خبرگزاری کار ایران

بررسی ساختار میراث کرایوف

چرا آژاکس بهترین باشگاه جهان است؟

asdasd
کد خبر : ۸۹۷۸۰۳

آیا آژاکس هنوز هم تاثیرگذارترین باشگاه فوتبال روی کره زمین است؟ آدام بات، خبرنگار اسکای اسپورتس با مدیر بازرگانی این باشگاه، مننو ژلن صحبت کرد تا دریابد که چگونه از مارک آکادمی خود برای تأمین بودجه این باشگاه استفاده می‌کنند و همچنان به شیوه‌ای که فوتبال در سراسر جهان اداره می‌شود، نظم و ترتیب می‌دهند.

به گزارش ایلنا، وقتی آژاکس در سال 2017 به فینال لیگ اروپا رسید، این هیجان قابل لمس بود. این تا جایی ادامه داشت که نوادگان یوهان کرایوف تنها چند لحظه تا صعود به مرحله فینال لیگ قهرمانان اروپای فصل گذشته فاصله داشتند اما مغلوب تاتنهام شدند. این مثال‌ها ثابت کردند که باشگاه معروف قدیمی هنوز می‌تواند با بهترین‌های جهان رقابت کند. آژاکس هنوز مانند یک نیرویی بود که باید در صحنه جهانی مورد توجه قرار گیرد.

اما در حالی که این موفقیت‌ها پشتیبان خوبی برای هواداران است، هر کسی به این عقیده که آژاکس برای حفظ نفوذ خود در بازی نیاز به شکوه اروپایی دارد، اشتباه می‌کند. صرف نظر از اتفاقاتی که در زمین می‌افتد، این باشگاه که در حال شکل دادن به شیوه بازی فوتبال در سراسر جهان است. ایده آژاکس ماندگار است. منو ژلن به Sky Sports می‌گوید: "موفقیت در بالاترین سطح همیشه کمک می‌کند. این واقعیت که ما این کار را با بازیکنان آکادمی خودمان انجام دادیم که فوتبال جذاب را بازی می‌کنند به روش آژاکس حتی بیشتر کمک می‌کند. این به ما کمک می‌کند که داستان خودمان را بفروشیم. اما عنصر دیگر این است که ما در اطراف فلسفه فوتبال خود یک برند ایجاد کرده‌ایم و این امکان را فراهم کرده است تا مردم در سراسر جهان با ما ارتباط برقرار کنند.

ژلن مدیر بازرگانی آژاکس است. اگر دوربین نگاه او را جلب کند، این فرد معمولاً در میان گفتگوها با نام‌های مشهوری همچون مدیر فوتبال مارک اوورمارس یا مدیر اجرایی ادوین ون در سار شرکت می‌کند. او مردی است که طبق سنت این باشگاه سر و کار دارد. او همچنین مردی است که به گسترش آکادمی مربیگری آژاکس معروف است. 

دیده شده است که همه یک قسمتی از آژاکس را می‌خواهند. تابستان گذشته بارسلونا و یوونتوس مبلغ هنگفتی را به ترتیب برای جذب فرانکی دیانگ و ماتیاس دلیخت پرداخت کردند. آژاکس نمی‌تواند از نظر مالی با آن باشگاه‌ها رقابت کند، اما این باشگاه هلندی نفوذ خود را به روشی دیگر دارد. نبرد با قدرت نرم نتیجه‌اش برای افرادی که ایده پردازی دارند پیروزی خاموش است. ژاوی هافبک سابق بارسلونا مدل باشگاه کاتالونیایی را یک الگوی آژاکس توصیف کرد و اکنون دیگران نیز قصد وارد کردن آن مدل را دارند. بسیار مهم است که آنها آماده پرداخت هزینه این امتیاز هستند.

همانطور که ژلن توضیح می‌دهد، ایده استفاده از نام تجاری مربیگری آژاکس تا حدودی از نظر ارگانیک آغاز شد اما ثابت می‌شود که یک بازی برای تغییرات مالی این باشگاه است. او می گوید: "در طول 25 سال گذشته، بسیاری از باشگاه‌ها برای یادگیری آکادمی آژاکس از ما بازدید کردند. ما همیشه اطراف خود را به آنها نشان می‌دادیم و به آنها می‌گفتیم که چه کاری انجام داده‌ایم زیرا این روش مودبانه برای چنین رفتاری است. اما با توجه به بازدید بیشتر و تعداد بیشتری از باشگاه‌هایی که می‌خواهند اطلاعاتی کسب کنند، امکان انجام این کار برای همه امکان پذیر نبود. این یک کار تمام وقت برای ما شده بود که باشگاه و آکادمی را به مراجعه کنندگان نشان بدهیم.

"اکنون، اگر یک باشگاه بخواهد آکادمی خود را بهبود ببخشد، ما در مورد چگونگی رسیدن به اهداف خود به توافق می‌رسیم. ما می توانیم روشهای آموزشی خود و زیرساخت های مربیگری را به اشتراک بگذاریم. ما حدود 50 باشگاه داریم که در هلند با آنها کار می‌کنیم. ما باشگاه خودمان را در آفریقای جنوبی داریم. ما برای باشگاهی در استرالیا، سیدنی اف سی کار می‌کنیم. در ژاپن برای Sagan Tusy کار می‌کنیم و در چین نیز آکادمی را برای Guang & R&F گوانگژو اداره می‌کنیم. این برای ما بسیار بزرگ است. اگر شما آژاکس هستید، سالانه هشت یا نه میلیون یورو از حق پخش تلویزیونی دریافت می‌کنید. احتمالاً این چیزی است که باشگاهی مانند اورتون هر ماه می‌گیرد. 

بنابراین ما باید خلاق باشیم. از گوانگژو ما به مدت ده سال سه میلیون در سال دریافت می‌کنیم - یعنی در کل 30 میلیون یورو. برای باشگاهی مثل آژاکس، این پول زیادی است. از طریق سایر باشگاه‌ها نیز، ما سالانه پنج یا شش میلیون از آکادمی مربیگری می‌گیریم. وقتی این کار را شروع کردیم فقط چند صد هزار بود. ما حدود سه سال پیش به یک میلیون رسیدیم. بعد به سه میلیون رسیدیم. اکنون پنج یا شش میلیون است. اگر کروناویروس از بین برود، پس از چند سال از این پس ما می‌توانیم به هشت یا نه میلیون برسیم. اما این باشگاه‌ها دقیقاً چه چیزی خریداری می‌کنند؟

پرستیژ آژاکس دارای یک چارچوب است و البته چشم انداز ساخت زیرساخت آکادمی مطابق اصول بهترین‌ها جذابیت خود را دارد. اما بسیاری از این باشگاه‌ها همچنین از بینش مربیان آژاکس بهره عملی می‌گیرند. ژلن می‌گوید: "ما مربیانی در اینجا در آمستردام داشتیم که می‌خواستند یک چالش جدید یا یک سبک زندگی جدید داشته باشند و آنها اکنون می‌توانند به مدت دو سال به چین بروند و دوباره به اینجا برگردند. بهترین مربیان ما در آمستردام می‌مانند اما خوشبختانه مربیان خوبی داریم. آنها به غیر از سنتی که از آژاکس به ارث می‌برند همینطور نوآوری‌‍‌های این باشگاه را هم به همراه دارند. اما شما نمی‌توانید بنشینید و فکر کنید همه چیز را می‌دانید. اگر فکر می‌کنید که همه چیز را می‌دانید پس بعد از دو سال دیگر چیزی به شما اضافه نمی‌شود. ما چیزهای زیادی برای آموختن داریم اما این به پیشرفت بازیکنان و مربیان بستگی دارد، ما معتقدیم که یک رویکرد منحصر به فرد داریم. ما افرادی داریم که از دوچرخه سواری، دو و میدانی، بیس بال و هاکی که اکنون در رشد رده جوانان ما فعالیت می‌کنند، آمده‌اند."

"چگونه فعالیت یک ورزشکار در چرخه تور دو فرانس در 20 روز در بالاترین سطح ممکن است؟ تغذیه کلید اصلی آن است و این چیزی است که ما می‌توانیم از زمانی یاد بگیریم که بازیکنان ما باید در هفته حداقل در سه مسابقه بازی کنند. غذای خوب خیلی طبیعی است. همه این کار را می کنند. ما قبل از هر مسابقه به بازیکنانمان همان غذای خوب را می دادیم. اما وقتی به تیم‌های دوچرخه سواری مراجعه کردیم دیدیم که هر رقیبی منوی خود را دارد. برخی از آنها مرغ بیشتری نسبت به دیگران دارند. اگر می خواهید عملکرد را به حداکثر برسانید، نمی‌توانید همان منو را به همهن بدهید، باید شخصی سازی شود. ما مربیانی از دو و میدانی داریم که به بازیکنان ما نحوه دویدن را آموزش می‌دهند."

Esports (کمپانی طراحی و تولید بازی‌های رایانه‌ای)نیز برای ما بسیار مفید بوده است. ما متوجه شدیم که بازیکنان جوان ما واقعاً دوست دارند بازی کنند. بازی‌‌ها برای هماهنگی دست و چشم شما بسیار مناسب است. نه در تمام طول روز بلکه برخی اوقات به واکنش کمک می‌کند. شاید 0.01 درصد بهتر باشد اما اگر بتواند به ما کمک کند ما این کار را خواهیم کرد. ژلن می‌گوید: "آکادمی جوانان ما زندگی و حیات جدی ماست. ما نمی‌توانیم یک بازیکن افسانه‌ای بخریم اما می‌توانیم آنها را بسازیم. ما می‌دانیم که ثروتمندترین باشگاه دنیا نیستیم اما وقتی تأثیر می‌گذارد که جهان چگونه فوتبال بازی می‌کند؟ فکر می‌کنم ما هنوز از این نظر در صدر هستیم. البته، باشگاه‌های جدید وجود دارند. پپ گواردیولا و یورگن کلوپ از فوتبال خود به مردم الهام می‌دهند. اما فکر می‌کنم بسیاری هنوز از نحوه انجام کارها الهام می‌گیرند. در هر کجا که بروید، مردم از آژاکس صحبت می‌کنند و آنها از پیشرفت جوانان و فوتبال تهاجمی صحبت می‌کنند. ما هنوز می‌خواهیم به طور مثبتی بر فوتبال تأثیر بگذاریم و هنوز هم می‌توانیم تأثیر بزرگی داشته باشیم. ما هنوز هم می‌توانیم الهام ببخشیم. ما سرمایه را دوباره سرمایه گذاری می‌کنیم و چرخه ادامه خواهد یافت. "

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز