانستند و بازی برگشت که 3 روز بعد برگزار می‌شد موعد انتقام تیم عربستانی معرفی شده بود.

یحیی چطور از یک لشکر شکست خورده فینالیست ساخت؟ (گزارش ویژه)

پرسپولیس در بازی برگشت گامی به سمت بهتر شدن برداشت و بازی معقول تری به نمایش گذاشت و فرصت‌هایی داشت ولی بازهم برای پیروزی کافی نبود و در نهایت یک ضربه پنالتی از سوی بشار رسن کار را برای این تیم با پیروزی تمام کرد. 2 برتری خفیف یک بر صفر کافی بود تا پرسپولیس 1 امتیازه از 2 بازی به 7 امتیاز از 4 بازی برسد. شرایطی به کل متفاوت با آنچه پیش از این حاکم بود ولی هنوز کار برای صعود سخت و شانس اندک و ناچیز بود. در این شرایط پرسپولیس باید تحت رقابت‌های فشرده به مصاف تیم فیزیکی و قلدر الدحیل می‌رفت.

سرخپوشان در این شرایط سخت هم از بدشانسی و تصمیمات بحث برانگیز داوری در امان نبودند و یک پنالتی به شدت سختگیرانه تک گل حریف را که منجر به برتری آنها بود رقم زد. این بازی در حالی برگزار شد که یک ساعت مانده به شروع بازی ستاره خط دفاعی این تیم بخشیده شد و سرخپوشان به نوعی از این بابت غافلگیر شدند.

یحیی چطور از یک لشکر شکست خورده فینالیست ساخت؟ (گزارش ویژه)

این شکست بازهم کار پرسپولیس را برای صعود سخت کرد و آنها محکوم به شکست دادن الشارجه قدرتمندی بودند که در 2 بازی قبل 10 گل به التعاون و الدحیل زده بود. دیداری که همه حرف از شکست سنگین پرسپولیس می‌زدند با برتری 4-0 این تیم و درخشش بازیکنانش همراه بود و به نوعی از این دیدار وعده برخواستن دوباره پرسپولیس قدرتمند در آسیا را داشت. پرسپولیس معادلات را به هم زد و به عنوان صدرنشین گروه صعود کرد.

 

سد محکم ژاوی و شاگردانش

یحیی چطور از یک لشکر شکست خورده فینالیست ساخت؟ (گزارش ویژه)

نگاه‌های بدبینانه همچنان شانسی برای پرسپولیس و رسیدنش به مراحل بالا قائل نبودند و سد محکم السد پرستاره را پایان کار این تیم در قطر عنوان کردند. امتیاز میزبانی تیم پرستاره السد هم مزید بر علت شد تا اطمینان از برد این تیم بیشتر شود ولی پرسپولیس با یک بازی برتر با تک گل دیدنی عیسی آل کثیر برتری خود را به حریف دیکته کرده و با حذف کردن تیم قدرتمند قطری راهی مرحله بعد شدند و تقابل با تیمی که استقلال تهران را شکست داده بود.

 

پاختاکور هم مقهور شد

یحیی چطور از یک لشکر شکست خورده فینالیست ساخت؟ (گزارش ویژه)

بازی خوب پاختاکور مقابل استقلال ترس را در خصوص پرسپولیس هم ایجاد کرده بود که تیم ازبکستانی در اوج آمادگی قرار دارد و گل محمدی و شاگردانش هم حرفی مقابل آنها برای گفتن ندارند. ولی انگیزه و اعتماد به نفس بالای پرسپولیس به صرف کردن فعل خواستن منجر شد و چاشنی شانس این تیم که با اخراج زود هنگام ستاره حریف یعنی مارشاریپوف همراه بود و کار نماینده ایران را راحت کرد. 2 گل از سوی آل کثیر کافی بود تا پاختاکور هم حذف شود پرسپولیس به نیمه نهایی صعود کند.

 

و اما النصر

ظاهراً اینبار قضیه متفاوت بود و همه از رسیدن پرسپولیس به زمین سفت حرف می‌زدند. النصر به واقع قدرتمندتر از السد و پاختاکور جلوه می‌کرد و در این شرایط هم سرخپوشان محرومیت غیر منطقی و ناجوانمردانه مهمترین ستاره شان عیسی آل کثیر را برای خلع سلاح شدن کم داشتند. مهاجم اصلی پرسپولیس محروم شد و این تیم با روحیه‌ای نه چندان خوب وارد زمین شد تا کمتر شانسی برای کسب برتری این تیم قائل باشند. گلی که النصر از روی نقطه پنالتی در دقیقه 35 زد هم به نوعی تیر خلاص به رویای فینالیست شدن سرخپوشان بود چرا که همه عقیده داشتند کسی در ترکیب پرسپولیس نیست که از دفاع مستحکم النصر عبور کند و به نوعی کار برای این تیم تمام شده است.

یحیی چطور از یک لشکر شکست خورده فینالیست ساخت؟ (گزارش ویژه)

اما عبدی جوان به خوبی جای آل کثیر را پر کرد و گل تساوی بخش تیمش را به ثمر رساند. در ادامه 10 نفره شدن و مصدومیت چند بازیکن مهم مثل سعید آقایی هم راه را برای ادامه سرخپوشان سد نکرد تا در نهایت در ضربات پنالتی با رشادت بازیکنان و حامد لک این نماینده ایران باشد که پیش بینی ها را به هم بزند و فینالیست غرب آسیا شود.

یحیی چطور از یک لشکر شکست خورده فینالیست ساخت؟ (گزارش ویژه)

به واقع هنر یحیی گل محمدی و شاگردانش رسیدن به این مرحله بود و تبدیل تیمی که از 2 بازی یک امتیاز گرفته بود به یک پای فینال کار کم ارزشی نیست که به سادگی بتوان از کنارش عبور کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز