خبرگزاری کار ایران

۸ سال پیش در چنین روزی؛

وقتی فرهاد در جهنم سرخ آزادی 4 استقلال را خلق کرد (گزارش ویژه+ ویدیو)

asdasd
کد خبر : ۹۰۰۳۴۹

سرمربی کنونی استقلال 8 سال قبل در لباس الغرافه و در ورزشگاه آزادی برابر پرسپولیس قرار گرفت و روز خاصی در زندگی ورزشی خودش و فوتبال ایران را رقم زد.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایلنا، 29 فروردین 91 روز خاصی در فوتبال ایران و برای هواداران سرخابی است. پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا و در ورزشگاه آزادی میزبان الغرافه قطر بود. دیداری که به خودی خود شاید نکته خاصی نداشته باشد ولی وقتی خاص می‌شود که بدانیم یک چهره ویژه در ترکیب حریف زردپوش نماینده ایران بازی می‌کرد. فرهاد مجیدی، کاپیتان سابق و محبوب استقلال که در تصمیمی عجیب و غیر منتظره که هنوز هم از دلیل اصلی ان پرده برنداشته است تصمیم گرفت تیمِ پرویز مظلومی را رها کرده و به قطر برود تا برای الغرافه بازی کند و دست بر قضا گذرش در لیگ قهرمانان آسیا به پرسپولیس افتاد.

فرهاد مجیدی شاید تا پیش از آن بازی هم منفورترین چهره آبی نزد هواداران رقیب سنتی بود. او با گلزنی در بازی‌های پیاپی مقابل پرسپولیس محبوبیتی فزاینده در بین استقلالی‌ها پیدا کرده و به همان میزان منفور اردوگاه رقیب شده بود و ظاهراً هم برای آن دیدار خاص برنامه ویژه‌ای داشت و قصد داشت با باز کردن دروازه پرسپولیس در لباس تیمی جدید بار دیگر سکوت را در بین هواداران این تیم حکمفرما کند ولی مدافعان قرمزپوش اینبار دیگر مغلوب او نشده و اجازه نفوذ و خودنمایی چندانی به این بازیکن ندادند. فرهاد که آمده بود کار خاصی کند تا ماندگار شود، وقتی دید در گلزنی ناکام است به فوتبالی عصبی و پرخاشگرانه و درگیر شونده روی آورد و داور بازی هم بدون تعارف با کارت زرد دوم، حکم اخراج او را از زمین صادر کرد و فرهاد هم نمایشی که برای شادی گلزنی در نظر داشت را پس از اخراج به نمایش گذاشت. درآوردن پیراهن زرد الغرافه و نمایش پیراهن آبی رنگ زیر آن که آتش خشم سکوهای قرمز را بیش از پیش شعله‌ور تر کرد. شعارها تبدیل به فحاشی شد و صداها رسا تر و همانجا جرقه‌ای در ذهن فرهاد یک ایده جدید را شکل داد و یا شاید هم از قبل برایش برنامه داشت. نمایش عدد 4 به سکوهای پرسپولیسی. آن 4 نشانه چه بود؟ فوتبالی‌ها خوب می‌دانستند.

دو روایت برای عدد 4 وجود دارد. یکی 4 گلی که فرهاد مجیدی در دیدارهای شماره 67-68-69 و 71 به پرسپولیس زده و قطعاً منظورش از نمایش عدد 4 به هواداران رقیب همین موضوع بود و روایت دیگری که در فراگیری نمایش 4 انگشت به تیم حریف میان هوادارن استقلال شکل گرفت، 4 پیروز پیاپی در دربی‌های 68-69-70 و 71 است که پرویز مظلومی سعی داشت آن را به نام خودش سند بزند.

برای هر دو روایت اما و اگری وجود دارد. یکی مربوط به گل نخست مجیدی به پرسپولیس در دربی 67 است که دوربین‌های تلویزیونی به درستی آن را در شلوغی محوطه جریمه پرسپولیس شکار نکردند. به جز مجیدی، حسین کاظمی هم مدعی به ثمر رساندن آن گل است و با عقب و جلوکردن فیلم ضبط شده آن گل هم پاسخ قاطعی نمی‌توان به آن داد و هنوز هم این ابهام وجود دارد که مجیدی 3 گل به پرسپولیس زده یا 4 گل.

مورد بعدی هم برتری‌های پیاپی استقلال مقابل پرسپولیس است که هواداران تیم سرخپوش با اشاره به برتری مقابل استقلال در تورنمنتی به نام جام ولایت در فاصله میان آن 4 بازی عقیده دارند 4 دیدار پشت سر هم مغلوب حریف سنتی نشدند. هواداران استقلال هم با اشاره به رسمی نبودن بازی مذکور آن را جزو آمار به حساب نمی‌‌آورند.

به هر جهت 29 فروردین 91 روز خاصی برای هواداران سرخابی بود. نماد 4 تا مدتها نشان از هواداری از استقلال داشت و در مقابل پرسپولیسی‌ها هم از آن به بعد نمایش عدد 6 با اشاره به قاطعانه ترین پیروزی تاریخ دربی را برابر حریف سنتی شکل دادند و اگرچه نمایش این دو نماد این روزها بعد از گذشت نزدیک به یک دهه کمرنگ‌تر از قبل شده ولی هنوز هم کاربرد خودش را دارد.

حجم ویدیو: ۳.۴۵M | مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۰:۳۷ دانلود ویدیو
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز