خبرگزاری کار ایران

پشت پرده یک اخراج در باشگاه یوونتوس

asdasd
کد خبر : ۹۵۳۵۶۲

یوونتوس، باشگاهی که معمولاً تصمیم‌گیری‌هایش در مورد عزل و نصب مربیان را با طمأنینه و با صبر و حوصله انجام می‌دهد، امسال سنت‌شکنی کرد. یک سال پس از اخراج ماسیمیلیانو آلگری به خاطر ناکامی در اروپا، همین داستان برای جانشین او مائوریتزیو ساری تکرار شد.

به گزارش ایلنا، ساری کمتر از 24 ساعت پس از حذف یوونتوس از لیگ قهرمانان اخراج شد اما شاید حتی بازیکنان و مدیران اجرایی باشگاه هم انتظارش را نداشتند که او به این زودی و به این شکل اخراج شود چرا که دستور از سوی بالاترین مقام باشگاه صادر شده بود.

ساری، مربی‌‌ای که فابیو پاراتیچی مدیرفوتبال باشگاه یوونتوس تابستان سال گذشته برای به خدمت گرفتنش از چلسی کلی به آب‌و‌‌‌آتش زد و حاضر شد بابت فسخ قرارداد او به چلسی غرامت هم بدهد، با تصمیم رئیس باشگاه، آندره‌آ آنیلی اخراج شد. البته پیش از حذف یووه از لیگ قهرمانان و باختش به لیون هم بحث اخراج ساری به خاطر بازی‌های ضعیف تیمش در طول فصل وجود داشت اما ناکامی در لیگ قهرمانان و حذف شدن به دست تیمی که امسال در لوشامپیونا هفتم شده و حتی سهمیه لیگ قهرمانان هم نگرفته آنقدر فاجعه‌آمیز بود که گوش آنیلی هم دیگر برای شنیدن دفاعیات پاراتیچی از ساری ناشنوا شود و شخصاً ماندن این مرد 61 ساله در تورین را وتو کند.

اعتقاد تأمل‌برانگیز یوونتوس به «ساریبال» (لقبی که به سبک فوتبال ساری داده شده) نتیجه معکوس داد. سیستم 3-3-4 که ساری با خودش به یوونتوس آورد، اغلب اوقات سبب شد که حملات این تیم عقیم و بی‌‌تأثیر باشد و بانوی پیر خوش‌شانس بود که سایر رقبایش در سری A هم فصل چندان درخشانی نداشتند وگرنه اکنون شاهد پایان نوار متوالی قهرمانی‌هایش در لیگ هم بود. ضربات وارد آمده از ناکارآمدی سیستم بازی ساری به یوونتوس آنقدر زیاد بود که آنیلی حاضر شود ضرر مالی 22 میلیون پوندی پرداخت حقوق ساری در دو سال باقی مانده از قراردادش را به جان بخرد اما او را اخراج کند و به جایش آندره‌آ پیرلو را روی کار بیاورد.

 

خشم آنیلی

بلافاصله پس از بازی یووه مقابل لیون، آنیلی مصاحبه‌ای با شبکه اسکای اسپورتس ایتالیا انجام داد تا توضیح دهد که باشگاه کجای مسیر را اشتباه رفته است.

او گفت: «چیزی که ما را ناراحت می‌کند این است که توسط تیمی از لیگ قهرمانان حذف شدیم که شکست دادنش خیلی هم سخت نبود. زمانی که نام لیون در قرعه‌‌کشی به عنوان حریف ما درآمد، هیچ کدام‌مان ناراحت نشدیم.»

خشم آنیلی نشأت گرفته از این واقعیت است که یوونتوس در مهم‌ترین بازی‌ فصلش در مهم‌ترین مقطع ممکن قرار داشت و با این حال بدتر از همیشه و با بی‌انگیزگی کامل آن هم مقابل حریفی که روبه‌رو شدن با آن برای سایر قدرت‌های لیگ قهرمانان یک آرزو بود، به میدان رفت و به جز کریستیانو رونالدو که دو گل زد و واقعاً برای صعود تیمش به مرحله بعد تلاش می‌کرد، سایر بازیکنان تیم کار خاصی انجام ندادند. بعد از بازی، آنیلی با پاراتیچی و اسطوره باشگاه پاول ندود که اکنون پستی مدیریتی دارد صحبت و آنها را تفهیم کرد که قصد دارد یک تغییر و تحول کلی در کادر فنی ایجاد کند. او به آنها توضیح داد هر دقیقه از بازی تیمش مقابل لیون را که تماشا کرده، بیشتر و بیشتر برای تغییر مربی انگیزه گرفته است. آنیلی پس از بازی از بازیکنان دفاع کرد اما هیچ اشاره‌ای به عملکرد ساری نداشت. البته دلخوری او از دست ساری فقط به این بازی محدود نمی‌شود. روابط آنیلی و ساری از مدت‌ها پیش دچار تنش بود اما حذف از لیگ قهرمانان برای رئیس باشگاه دیگر دلیلی برای مماشات با سرمربی تیم باقی نگذاشت. یووه از دو هفته قبل روی دور باخت افتاده بود و دو بازی آخرش در سری A را هم با شکست پشت سر گذاشت. این افت شدید که در نهایت با حذف زودهنگام از اروپا همراه شد، به شدت آنیلی را نگران کرد و به او و دیگر مدیران تیم ثابت کرد که ساری در مدیریت رختکن مشکلاتی اساسی دارد.

 

اعلام خبر اخراج به بازیکنان ارشد در ساعات اولیه روز

زمانی که آنیلی تصمیمش را برای اخراج ساری گرفت، دیگر برگشتی وجود نداشت. آنهایی که آنیلی 44 ساله را می‌شناسند، می‌دانند او که به قاطعیت و یک کلام بودن معروف است، ضمن اینکه نزد مهره‌های کلیدی و ارشد تیم هم شخصیتی محبوب و محترم است. ساری به واسطه حمایت‌های پاراتیچی از او شاید مطمئن بود که فصل آینده هم سرمربی یوونتوس می‌ماند اما صبح شنبه آنیلی به مدیران باشگاه گفت که تصمیمش برای اخراج ساری را گرفته است و از آنها خواست که به صورت غیررسمی این موضوع را به اطلاع مربی و بازیکنان برسانند. جورجو کیه‌لینی، لئوناردو بونوچی، رونالدو و جیجی‌بوفون اولین نفراتی بودند که از طریق تماس تلفنی از این خبر مطلع شدند. در حقیقت هیچ‌یک از این 4 مهره کلیدی تیم هم از شنیدن آن تعجب نکردند چون صحبت‌های آنیلی با اسکای اسپورت را شب قبل از آن شنیده بودند.

اخراج ساری نه تنها غافلگیری و ناراحتی هیچ‌یک از بازیکنان یوونتوس را در پی نداشت بلکه باعث خوشحالی آن دسته از بازیکنانی شد که مربی ایتالیایی آنها را کنار گذاشته بود. ماریو مانجوکیچ و امره جان دو بازیکنی که به ترتیب تابستان و زمستان سال گذشته یوونتوس را به خاطر مازاد بودن در برنامه‌های ساری ترک کردند، خبر اخراج او در شبکه‌های اجتماعی را لایک کردند. به هر حال ساری بود که با ورودش به تورین از باشگاه خواست این دو بازیکن را بفروشد.

در این میان اما حتی رونالدو از اخراج ساری استقبال کرد. او با انتشار پیامی در شبکه‌های اجتماعی به نوعی این شایعه که از ساری خوشش نمی‌آمده را تأیید کرد. به هر حال از نگاه او ساری مقصر اصلی دومین ناکامی پیاپی‌ یوونتوس برای فتح اروپا از زمان ورود این ستاره پرتغالی بود.

با مرور تصمیمات ساری در داخل و خارج از زمین تا حدودی می‌‌توان به آنیلی بابت خشمگین بودن از او حق داد. تصمیم اول او میدان دادن به پائولو دیبالا در فاصله 20 دقیقه به پایان بازی بود. او می‌دانست که بازیکن آرژانتینی مصدوم است و شرایط بازی ندارد و به همین دلیل او را در ترکیب اصلی قرار نداد که عاقلانه به نظر می‌رسید اما زمانی که چاره‌ای به جز گلزنی برای تیمش باقی نمانده بود، دیبالا را به میدان فرستاد یعنی در پرفشارترین مقطع بازی و خب تعجبی هم نداشت که او دوباره مصدوم شود. تصمیم عجیب‌تر ساری بعد از بازی بود زمانی که گفت تیمش با وجود حذف شدن فراتر از انتظار او عمل کرده است. این حرف او یک مدل خودزنی بود و بدتر از آن زیرسؤال بردن جایگاه و اعتبار باشگاه.

 

اعتماد به پیرلو

آنیلی موفق‌ترین رئیس باشگاه یوونتوس در طول تاریخ است، حتی موفق‌تر از بونیپرتی و کیوزانو. یووه در مدت ریاست برادرزاده مالک فقیدش 17 جام را در طول 10 سال برده است. انتخاب‌هایی که خود او انجام داده آرمانگرایانه بوده است و اکنون انتخاب پیرلو به عنوان سرمربی جدید باشگاه آن هم بدون هیچ تجربه‌ای از مربیگری‌ از این دست است. البته محدودیت‌های مالی هم در انتخاب پیرلو بی‌تأثیر نبوده‌اند. اخراج ساری روی دست باشگاه هزینه هنگفتی می‌گذارد و باشگاه هم نمی‌توانست خواسته‌های مالی دیگر گزینه‌هایش یعنی پوچتینو با حقوق 8 میلیون پوند در سال و زیدان با حقوق 11 میلیون پوند در سال را برآورده کند. به هر حال پیرلو تا سال 2022 با یووه قرارداد بسته و انتخابش هم مورد تأیید کیه‌لینی، رونالدو و بوفون واقع شده است. او مربی است که گفته می‌شود سیستم بازی 3-3-4 را می‌پسندد و ذهنیتی هجومی دارد که البته انسجام دفاعی را هم چاشنی کار می‌کند، همان انسجامی که در دوران بازی‌اش در یوونتوس زیر نظر آنتونیو کونته و ماسیمیلیانو آلگری آموخت.

منبع: دیلی میل

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز