خبرگزاری کار ایران

بلیت یک طرفه به سمت تابعیت ورزشکاران (گزارش)

asdasd
کد خبر : ۷۲۶۴۱۷

مهاجرت ورزشکاران ایرانی به خارج از ایران و تغییر تابعیت آن‌ها به بهانه‌های مختلف بحث تکراری و ناامیدکننده سال‌های اخیر ورزش است.

به گزارش ایلنا، ورزش ایران تاکنون در رشته‌های مختلف از جمله تکواندو، شمشیربازی، کاراته، کشتی، شطرنج، هندبال، نجات‌غریق، ژیمناستیک، جودو و قایقرانی شاهد دست‌وپنجه نرم کردن با این معضل بوده؛ معضلی که بار دیگر به بوکس رسید. تیم ملی بوکس ایران در حالی بامداد چهارشنبه 17 بهمن‌ماه با 9 ملی‌پوش تهران را به مقصد شهر وین در اتریش ترک کرد تا پس از توقفی چند ساعته برای حضور در تورنمنت بین‌المللی مجارستان راهی بوداپست شود که اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ داد. پس از حضور تیم ملی در فرودگاه وین، مبین کهرازه، ملی‌پوش وزن 81 کیلوگرم بوکس ایران به طور ناگهانی از سایر هم‌تیمی‌های خود جدا و ناپدید شد. این اتفاق در حالی افتاد که شنیده می‌شود کهرازه قصد پناهندگی دارد؛ خبری که البته مسئولان فدراسیون بوکس آن ‌را تکذیب نمی‌کنند. حسین ثوری، رئیس فدراسیون در این باره می‌گوید: «ابتدا باید عنوان کنم از این اتفاق بسیار متاسفم و در حال پیگیری و رایزنی هستیم تا بتوانیم این بچه را راضی به بازگشت کنیم. به همین دلیل در زاهدان و در حال صحبت با خانواده کهرازه هستم تا او را متقاعد به بازگشت کنم. به نظر من کهرازه فریب خورده و نمی‌داند که آن طرف سرابی بیش نیست. خانواده کهرازه نیز از این اتفاق ناراحت هستند و حتی در تماسی که برقرار کرده، این موضوع را اعلام کردند. امیدواریم به امید خدا و همکاری خانواده این بوکسور درنهایت همه چیز ختم بخیر شود.» اکبر احدی و علی مظاهری، سرمربی و مربی تیم ملی در حالی در اتریش مانده‌اند تا شاید بتوانند این ملی‌پوش را به ایران برگردانند که مشخص نیست درنهایت چه اتفاقی رخ خواهد داد. نمونه این اتفاق را پیش‌تر در کشتی شاهد بودیم؛ آن هم زمانی که محسن حاجی‌پور، فرنگی‌کار وزن ۵۹ کیلوگرم تیم کشتی ایران که به عنوان نفر ذخیره به رقابت‌های جهانی لاس‌وگاس آمریکا اعزام شده بود، بدون دلیل و هیچ اطلاع قبلی از همراهی اعضای تیم ملی در بازگشت به ایران سر باز زد تا شایعه پناهندگی او دهان به دهان بچرخد. ماندن حسن بابک، سرمربی وقت تیم ملی در آمریکا برای راضی‌کردن حاجی‌پور برای برگشت، نشان می‌داد که شایعه پناهندگی این کشتی‌گیر جدی است. ضمن این‌که برخی منابع نزدیک به این کشتی‌گیر هم مدعی شدند که او در آخرین اظهار نظرش اعلام کرده قصد بازگشت به ایران را ندارد. با این حال اما ماندن بابک در آمریکا از یک سو و فشار خانواده حاجی‌پور برای برگشت او به ایران نتیجه داد و فرنگی‌کار وزن 59 کیلوگرم در حالی به ایران برگشت که شایعه پناهندگی‌اش را از بیخ و بن تکذیب کرد تا در توجیه علت ماندنش در آمریکا خیلی مختصر و مفید بگوید که قصد داشته از 20 روز فرصت باقی‌مانده از ویزایش استفاده کند! اتفاقی که در مورد حاجی‌پور افتاد جزو موارد نادر است و شاید به ندرت شاهد آن باشیم. کما این‌که تاکنون بیش از 26 نفر از ورزشکاران ایرانی طی سفر به کشورهای دیگر اعلام پناهندگی کردند و به هیچ‌وجه برنگشتند. معضلی که به نظر می‌رسد برای برون‌رفت از آن باید تدبیری کارساز اندیشید. در ادامه به تعدادی از ورزشکاران ایرانی در رشته‌های مختلف که پس از پناهنده شدن یا مهاجرت، زیر پرچم کشور دیگری مبارزه کرده‌اند و یا از دنیای ورزش کنار رفته‌اند اشاره می‌کنیم.

 شمشیربازی

 محمدحسین ابراهیمی، عضو تیم ملی شمشیربازی اسلحه فلوره در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۰ گوانگجو. او در سال 1389 به فرانسه پناهنده شد.

 جودو

 وحید سرلک، با سابقه حضور 14 ساله در تیم ملی جودو. او در سال 1389 به آلمان پناهنده شد.

 احسان رجبی، ملی‌پوش سنگین‌وزن جودو و دارنده مدال برنز آسیا. او سال 1389 به آمریکا پناهنده شد.

 قایقرانی

 آرزو معتمدی، عضو تیم ملی قایقرانی که در المپیک 2012 سهمیه گرفت. او سال 1391 به آمریکا مهاجرت کرد.

 مینا علیزاده، ملی‌پوش قایقرانی در رشته دراگون بود. او سال 1388 در آلمان اعلام پناهندگی کرد.

 شروین پاکدل، ملی‌پوش قایقرانی. او سال 94 در پرتغال پناهنده شد.

 سعید فضل‌اولی، عضو تیم ملی قایقرانی و دارنده مدال نقره بازی‌های آسیایی اینچئون. او سال 94 به آلمان پناهنده شد.

 کاراته

 مهدی جعفرقلی‌زاده، عضو تیم ملی کاراته. او سال 1387 در آلمان پناهنده شد.

 کشتی

سامان طهماسبی، دارنده 2 مدال برنز کشتی فرنگی جهان و طلای قهرمانی آسیا(برای ایران) و 2 نقره و یک برنز جهان. او سال 1389 به آذربایجان رفت و در المپیک 2016 برای این کشور سهمیه گرفت و مبارزه کرد.

 صباح شریعتی، دارنده مدال نقره کشتی فرنگی بازی‌های اروپایی. او سال 91 به آذربایجان پناهنده شد و در حال حاضر هم برای این کشور روی تشک می‌رود. صباح در المپیک 2016 برای آذربایجان سهمیه المپیک گرفت.

پیام زرین‌پور، ملی‌پوش کشتی فرنگی و قهرمان سال 2000 آسیا که برای تحصیل به آمریکا رفت و مقیم این کشور شد. او در مسابقات دانشگاهی آمریکا هم مسابقه داد.

 تکواندو

 راحله آسمانی، تکواندوکار ایرانی که سهمیه المپیک 2016 را زیر پرچم فدراسیون جهانی کسب کرد. او دارنده مدال بازی‌های آسیایی و 2 طلا، یک نقره و 2 برنز مسابقات آزاد تکواندوست که در سال 1391 به بلژیک پناهنده شد.

 میلاد بیگی، ملی‌پوش تکواندو که به آذربایجان پناهنده شد و از اواخر سال 93 برای این کشور به میدان رفت و حتی در المپیک 2016 برای این کشور سهمیه گرفت.

 سینا بهرامی، تکواندوکاری که از اواخر سال 93 برای آذربایجان به میدان رفت.

 شطرنج

 الشن مرادی، استادبزرگ شطرنج ایران که چندین سال است برای ادامه تحصیل راهی آمریکا شده است.

 درسا درخشانی، عضو سابق تیم ملی شطرنج بانوان که تابعیت کشور انگلستان را پذیرفت.

 کیمیا مرادی، عضو تیم ملی شطرنج بانوان که به نروژ پناهنده شد.

 هندبال

 ایمان جمالی، ملی‌پوش هندبال که به مجارستان پناهنده شد و از سال 94 برای این کشور بازی کرد.

 نجات‌غریق

 پوریا پورابراهیم و محمود زاویه ملی‌پوشان نجات‌غریق. آن‌ها سال 1393 به فرانسه پناهنده شدند.

 بوکس

 انوشیروان نوریان، تنها بوکسور ایرانی که سابقه حضور در 3 دوره المپیک را دارد. او از سال 1379 چندین سال در استرالیا بود و درنهایت نیز به ایران برگشت.

 ژیمناستیک

 احسان خدادادی، ملی‌پوش و کاپیتان ژیمناستیک ایران با سابقه 10 سال حضور در تیم ملی. او به ترکیه مهاجرت کرد.

 محمد رمضان‌پور، عضو تیم ملی ژیمناستیک ایران که به دانمارک پناهنده شد.

 امین ارباب، قهرمان ایروبیک ژیمناستیک ایران که به آمریکا پناهنده شد.

 مژگان تاجیک، قهرمان ایروبیک ژیمناستیک بانوان ایران که به سوئد پناهنده شد.

 یادگاری، ژیمناست ایرانی که به آمریکا پناهنده شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز