خبرگزاری کار ایران

معمای آقای بازنده؛ چرا شش ثانیه دوام نیاوردی؟! (گزارش یک شکست تاریخی)

asdasd
کد خبر : ۸۷۴۴۰۷

روز اول مسابقات کشتی فرنگی قهرمانی آسیا با حضور 5 کشتی‌گیر ایران روی تشک شروع شد اما اخبار حول محور دو کشتی‌گیر بود. بهروز هدایت در وزن 87 کیلوگرم و پویا ناصرپور در وزن 55 کیلوگرم، دو کشتی‌گیری که با دو عملکرد کاملاً متفاوت به بحث روز کشتی فرنگی تبدیل شدند.

به گزارش ایلنا، بهروز هدایت که برای اولین بار دوبنده تیم ملی در مسابقات قهرمانی آسیا را به تن کرده بود، یکی از عجیب‌ترین اتفاقات تاریخ کشتی ایران را رقم زد. هدایت با دو کشتی به فینال مسابقات می‌رسید که در مسابقه اول رستم آساکالوف نامدار را که در قهرمانی جهان در قزاقستان مدال نقره این وزن را برای ازبکستان کسب کرده بود از پیش رو برداشت و در نیمه نهایی هم مقابل کشتی‌گیر نه چندان مطرح آزات سالیندینوف از قرقیزستان قرار گرفت. کسی که آساکالوف را به راحتی شکست داده بود نباید مقابل این کشتی‌گیر ضعیف حرفی برای گفتن داشته باشد و به همین دلیل هم 7 بر صفر پیش افتاد و برای کسب پیروزی و برای رسیدن به فینال هدایت به یک امتیاز و تحمل شش ثانیه زمان باقی‌مانده مسابقه نیاز داشت اما عجیب بود او در یک لحظه زانوی خود را گرفت و با پای مصدوم تشک را ترک کرد.

اقدامی عجیب و باور نکردنی که هیچ‌کس متوجه نشد چرا این اتفاق رخ داد. در تصاویری که از این مسابقه منتشر شده مربیان از کنار تشک بارها به او اعلام می‌کنند که با مداوای پای مصدوم به مسابقه برگردد اما او با علامت دست اشاره می‌کند که تمام است و نمی‌تواند به این رقابت ادامه بدهد.

از رفتار کشتی‌گیری که 7 بر صفر از حریفش جلو است و فقط 6 ثانیه به پایان مسابقه باقی مانده اما بیرون می‌آید تا بازنده باشد چه برداشتی می‌توان داشت؟ مسابقه هدایت با کشتی‌گیر قرقیزستانی پایانی باز داشت و حالا هر احتمالی را می‌توان داشت. چرا که نوع بیرون رفتن هدایت نشان از این دارد که او تحت هیچ شرایطی مصدوم نبوده و یا حداقل مصدومیت سختی نداشته اما چه دلیلی داشت؟ بی‌غیرتی شاید اولین چیزی باشد که به ذهن برسد اما واقعاً آن را هم نمی‌توان به این کار بهروز هدایت ربط داد.

شاید اگر اتحادیه جهانی این مسابقه را رصد کند حتی تصور تبانی هم به ذهنش برسد اما چه سودی برای هدایت داشته که بخواهد چنین تبانی انجام بدهد. شاید هم مهم‌ترین موضوعی که الان بتوان به آن پرداخت این است که این کشتی‌گیر احتمال مثبت شدن دوپینگش را می‌داده و چنین کاری را انجام داده اما او که چنین ترسی را داشته بهتر نبود مقابل آساکالوف ازبکستانی بازنده می‌شد، بدون هیچ حرف و حدیثی و بدون اینکه کسی بخواهد به او شک کند؟

هر چه بود مسابقه هدایت برای کشتی ایران تبدیل به یک داستان عجیب و غریب شد. داستانی که هر کسی با دیدن فیلم این مسابقه هزار و یک سؤال در ذهنش شکل می‌گیرد و شاید از عجیب‌ترین اتفاقات کشتی باشد که حتی با توضیح دادن هم نشود این ماجرا را حل کرد.

کشتی‌گیر دوم و مهم ایران در روز اول مسابقات پویا ناصرپور در وزن 55 کیلوگرم بود. کسی که برای رسیدن به فینال باید کشتی‌گیر هند را شکست می‌داد و تا پای جان ایستاد تا این کار را انجام بدهد و در نهایت هم 8 بر 7 به برتری رسید تا به فینال برسد. ناصرپور بعد از برتری قاطعانه مقابل دونگ هیوک وون از کره جنوبی، به مصاف آروجان حالاکورکی از هند رفت و وقتی برنده مسابقه شد به نحوی از تشک بیرون رفت که حتی نای راه رفتن نداشت و با کمک مربیان و پزشکان تشک را ترک کرد. این مسابقه را باید مقابل بهروز هدایت قرار داد و به تفاوت دو کشتی‌گیر پی برد؛ دو کشتی‌گیری که یکی برای نام ایران از جان گذشت ولی دیگری از پای خود هم نگذشت. پویا ناصرپور بر خلاف بهروز هدایت 7 بر یک از حریفش عقب بود اما به حدی تلاش کرد که توانست حریفش را 8 بر 7 شکست بدهد و به فینال برسد. در این مسابقه سه بار ناصرپور از حال رفت اما مسابقه را نباخت.

در وزن ۷۷ کیلوگرم پژمان پشتام که با تجربه‌ترین عضو تیم ایران بود و با غلبه بر بهزاد عمراف از ازبکستان، مصلح الدین از تاجیکستان و رنات الیاز اولو از قرقیزستان به فینال رسید، یکی از  فینالیست‌ها بود و نفر بعدی هم امین میرزازاده در وزن ۱۳۰ کیلوگرم بود. امین میرزازاده که در آخرین لحظات به جای یوسفی انتخاب شده بود، با دو پیروزی مقابل قزاقستان و ژاپن به فینال رسید. در وزن ۶۳ کیلوگرم هم میثم دلخانی با غلبه بر یوشیکی یامادا از ژاپن به نیمه نهایی رسید. در نیمه نهایی اما مقابل المورات تاسمورادوف دارنده مدال برنز المپیک و نقره و برنز جهان از ازبکستان شکست خورد و به دیدار رده‌بندی رفت.

گزارش: محسن وظیفه

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز