خبرگزاری کار ایران

کرونا، نیمی از ریه قهرمان کشتی را از کار انداخت؛ آمپول کمیاب و گران حسین نوری را نجات می‌دهد؟

asdasd
کد خبر : ۹۳۹۱۳۲

قهرمان کشتی ایران که درگیر ویروس کرونا شده حال و روز وخیمی دارد.

به گزارش ایلنا، تقریبا از نخستین روزهای اسفند سال 98 بود که با شیوع و جهان‌گشایی ویروس کرونا، فعالیت‌های ورزشی در کشور رو به تعطیلی رفت و ملی‌پوشان برای حفظ جان و سلامتی‌شان خانه‌نشین شدند. روزهای اول قرنطینه شاید برای بیشتر ورزشکاران که سال‌ها دور از خانه و خانواده و در اردوهای تیم ملی و مسابقات بودند، فرصت خوبی برای کمی استراحت بود. اما این روزهای استراحت کم کم حوصله‌شان را سر برد و دور بودن از شرایط حرفه‌ای تمرین زمزمه‌های اعتراض و نگرانی‌شان را آغاز کرد. اعتراضی که ستاد مقابله با کرونا چندان توجهی به آن نداشته و ندارد و هنوز لیست بزرگی از رشته‌هایی که در انتظار صادر شدن مجوز برگزاری‌ اردوهای‌شان هستند، وجود دارد.

 

آماده لیگ در اوج کرونا

در کنار بحث برگزاری اردوهای تیم ملی چند وقتی است که برخی رشته‌ها از جمله والیبال و کشتی خود را آماده حضور در لیگ‌های‌شان می‌کنند. تیم‌های حاضر در رقابت‌های لیگ این دو رشته مدتی است کار جذب نفرات را آغاز کرده‌اند. در والیبال حتی تیم‌ها پس از گرفتن تست کرونا از بازیکن‌ها و کادر فنی، تمرینات گروهی را نیز استارت زده‌اند و منتظرند که بالاخره زمان احتمالی شروع مسابقات قطعی شود. اما شنیده شدن یک خبر که روز گذشته منتشر شد، می‌تواند تمام معادلات را به هم بریزد. این خبر از ابتلای حسین نوری ملی‌پوش کشتی فرنگی به ویروس کرونا حکایت داشت. جوان کشتی‌گیری که وضعیتش به حدی وخیم بود که در بیمارستان بستری شد.

 

ماجرای کرونایی شدن نوری

ماجرا از این قرار است که با باز شدن باشگاه‌های ورزشی، چند روزی بود که نوری به همراه تعدادی از دوستانش در یک باشگاه خصوصی تمرینات بدنسازی و گاها کشتی را انجام می‌داد. طی دو، سه روز اخیر اما مشکل تنفسی، او را به دکتر کشاند و مشخص شد که کرونا در بدن نوری جا خوش کرده و ریه‌هایش تا حدی درگیر است که باید او را بستری کنند. با بستری شدن نوری، حالا نگرانی‌ها درباره دوستانش در باشگاه که با او تمرین می‌کردند نیز وجود دارد که آن‌ها هم دچار این بیماری شده و ناقل باشند. احتمالی که شنیده می‌شود با تب و لرز داشتن تعدادی از آن‌ها چندان هم دور از ذهن نیست.

 

در جست‌وجوی آمپول کمیاب

ریه‌های نوری تا حدی درگیر شده (تقریبا 50 درصد) که روز گذشته برای درمان فوری و اورژانسی از فدراسیون تا وزارت ورزش به دنبال تهیه آمپولی کمیاب و گرانقیمت بودند که جلوی این درگیری بیشتر ریه را بگیرد. حمید یاری رییس هیات کشتی استان البرز نیز در این مدت پیگیری‌های فراوانی انجام داد تا این فرنگی‌کار که در یکی از بیمارستان‌های کرج بستری است، هرچه سریع‌تر به تهران منتقل شود و مورد درمان تخصصی‌تر قرار گیرد. حال باید دید با این حجم از پیشروی کرونا و مشکلات تنفسی چه چیزی در انتظار ملی‌پوش جوان کشتی فرنگی است. فرنگی‌کاری که مدال‌های برنز جهان ۲۰۱۷ و طلای بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ را در کارنامه دارد و امیدوار بود مدال المپیک را هم به جمع مدال‌هایش اضافه کند.

 

لیگ کشتی؛ موافقان و مخالفانش

ابتلای نوری به کرونا و بستری شدن او، نگاه‌ها را به سمت مسابقات لیگ برتر کشتی برگرداند. مسابقاتی که اصرار زیادی به برگزار شدن آن دیده می‌شود و حتی استان‌ها نیز از آن استقبال کردند. در این میان اما انتقادات بسیاری به برگزاری این مسابقات نیز وجود دارد که اغلب از سوی سازمان لیگ فدراسیون کشتی که مهدی نصیرزاده را در راس خود می‌بیند، توجهی به آن نمی‌شود.

اولین موردی که درباره برگزار شدن لیگ کشتی باید اشاره کرد، این است که کشتی یکی از اولین رشته‌هایی بود که تصمیم به تعطیلی اردوها و در قرنطینه نگه داشتن کشتی‌گیران در خانه‌های‌شان گرفت. کادرهای فنی کشتی آزاد و فرنگی نیز خیلی زود تصمیم به کنترل ملی‌پوشان از طریق فضای مجازی گرفتند تا از راه دور حواس‌شان به شاگردان‌شان باشد. به این ترتیب با توجه به اینکه در کشتی، حریفان کم‌ترین فاصله را با هم دارند و می‌توان گفت نفس به نفس هم هستند، پس یکی از پرخطرترین مسابقات را در پیک تازه کرونا خواهند داشت. به این ترتیب تکلیف آن چند ماه قرنطینه کشتی‌گیران که برای حفظ سلامت و جان‌شان بود چه می‌شود؟ ! ضمن اینکه درست است لیگ آب باریکه‌ای برای کشتی‌گیران است، اما اغلب در مسابقات این رشته شاهد رقابت نزدیک و حساس بین تیم‌ها نبودیم. چراکه معمولا یک اسپانسر با تیمداری در لیگ کشتی و جذب نفرات سرشناس برای قهرمانی می‌آید و بدون رقیب سرسختی به این هدف هم می‌رسد.

 

فوتبال، درس عبرتی برای کشتی

روز گذشته همچنین شنیده شد جواب آزمایش وریا غفوری، فرشید باقری، داریوش شجاعیان و مسعود ریگی چهار بازیکن استقلال و چهار نفر دیگر در این تیم و همچنین تعدادی از اعضای تیم فولاد خوزستان مثبت اعلام شده است. این اتفاق در حالی رخ داده که به از سرگیری دوباره لیگ فوتبال هم اعتراضات زیادی وجود داشت. ضمن اینکه فوتبال رشته‌ای است که در قیاس با کشتی، روبه‌رویی و برخورد کم‌تری دارد و اگر چنین اتفاقی در مسابقات این رشته رخ داده، پس باید برای کشتی آماده آمارهای بیشتری باشیم. چراکه برخلاف باور عامه که ورزشکاران از استقامت بدنی بالایی برخوردارند پس بیشتر برای بیماری در امان هستند، طبق گفته یکی از کارشناسان کشتی باید اشاره کرد که وقتی یک ورزشکار تحت تمرین فشرده قرار می‌گیرد، بدنش خالی می‌کند و به این ترتیب هر میکروب و ویروسی می‌تواند خیلی سریع به بدنش راه پیدا و او را درگیر کند. با این حساب در نظر بگیرید کشتی‌گیران بعد از این همه تعطیلی برای حضور در لیگ تحت فشار تمرین قرار بگیرند و فضا را برای ورود ویروس به بدن‌شان مهیا کنند. این وضعیت وقتی نگران‌کننده‌تر می‌شود که با توجه به اینکه نشانه‌های این بیماری مدام در حال تغییر است و در برخی علائمی نشان نمی‌دهد، یک نفر در مسابقات ناقل باشد و تعداد زیادی از کشتی‌گیران و افراد حاضر در سالن را مبتلا کند.

 

حدادی را فراموش نکنیم

فراموش نکنیم احسان حدادی پرتابگر دیسک ایران نیز در روزهای اول شیوع کرونا در ایران به این بیماری مبتلا شد و با وجود اینکه کرونا را شکست داده و چند ماهی از بهبودی‌اش می‌گذرد، هنوز زمانی که تمرین فشرده انجام می‌دهد، تنگی نفس سراغش می‌آید. این موضوع چه برای حدادی و چه برای ورزشکاران رشته‌های دیگر از جمله کشتی که المپیک را در پیش دارند، جای نگرانی دارد.

 

حمایت عجیب یزدانی از برگزاری لیگ!

نکته قابل تامل حمایت برخی از کشتی‌گیران از برگزاری لیگ است. حسن یزدانی یکی از این افراد است که به تازگی بدون رعایت کردن هیچ‌کدام از پروتکل‌های بهداشتی از جمله فاصله‌گذاری اجتماعی و بدون استفاده از هیچ ماسک یا دستکشی قرارداد خود را در سازمان لیگ با تیم بازار بزرگ ایران امضا کرد و با تکیه بر این اصل که شرکت در لیگ تنها منبع درآمد کشتی‌گیران است، ابراز امیدواری کرد با رعایت نکات بهداشتی، این رقابت‌ها برگزار شود. در اینکه یزدانی کشتی‌گیر محجوب، محبوب و بزرگی است شکی وجود ندارد، اما شاید بهتر بود او حداقل در زمان امضای قرارداد خودش کمی پروتکل‌ها را رعایت می‌کرد تا دوستداران کشتی امیدوار باشند در زمان مسابقات هم این اصول توسط کشتی‌گیران رعایت شود.

درست است که لیگ تنها درآمد ورزشکاران است اما باید پرسید آیا کشتی‌گیرانی که سودای حضور در المپیک را دارند، این رقابت‌ها را فدای لیگ می‌کنند؟ اگر خدای ناکرده خود یزدانی در لیگ یا هر جای دیگری به این ویروس مبتلا شود چه تضمینی وجود دارد که این بیماری و عواقبش اجازه رسیدن او به تشک توکیو را بدهد؟ ! چه بسا که نوری نیز یکی از امیدهای اصلی کسب مدال در توکیو بود و حالا چشم‌انتظار این است که درمان شود و سلامتی‌اش را به دست بیاورد.

 

بنا، منتقد سرسخت لیگ

در این میان محمد بنا سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی هم بعد از ابتلای نوری به کرونا، به موضوع لیگ ورود و به حفظ سلامتی و عمر حرفه‌ای کشتی‌گیران تاکید کرد. محمد بنا در این‌ باره با انتشار پستی در اینستاگرام نوشت: «گلایه کنم از عزیزانی که مصرانه پیگیر برگزاری لیگ هستند. واقعا برگزاری مسابقات به چه قیمتی؟ سلامتی و عمر حرفه‌ای کشتی‌گیر در لیگ با چه چیزی معاوضه می‌شود؟ درست است شرایط اقتصادی خوب نیست اما شرایط برای همه یکسان است و چه بسا خیلی‌ها هستند که حتی حداقل‌های زندگی ما هم برای‌شان حکم آرزو را دارد. پس بهتر است یک مقدار دوراندیش‌تر باشیم.» به نظر می‌رسد محمد بنا بیشتر از همه نگران شاگردانش است و نمی‌خواهد آن‌ها را در خطر این بیماری قرار بدهد.

 

کرونا با کسی شوخی ندارد

تمام این صحبت‌ها در حالی مطرح می‌شود که متاسفانه هر روز شاهد افزایش آمار مبتلایان به کرونا و همینطور تعداد کسانی که جان‌شان را از دست می‌دهند هستیم. تا جایی که روز گذشته حسن روحانی رییس جمهور نیز از تعطیلی مشاغلی که پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند خبر داد و دستورات جدیدی برای مقابله با این بیماری در دست اجرا است. اتفاقی که برای حسین نوری رخ داد، زنگ خطر را برای تمام رشته‌ها به صدا درآورد. برای ورزشکارانی که با وجود اینکه خبری از مسابقات‌شان نیست، اصرار به حضور در اردوهای تیم ملی دارند یا می‌خواهند هر طور که شده لیگ‌های‌شان برگزار شود. شاید بهتر باشد این سختی‌ها را کمی بیشتر تحمل کنیم تا آینده‌مان را به خطر نیندازیم. آینده‌ای که می‌تواند با مدارا کردن روشن باشد و در صورتی که المپیک برگزار شود، با ایستادن روی سکوی این رقابت‌ها شادی‌بخش مردم این سرزمین باشد.

 

نگار رشیدی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز