خبرگزاری کار ایران

محمد رویانیان در گفتگو با ایلنا:

آقای دادگان! یحیی را من کنار نگذاشتم / یحیی در بحران نمی‌تواند کار کند!/ قبل از انتخابات فدراسیون به فکر نواقص آن مجموعه باشید

asdasd
کد خبر : ۸۷۲۷۵۲

مدیرعامل سابق پرسپولیس نسبت به حرف های رییس سابق فدراسیون فوتبال واکنش نشان داد.

به گزارش ایلنا،با رفتن تاج ماجرای انتخاب جانشین او هم به یک چالش مدیریتی در سطح فوتبال کشورمان به وجود آورده و هر روز یک نقل قول و حرف و حدیث را در این زمینه شاهد هستیم. حضور طیف‌ها و نفرات مختلف در این انتخابات مباحث زیادی را بابت برخی نفرات به وجود آورد و این اتهام زده شد که بعضا از سوی دولت به عنوان یک گزینه معرفی شده اند. در این خصوص با سردار رویانیان، مدیرعامل سابق پرسپولیس همکلام شدیم تا در این زمینه و بحث بازگشت یحیی گل محمدی به پرسپولیس که خودش او را به این تیم آورد، نظرش را جویا شویم.

صحبت مان را با شما از بحث انتخابات فدراسیون فوتبال و کاندیداهایی که برای گرفتن جای تاج ثبت نام کردند، شروع کنیم. بهاروند، قریب، نبی، حبیب کاشانی و حتی شهردار مشهد آمدند و امثال دادگان و فتح الله زاده ورود نکردند.

راستش را بخواهید این انتخاباتی که ما تا به حال دیده‌ایم یک چرخش دائمی، قدیمی و سنتی بوده است. اینکه انتخاباتی نبوده که موجب شکوفایی فدراسیون فوتبال شود و یا تغییرات بنیادین و محسوسی را در ان ببینیم. به همین خاطر به نظر من به این انتخابات نمی‌توان اطمینان کرد. 

پس به نظر شما این افراد نمی‌توانند موفق باشند؟ 

قبل از اینکه یک رئیس یا مدیر را در راس فدراسیون بگذارند باید این مجموعه در ابتدا یک ساختار کارآمد داشته باشد که متاسفانه ساختار فدراسیون کارآمد نیست. در این مجموعه هیچ چیز شفاف نیست و قوانین کشور در بحث قانون بودجه و در تولید ناخالص ملی و اینکه سهم فوتبال و درآمدها چقدر است به هیچ مشخص نشده است.

دادگان معتقد است فردی باید به فدراسیون فوتبال بیاید که بتواند ماهی یک میلیارد درآمدزایی داشته باشد.

دقیقا این حرف درست است. الان باید در فدراسیون فوتبال به هر شکل از اقتصاد درونی اش درآمدزایی کرده و تولید ثروت و منابع مالی کند. همان طور که آقای دادگان گفته‌اند باید این مجموعه ساختاری داشته باشد که با یک اقتصاد درون گرا بتواند درآمدزایی اش به نحوی باشد که هزینه‌های خودش و کل فوتبال ایران را پوشش دهد. به همین خاطر به نظرم قبل از فکر کردن به انتخاب رئیس فدراسیون باید به فکر ساختار آن باشیم و نواقص موجود در آن برطرف شود.

دوست شما هم که در انتخابات فدراسیون شرکت نکرد؟

کدام دوستم؟

آقای فتح الله زاده...

به هرحال آقای فتح الله زاده به هرشکل یک مدیر توانمند برای باشگاه استقلال بوده است ولی فدراسیون نیاز به یک مجموعه کارا با تفکر استراتژیک و راهبردی دارد که توجه و نظارت ویژه‌ای روی اجرا داشته باشد. فدراسیون تیم‌های ملی را دارد و علاوه بر آن مسئول برگزاری مسابقات است و با این شرایط به نظرم انتخابات چیزی را عوض نمی‌کند. ما اگر حرف از انتخابات می‌زنیم باید تحولی ایجاد شود که در فدراسیون این مساله را شاهد نیستیم مگر اینکه قبلش ساختار آن را درست و با رفع اشکالات فوتبال ایران شفاف شود. اگر کسی هم امیدوار باشیم که همه چیز را درست می‌کند، من بعید می‌دانم چون اجازه نمی‌دهند. همه افرادی که کاندید شدند آدم‌های خوبی هستند ولی سابقه نشان داده باید یک اقدامات قوی تر در فوتبال ایران و در سطح فدراسیون رخ دهد.

در مورد اینکه می‌گویند قریب انتخاب وزارت ورزش است و می‌خواهند ایشان باشند، چه نظری دارید؟

همیشه این طور بوده که یک نگاهی غیر از اهالی فوتبال و اعضای مجمع فوتبال تصمیم گیر و نظر حاکمیتی هم وجود داشته باشد و این مساله را باید بپذیریم. بعید هم نیست که شخصی را تعیین و به صورت غیرمستقیم اعلام کنند و این مساله همیشه مسبوق به سابقه بوده است.

دادگان در صحبت هایش معتقد بود که رویانیان بابت برکنار کردن گل محمدی اشتباه کرد؟

دکتر دادگان پیشکسوت، یک مدیر و انسان خوب است و نظرشان را گفته‌اند اما ماجرا این طور نیست.

ماجرا چطور بود؟

آن زمان آمدیم در باشگاه پرسپولیس تحول ایجاد کنیم و با ساختن آن یک ساختار مناسب را برای این تیم به وجود بیاوریم. حتی من در مجمع توانستم حق واگذاری این تیم به بخش خصوصی را نیز بگیرم اما این اتفاق نیفتاد و آنجا فهمیدم که دست من یا یک نفر نیست که بخواهیم تغییراتی به وجود بیاوریم و دست هایی پشت پرده است.

یعنی یکسری پشت پرده بود که باعث رفتن یحیی شد؟

وقتی یحیی رفت همه می‌دانند که چقدر ما ضربه خوردیم و مشخص است که چه کسانی این ضربه را زدند تا آن اتفاقات بد رقم بخورد. همان موقع بود که فهمیدم آمدنم در فوتبال تجربه خوبی نبود.

آما در مورد ماجرای رفتن یحیی کامل توضیح ندادید و اینکه واقعا شما باعث رفتن او شدید؟

جدا از مسائل پشت پرده حقیقت را اگر در مورد یحیی بخواهید من واقعا سر تمرین رفتم و از او خواهش کردم که بماند. با قطعیت به یحیی گفتم تو بمان من، باشگاه، مدیریت و همه موارد پشت تو خواهیم بود و هیچ نگران اتفاقاتی که آن موقع افتاد نباشد.

کدام اتفاقات؟

همان مسائلی که ایشان نتوانست تیم را قهرمان کند و برخی مباحث که در مورد یحیی و مهدوی کیا مطرح شد. من خیلی از او خواهش کردم و در نهایت مطمئن شدم که او خواهد ماند.

پس چطور رفت؟

یکدفعه صبح ساعت 4 متوجه شدم که در یک خبرگزاری استعفای یحیی منتشر شده است. صبح به آن خبرنگار زنگ زدم و گفتم چرا این خبر را گذاشتی؟ یحیی به من قول داد که می‌ماند و اصلا این مباحث نیست. آن خبرنگار خدابیامرز هم گفت که یحیی چندین بار از من خواست این کار را بکنم و از من خواسته تا به سردار چیزی نگویم. اینکه بچه‌ها و خانواده یحیی ناراحت هستند و از او خواسته‌اند هرطور شده از پرسپولیس بیرون بیاید. راستش را بخواهید همان طور که من ناراحت شده بودم خانواده یحیی هم به شدت ناراحت و نگران بودند و مصرانه می‌خواستند که او از پرسپولیس برود. من یحیی را کنار نگذاشتم و فرصت نشد تا این موضوع را حضوری به آقای دادگان بگویم. من از رفتن یحیی خیلی ضربه خوردم و برای من هم رفتنش خیلی سخت بود. او تازه مسلط شده بود و ما برای فصل آینده داشتیم و از یحیی خواستم که برنامه ریزی کند. همه ما محکم پشت او بودیم تا در پرسپولیس به قهرمانی برسد اما خودش خواست که برود.

الان شرایط یحیی را چطور می‌بینید؟ در دربی مساوی کرد و در آسیا مقابل الدحیل باخت.

برد و باخت برای بهترین مربیان دنیا هم ممکن است اتفاق بیفتد ولی در مجموع یحیی یک گزینه و مربی خوب برای پرسپولیس و باشگاه‌های ایرانی است و اینکه جزو بهترین‌های لیگ است در آن شکی نیست و او جزو مربیان خوب به بالا در فوتبال ما به حساب می‌آید.

پس به نظر شما می‌تواند در پرسپولیس موفق باشد؟

قطعا می‌تواند اما به شرط این که فضا آرام باشد. یحیی معمولا در آرامش خوب می‌تواند کار کند و موفق باشد اما اگر فضا مناسب نباشد کار را برای او سخت می‌کنند. به همین خاطر باشگاه پرسپولیس بیش از هرچیز نیاز به آرامش دارد تا این مربی بتواند در مسیر موفقیت حرکت کند.

به نظر شما با انصاری فرد این آرامش را یحیی می‌تواند تجربه کند؟

آقای انصاری فرد مدیر شایسته‌ای که خودش یک ورزشی فهیم است که کار را به بدون حاشیه جلو می‌برد. او به خوبی فوتبال، پیشکسوت و بازیکنان را می‌شناسد و اگر مشکلات مالی هم برایش پیش آمده یک مساله کاملا طبیعی است چون همه باشگاه‌ها مشکل دارند. شما شک نکنید بهترین مدیر را هم بیاورید با این نحوه بودجه باشگاه‌های ما و دولتی بودن آنها کاری نمی‌تواند انجام دهد و می‌بینید که استقلال و پرسپولیس بلاتکلیف هستند. با این وضعیت هم طبیعی است که قوی ترین مدیر را از هر جای دنیا بیاورید مشکل برایش پیش می‌آید. به نظرم انصاری فرد با آرامش در حال انجام کار است و توانسته موفق باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز