خبرگزاری کار ایران

منوچهر شفقتیان:

برای توجیه ناکامی‌های خود به پرسپولیس اتهام می‌زنند

asdasd
کد خبر : ۸۶۷۶۹۵

پیشکسوت فوتبال ایران و پرسپولیس گفت: با توجه به دو بازی اخیر که از پرسپولیس دیدم و روحیه‌ای که از یحیی گل محمدی سراغ داریم، امیدوارم یک بازی خوب از کار در بیاید. به نظر من در دربی باید متمرکز و اقتصادی بازی کرد، هر تیمی بهتر این کار را انجام دهد شانس بیشتری دارد.

به گزارش ایلنا و به نقل از سایت رسمی باشگاه پرسپولیس، حضور منوچهر شفقتیان در باشگاه پرسپولیس و دیدار وی با انصاری فرد همبازی سابقش و  مدیرعامل باشگاه پرسپولیس فرصتی شد تا پس از تسلیت مجدد درگذشت همسرش با او درباره شرایط این روزهای پرسپولیس و دربی پیش رو گفتگویی داشته باشیم.

می‌دانیم بازی‌های پرسپولیس را دنبال می‌کنید. شرایط تیم را بعد از تغییر مجدد کادر فنی چطور می‌بینید؟

من همیشه بازیهای تیم را دنبال می‌کنم. به نظرم نکته مهم این است که واقعا یک تیم خوب داریم. طبیعی است که قرار دادن یک مربی خوب کنار یک تیم خوب نمی‌تواند آسیب زننده و یک اتفاق بد باشد.

با آمدن یحیی گل محمدی یک جورهایی سنت شکنی هم شد تا پرسپولیس قهرمانی با مربی ایرانی را تجربه کند. البته برانکو برای این تیم خیلی زحمت کشید و تحول ایجاد کرد. من خوشبین هستم با درایت آقای انصاریفرد و دانش یحیی گل محمدی، قهرمانی تکرار شود. در این باره می دانم که به طرق مختلف تلاش شده و می شود که پرسپولیس اسیب ببیند ،برخی تیم ها هم برای توجیه ناکامی خودشان هجمه های ناروایی ایجاد کرده و اتهامات عجیب و دور از واقعیت می زنند تا فضا علیه پرسپولیس سنگین شود اما خوشحالم که باشگاه سکوت نمی کند و همین موجب شده جلوی ان روند سابق تا حدی گرفته شود.امیدوارم با این اتهام زدن ها به تیم برخورد شود.

فکر می‌کنید پرسپولیس دوره گذر را بعد از تغییرات در کادر فنی طی کرده باشد؟

در شروع فصل، 4 یا 5 هفته زمان لازم است که تیم جا بیفتد. حالا اگر مربی تغییر کرده باشد ایجاد هماهنگی سخت‌تر می‌شود، به ویژه اگر مربی خارجی باشد. پرسپولیس با تمام این اوصاف، کم کم رو به جلو رفت و به نظرم به خوبی از آن مرحله گذشت. الان شرایط از جهت دیگری سخت شده است. پرسپولیس تقریبا دشوارترین و حساس‌ترین مقطع بازی‌ها را باید در یک زمان کم پشت سر بگذارد. با این وجود توانمندی تیم را که می‌بینم احساس می‌کنم پرسپولیس حتی می‌تواند با اختلاف امتیاز قهرمان شود. البته مهم است که هواداران به ویژه در این شرایط سخت حداقل در بازی‌هایی که در ایران انجام می‌شود، از تیم حمایت کنند. به اعتقاد من پرسپولیس هنوز یک تیم صد در صدی نیست و اقای گل محمدی برای رسیدن به تیم ایده ال خودش کمی زمان می خواهد و این هم غیر عادی نیست. پرسپولیس می‌تواند حداقل 25 تا 30 درصد بهتر از این باشد. البته این حرف من اصلا به معنای آن نیست که تیم بد بازی می‌کند، بلکه می‌گویم پتانسیل فنی بازیکنان و علمی کادر فنی قطعا، فوتبالی بهتر از این را ارائه می‌کند.

نتایج در  لیگ قهرمانان چگونه خواهد بود؟

اگر بازی‌ها روال عادی داشته باشد و هواداران هم حمایت کنند پرسپولیس قهرمان لیگ برتر می‌شود. مساله اصلی لیگ قهرمانان است. ما با 13 تا 14 بازیکن تا فینال رفتیم در حالی که الان یک تیم کامل داریم. نکته اصلی در آسیا این است که در مراحل بالاتر در لیگ اسیا مربیان و بازیکنان بزرگ‌ و قدرتمند حضور دارند و‌ریزترین مسائل مورد توجه قرار می‌گیرد. از آن جا که به نیمه نهایی می‌رسیم این مساله کاملا مشهود می‌شود. بار قبل که تا فینال رفتیم دیدیم که در نیمه نهایی رقبای ما حرف‌های بیشتری برای گفتن داشتند

ولی پرسپولیس تا فینال رفت و اگر برنامه‌ریزی بازی‌های داخلی نبود، چه بسا با کسب نتیجه متعادل در بازی رفت، در تهران قهرمانی آسیا را نصیب خود می‌کرد؟

قبول دارم، بحث من کلی است. همان جا هم در ارائه فوتبال، دو سطح متفاوت را می‌بینیم حتی در نیمه نهایی این گونه بود. البته پرسپولیس با توجه به محرومیتی که داشت در کل شرایطش خاص بود و فوق‌العاده عمل کرد. بحث بر سر این است که اگر می‌خواهیم در مراحل بالا حرفی برای گفتن داشته باشیم باید روی آن برنامه‎ریزی کنیم. البته مساله دیگر هم این است که تیم‌های ایرانی نمی‌توانند مثل رقبای آسیایی هزینه کنند. یک بازیکن مثل ژاوی، به اندازه ستاره‌های تمام نمایندگان ما دستمزد دریافت می‌کند. پس ما باید روی ویژگی‌های دیگر خودمان کار کنیم، مثلا در زمان برانکو شرایط بدنی خوب، یکپارچگی فنی و روانی تیم و هماهنگی بازیکنان باعث شد تا پرسپولیس فاصله را پر کند. ما باید به این مسائل فکر کنیم چون این تیم می‌تواند به نیمه نهایی برسد.

شرایط را برای دربی چطور می‌بینید؟

من در چند دربی حضور داشتم. دربی معمولا فوتبال خوبی از کار در نمی‌آید. این مساله به خاطر استرس زیاد است. ترس از شکست و شرمندگی مردم فشار زیادی وارد می‌کند. خود من در دربی‌ها شفقتیان صد در صد نبودم. خیلی کارها را که در بازی‌های دیگر به راحتی انجام می‌دادم در این بازی سراغش نمی‌رفتم. ریسک نمی‌کردم. سعی من بر این بود که حداقل کار را درست انجام بدهم و اشتباه کنم. با این وجود با توجه به دو بازی اخیر که از پرسپولیس دیدم و روحیه‌ای که از یحیی گل محمدی سراغ داریم، امیدوارم یک بازی خوب از کار در بیاید.

می‌گویند در دربی‌ها تیمی که بیشتر استرس دارد، بیشتر مراقب همه مسائل است و این می‌تواند باعث برتری باشد، چنین نظریه‌ای را قبول دارید؟

من به یک تجربه خودم اشاره می‌کنم. همان دربی جام حذفی که خودم بازی کردم. علی آقا (پروین) آمد و گفت: استقلال در شرایط آمادگی بیشتری قرار دارد. از ما خواست بی‌گدار به آب نزنیم و گل نخوریم. سعی کردیم بازی را به ضربات پنالتی بکشانیم. در تیم ما هم پنالتی‌زن‌های خوبی بودند. قرار بود خود من پنالتی پنجم را بزنم ولی کار با همان چهار پنالتی تمام شد و ما 4 بر 2 برنده شدیم. شاید در تائید این نظریه که گفتید بتوان مسابقه بوکس «محمد علی کلی» و «فورمن» را مثال زد. «کلی» می‌دانست در حالت عادی حریف «فورمن» نمی‌شود. ایستاد و کتک خورد ولی مسابقه را مدیریت کرد. هشت راند طول کشید. «فورمن» که خسته شد، آن وقت ضربه‌اش را زد. به نظر من در دربی باید متمرکز و اقتصادی بازی کنید. هر تیمی بهتر این کار را انجام دهد شانس بیشتری دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز