خبرگزاری کار ایران

تاریخ‌سازی ناصرپور در آسیا؛ پایان ناکامی 12 ساله

asdasd
کد خبر : ۸۷۴۶۲۸

​مدال طلای پویا ناصر‌پور در مسابقات کشتی فرنگی قهرمانی آسیا در وزن 55 کیلوگرم مدال بسیار ارزشمندی بود که برای تیم ایران به دست آمد.

به گزارش ایلنا، پویا ناصرپور که با رقابتی دیدنی و تماشایی توانست در مرحله نیمه نهایی با غلبه بر کشتی‌گیر هندی به فینال برسد در مسابقه فینال هم با قدرت حریف ازبک خود را شکست داد تا به یک مدال طلای مهم و با ارزش دست پیدا کند.

طلایی که سال‌ها کشتی فرنگی ایران انتظار آن را می‌کشید و پویا ناصرپور را به چهارمین کشتی‌گیر ایران در تاریخ مسابقات کشتی فرنگی آسیا تبدیل کرد که توانسته مدال طلای وزن اول را کسب کند. در تاریخ کشتی فرنگی ایران کم کشتی‌گیرانی بودند که توانسته‌اند به مدال طلای وزن اول آسیا دست پیدا کنند و همین نشان دهنده اهمیت این مدال طلا است که این بار پویا ناصر‌پور با شایستگی آن را به دست آورد.

اولین بار مرتضی پاپی‌نیا در سال 1983 و در اولین دوره کشتی فرنگی قهرمانی آسیا که به میزبانی تهران برگزار شد این مدال طلا را به دست آورد و برای آخرین بار حمید سوریان در مسابقات قهرمانی آسیا در سال 2008 در پکن به این مدال طلا دست پیدا کرد و بعد از آن 12 سال بود که هیچ فرنگی‌کار ایرانی نتوانسته بود به این مهم برسد.

بعد از حمید سوریان فقط یک کشتی‌گیر ایرانی بود که توانسته بود به فینال برسد اما او هم از کسب مدال طلا بازماند.

8 سال طول کشید تا یک کشتی‌گیر از ایران بعد از حمید سوریان بتواند در وزن اول مسابقات کشتی فرنگی قهرمانی آسیا به فینال برسد که آن ‌هم سامان عبدولی بود که در مسابقات قهرمانی آسیا در سال 2016 به فینال رسید اما در فینال شکست خورد تا به مدال نقره دست پیدا کند.

حالا بعد از 12 سال پویا ناصرپور جوان باتکنیک خوزستانی با راهیابی به فینال مسابقات قهرمانی آسیا توانست برای اولین بار در 12 سال گذشته به مدال طلای آسیا در وزن اول دست پیدا کند و نشان دهد که چه کشتی‌گیر با کیفیتی است که می‌تواند به تیم ملی کشتی فرنگی در مسابقات قهرمانی جهان هم کمک کند.

حمید سوریان خودش وقتی به مدال طلای وزن اول کشتی فرنگی آسیا دست پیدا کرد، رکورد 16 ساله را شکست. قبل از حمید سوریان رضا سیم‌خواه در مسابقات قهرمانی آسیا 1991 در تهران به مدال طلا دست پیدا کرده بود و بعد از سیم‌خواه، حسن رنگرز در سال 2001 و مسابقات اولان باتور و حمید باوفا در سال 2003 با وجود رسیدن به فینال مسابقات از کسب مدال طلا باز ماندند تا اینکه حمید سوریان نابغه کشتی فرنگی ایران توانست در مسابقات 2007 بیشکک بعد از 16 سال کشتی فرنگی ایران را صاحب مدال طلای وزن اول کشتی فرنگی آسیا کند.

پویا ناصرپور با نظر محمد بنا سال گذشته به تیم ملی بزرگسالان راه پیدا کرد و بدون اینکه حتی حضور در مسابقات قهرمانی آسیا را تجربه کند به قهرمانی جهان اعزام شد که البته نتوانست مدال خوبی را به دست بیاورد اما امسال در قهرمانی آسیا چنان خوش درخشید که همه امیدوار شدند او بتواند بعد از حمید سوریان در وزن اول یک بار دیگر کشتی ایران را در مسابقات قهرمانی جهان صاحب مدال کند.

کشتی او در مسابقه نیمه نهایی مقابل حریف هندی تا سال‌ها در اذهان می‌ماند. پویا 7 بر یک از حریف هندی عقب بود اما تمام تلاش خود را کرد تا بتواند برنده بیرون بیاید که اتفاقاً به خوبی این کار را هم کرد.

چنان بی‌حال شد که حتی نمی‌توانست روی پای خود بایستد و داور دستش را بالا ببرد اما مهم این بود که او بتواند به مسابقه فینال راه پیدا کند و در فینال با قدرت‌تر کشتی بگیرد که این کار را هم به خوبی انجام داد و مدال طلا را به دست آورد. بی‌حال شدن ناصر‌پور در مسابقه نیمه نهایی باعث شد حتی اتحادیه جهانی هم به این موضوع بپردازد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز