خبرگزاری کار ایران

از پویان مختاری تا پیام صادقیان؛ لایو‌هایی برای شرط بندی

asdasd
کد خبر : ۹۱۳۳۸۸

به نام این شرط‌ بندی‌ها، چه پولشویی‌های عظیمی که انجام نمی‌شود اما ما هر شب شاهد ژانرهای تازه‌تری از سناریوهای خودنمایی بازیگران سایت‌های شرط‌بندی هستیم.

به گزارش ایلنا، حساب‌های اینستاگرام‌شان چند میلیون دنبال‌کننده دارد. با چهره‌هایی که اغلب برای طیفی از نوجوانان که از محتوای فرهنگی یا سرگرمی باکیفیت محروم هستند، جذاب به نظر می‌رسند، ماشین‌ها و خانه‌های آنچنانی برای نمایش به کاربران و تولید آرزوهای سخیف و آلوده به فساد مالی، این تضمین دروغین را به دنبال کنندگان می‌دهد که ما موفق شدیم و شما هم می‌توانید راهی را بروید که ما رفته‌ایم. در این بین، ماجرای اصلی این است که سایت‌های شرط‌‌ بندی و بازی‌های آنلاین‌شان را تبلیغ می‌کنند.

در استوری‌ها تصاویری می‌بینید از انبوهی پول که برنده‌های این سایت‌ها برای صاحبان اکانت فرستاده‌اند. آن حجم انبوه از پول‌های روی هم چیده شده اما متعلق به تعداد انگشت‌شماری از برنده‌هاست. شما اما از آن عدد پرشمار بازنده‌های همیشگی هیچ استوری یا ویدئویی نمی‌بینید. آنها بازنده و حذف‌ شده‌اند و چند برنده تصویری رویایی و کاذب را می‌سازند.

بساط نمایش‌های‌شان در این روزهای خانه‌نشینی به خاطر شیوع ویروس کرونا حسابی داغ شده، هر شب با لایوهای جنجالی، به مخاطبان خود اضافه می‌کنند و بیشتر از قبل شناخته می‌شوند. به همان اندازه مشتری‌های سایت‌های شرط‌ بندی‌شان افزایش می‌یابد.

خبر بازداشت پویان مختاری، به جرم ۱۹ میلیارد پولشویی، از آغاز مرحله جدیدی از کسب و کار این قشر افراد خبر می‌دهد. عنوان یکی از همین اینفلوئنسرهای اینستاگرامی که بیش از ۳ میلیون دنبال‌کننده داشت و حالا پلیس اینترپل او را به جرم پولشویی دستگیر کرده است.

مخاطبان او در ایران از طریق درگاه‌های بانک‌های ایران به حساب‌هایی که در ایران دارند، پول واریز می‌کنند و او این پول‌ها را به طور غیرقانونی از کشور خارج می‌کند. بدون اینکه از قوانینی چون پرداخت مالیات تبعیت کند.

دستگیری این فرد از سوی پلیس اینترپل، این احتمال را مطرح می‌کند که در آینده‌ای نه چندان دور، اینستاگرام نیز حساب‌های این اینفلوئنسرها را به دلیل غیرقانونی بودن فعالیت‌های صاحبان حساب، ببندد. اتفاقی که باعث می‌شود این افراد فرصت تبلیغ و جذب مخاطب خود از طریق اینستاگرام را از دست بدهند. آنها برای جذب مخاطب در حساب اینستاگرامی خود به هر راهی دست می‌زنند. از تولید محتواهای جنسی تا چیدن سناریوهای عجیب و غریب با نقش‌آفرینی خود و دوستان‌شان.

همین برنامه‌های جنسی صاحبان اکانت با قوانین اینستاگرام ناسازگار است. اپلیکیشن اینستاگرام برای ایجاد اکانت‌ محدودیت سنی زیر ۱۳ سال دارد و تولید محتوای جنسی در لایوها و استوری‌ها برای این سن در هر کجای دنیا مذموم و غیرمجاز است. همه اینها مزید بر علت می‎شود تا این اکانت‌ها در معرض بسته شدن قرار داشته باشند.

ماجرایی که با آن مواجه هستیم اما چیزی فراتر از دستگیری یک اینفلوئنسر یا اکانت‌های اینستاگرامی است. ما با معضلی به نام رشد عجیب سایت‌های شرط‌‌بندی مواجهیم که بعد از سال‌ها همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند. بعد از سال‌ها هنوز ساز و کاری تعریف نشده تا از انتقال پول از درگاه‌های بانکی داخل ایران به حساب‌ این افراد جلوگیری کند. در حالی که هاشم راز، کارشناس حوزه امنیت و شبکه راه‌حل این مشکل را اینطور بیان می‌کند: «در صورتی که سامانه‌ای طراحی شود تا کسب و کار را به Identity و هویت اصلی افراد بدهد این مشکل نیز حل خواهد شد و هیچ کسب و کار مجازی نیز با هویت جعلی نمی‌تواند فعالیت داشته باشد.»

میلیاردها تومان پول از این طریق از کشور خارج می‌شود و مهم‌تر اینکه به نام این شرط‌ بندی‌ها، چه پولشویی‌های عظیم‌تری که انجام نمی‌شود اما ما هر شب شاهد ژانرهای تازه‌تری از سناریوهای خودنمایی بازیگران سایت‌های شرط‌‌ بندی هستیم.

آنها گاهی در کشورهایی اقامت دارند که نقل و انتقال غیرقانونی بانکی دردسری برای آنها نمی‌سازد اما این روش‌ها در اسپانیا برای یکی از مدیران صاحبان شرط‌‌بندی به دستگیری منجر شده، اگرچه مشخص نیست او بازهم با دور زدن قوانین راهی برای ادامه این تجارت غیرقانونی پیدا می‌کند یا این دستگیری نقطه شروع واکنش‌ها به نقل و انتقال غیرقانونی پول خواهد بود. رقم و عددهای چندصد میلیاردی نشانه کسب و کار غیرقانونی و داغ آنهاست و البته نشانه هیجان عجیب بین گروهی از جوانان که در پی خواب و خیال، اندک درآمد و سرمایه خود را به باد می‌دهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز