خبرگزاری کار ایران

رونمایی از سپاهانِ مدل پرتغالی؛ استفاده از آخرین شانس مقابل شهر خودرو

asdasd
کد خبر : ۹۵۳۸۸۰

سپاهان با هدایت سرمربی پرتغالی در دیداری شش امتیازی به مصاف شهر خودرو می‌رود تا آخرین شانسش را برای کسب سهمیه آزمایش کند.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایلنا، سپاهان اصفهان پس از استعفای امیر قلعه‌نویی از سرمربیگری این تیم در دو بازی انتهایی تا پایان لیگ نوزدهم میگوئل تکسیرای پرتغالی را به عنوان سرمربی روی نیمکت قرار داده و حالا در بازی حساس امروز مقابل شهر خودرو با هدایت او به میدان خواهد رفت و همه منتظر دیدن عملکرد سپاهان بعد از تغییرات اخیر هستند و تا ساعاتی دیگر این اتفاق رخ خواهد داد.

 

آشنایی با میگوئل تکسیرا

بازیکن سابق و نه چندان مطرح تیم‌های پرتغالی بلافاصله بعد از دوران بازی به عرصه مربیگری روی آورده ولی در طول سال‌هایی که در این عرصه مشغول فعالیت بوده به جز یک دوره کوتاه تجربه سرمربیگری نداشته و همیشه به عنوان دستیار در کنار مربیان مختلف کار کرده است. تکسیرا یک طراح خبر تمرینات است و یک تئوریسین و تاکتیک شناس ماهر هم محسوب می‌شود که نقش پررنگی در تیم‌های امیر قلعه‌نویی داشته است. او در لیگ شانزدهم به درخواست امیر قلعه‌نویی به ایران آمد و تا امروز کنار او حضور داشته و در تراکتور، ذوب آهن و سپاهان به همراه وی تلفیقی از فوتبال سنتی ایرانی با فوتبال سبک پرتغالی را در کنار هم ایجاد و در فوتبال ایران پیاده کردند که اگرچه موفقیتی تحت عنوان مقام قهرمانی به دست نیاوردند ولی عملکرد خوبی داشتند و همیشه در بین مدعیان بالای جدول بودند.

 

شیوه بازی مورد علاقه مربی پرتغالی

شیوه بازی 3-3-4 همان چیزی بود که تکسیرا در تیم امیر قلعه‌نویی ایجاد کرد و این تغییر سیستم یک روش و سبک جدید در کار سرمربی شناخته شده ایرانی بود که تجربه خوبی بود و نتایج جالبی هم به همراه داشت. تکسیرا به تاثیر از شیوه‌ای از بازی پرتغالی که توسط ژوزه مورینیو در تیم‌هایش پیاده می‌شود به فوتبال سرعتی با پاس‌های کم ریسک و امن و عرض دادن به بازی در حمله علاقه دارد که با سبک مورد علاقه قلعه‌نویی یعنی بازی مستقیم و ارتفاع دادن به توپ و استفاده از بازیکنان بلند قامت است تلفیق شده و نتجه‌اش همان چیزی شده که در سال‌های اخیر در تراکتور، ذوب آهن و سپاهان دیدیم. او در طول سال‌های حضورش در ایران چند بار پیش آمده که در غیاب امیر قلعه‌نویی به واسطه محرومیت و این اواخر بیماری، نقش سرمربی را کنار زمین ایفا کرده ولی این موضوع فرمالیته بوده و دستورات تاکتیکی و هدایت تیم در اصل بر عهده خود قلعه‌نویی بوده است و این اولین بار است که یک تیم با هدایت و اختیار کامل تکسیرا را می‌بینیم و در انتظار دیدن دستپخت او هستیم.

 

ترکیب احتمالی و سبک بازی

تکسیرا نه فرصت این را دارد که در 2 دیدار باقی مانده بخواهد تغییرات اساسی در سپاهان ایجاد کند و نه دستش به اندازه کافی برای اعمال جابجایی در ترکیب اصلی باز است و فوجی از مصدوم و محروم و بازیکنان جدا شده حتی برای چینش 11 بازیکن اصلی برای او مشکل ایجاد کرده و از همین رو تغییرات چندانی را به احتمال زیاد شاهد نخواهیم بود و تنها شاید کمی در شیوه بازی شاهد تفاوت‌هایی باشیم که احتمالاً در سرعت دادن به بازی و البته قرار دادن بازی مستقیم به عنوان اولویت اصلی رسیدن به دروازه شهر خودرو به جای بازی هوایی خلاصه می‌شود.

در نبود نورافکن و مصلح محروم و پورقاز و گولسیانی و ایرانپوریان مصدوم و البته نبود کومان و قربانی که جدا شدند ترکیب احتمالی سپاهان مقابل شهر خودرو به شرح زیر است:

پیام نیازمند، مهدی ترکمان، محمد طیبی، محمدرضا مهدیزاده، مرتضی منصوری، مهدی کیانی، محمد کریمی، سروش رفیعی، محمدرضا حسینی، محمد طیبی و کی‌روش استنلی

 

شرایط سپاهانی‌ها

سپاهان در هفته‌های اخیر و در پی 3 شکست پیاپی که دوتای آن مقابل استقلال در لیگ و جام حذفی بود و دیگری مقابل نساجی، شانس قهرمانی در دو جام را از دست داده و حالا اقبالش برای کسب سهمیه هم به حداقل رسیده است. اتفاقات اخیر در روحیه بازیکنان تاثیر منفی بسزایی گذاشته و جدایی امیر قلعه‌نویی که محبوبیت زیادی بین شاگردانش داشت هم مزید بر علت شده تا انتظار روحیه بالا از بازیکنان این تیم را نداشته باشیم. خیلی از بازیکنان کنونی این تیم هم یا قصد ماندن در نصف جهان را ندارند یا می‌دانند در برنامه‌های فصل بعد باشگاه جایی ندارند و منتظر انجام دو بازی آخر و تمام شدن کارشان در سپاهان هستند و این‌ها پوئن های منفی برای سپاهان هستند.

طلایی پوشان در رتبه پنجم جدول و هم امتیاز با شهر خودروی رتبه ششمی هستند که به مصاف آنها می‌روند و این یک بازی شش امتیازی محسوب می‌شود. سپاهان علاوه بر اینکه مجبور است پیروز شود باید منتظر نبردن استقلال، تراکتور و فولاد باشد که اتفاق محتملی نیست و از سوی دیگر اگر طلایی پوشان امتیاز از دست بدهند عملاً باید با کسب سهمیه یک هفته زودتر خداحافظی کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز