خبرگزاری کار ایران

مرتضی شیری در گفت و گو با ایلنا:

خودزنی نمی کنم؛ احدی مربی سه ستاره است/ کرسی داشته باشیم حق خوری نمی شود؛ این فدراسیون مانند کودک 6 ماهه است/ با فدراسیون کارگری توافهم نامه امضا کردیم

asdasd
کد خبر : ۶۷۱۷۳۵

پیشکسوت بوکس ایران درباره آخرین وضعیت این فدراسیون صحبت کرد.

به گزارش ایلنا، ده سال داشت که ورزش را با کشتی آغاز کرد. تا 18 سالگی خودش را وقف ورزش گوش شکسته ها کرد اما چند ماه بعد از ازدواجش، تصمیم گرفت رشته خود را تغییر دهد و به یک باره از بوکس سردرآورد. برای اینکه قهرمان ایران شود فقط به 5 ماه تمرین نیاز داشت. با این حال تعطیلی 10 ساله بوکس، طلایی ترین دوران ورزشی او را خدشه دار کرد و باعث شد وزنتش تا 140 کیلوگرم برسد. وقتی بوکس احیا شد او بود و 4 فرزند و آرزوهای برآورده نشده. پا پس نکشید و روزی چند ساعت تمرینات سنگین انجام داد و خودش را به وزن 81 کیلوگرم رساند. تا 34 سالگی در رینگ باقی ماند و هیچ وقت در ایران شکست نخورد. قهرمانی های مختلفی در مسابقات ایران و دهه فجر به دست آورد و در مسابقات جهانی هم شرکت کرد. اولین ایرانی بود که سهمیه المپیک 92 بارسلونا را مال خود کرد و نشان داد خواستن توانستن است. تا مسابقات جهانی حتی یک بار هم خون از دماغش نچکید و لقب محمد علی کلی آسیا را از هواداران این رشته گرفت.

این چند خط مروری کوتاه بود بر زندگی ورزشی مرتضی شیری. قهرمان سنگین وزن بوکس ایران و آسیا که حالا به عنوان مشاور فدراسیون فعالیت می کند. گفت و گوی ایلنا با این پیشکسوت نامدار را از دست ندهید:

×آقای شیری هنوز بحث بازی های آسیایی داغ است. کاروان ما در رشته بوکس نتوانست به مدالی دست پیدا کند اما رقیب اصلی مان یعنی ازبکستان با مدال های طلای بسیار، از ما گوی سبقت را ربود و به عنوان پنجمی رسید.

بوکس ما همیشه در آسیا مطرح بوده است. همواره در مسابقات مختلف ما حداقل یک یا دو مدال را به دست آورده ایم اما این بار در بازی های آسیایی چنین اتفاقی رخ نداد. کشورهای مختلف که کرسی داشتند به اینت نتیجه رسیدند تا سنگین وزن حذف شود و این به ضرر ما شد چرا که ایران همیشه در سنگین وزن مدعیان زیادی داشته است. نفرات اعزامی ما به یکی دو اردوی برون مرزی رفتند و حتی در یکی از مسابقات موفق شدیم قزاق ها را هم شکست دهیم. اما متاسفانه در جاکارتا عملکرد تیم ما خوب نبود. حالا با بوکس آسیا هم فاصله داریم و برای بازپس گیری جایگاهمان کار بسیار دشواری پیش روی ما خواهد بود.

خودزنی نمی کنم؛ احدی مربی سه ستاره است/ کرسی داشته باشیم حق خوری نمی شود؛ این فدراسیون مانند کودک 6 ماهه است/ با فدراسیون کارگری توافهم نامه امضا کردیم

×عملکرد کادر فنی ایران را در این رقابت ها چطور دیدید؟ آقای احدی به کمک علی مظاهری در کنار رینگ کوچ بچه های ما بودند.

آقای احدی جزو مربیان سه ستاره بوکس ایران به شمار می روند که حدود ده سال است در رده های مختلف حضور دارند. برای شما مثالی میزنم. قصد خوزدنی هم ندارم چرا که خودم از خانواده بوکس هستم. وقتی من نوعی 10 کلاس سواد دارم نمی توانم به شما که خودتان را برای کنکور آماده می کنید کمک کنم و باید به کسی که سیکل دارد راهنمایی کنم. اگر این اتفاق رخ ندهد شما درجا می زنید. بوکس علمی شده و دیگر فقط مشت زدن نیست. این رشته تبدیل به یک هنر شده است و باید در آن به روز بود. بارها این جمله را گفتم و بازهم می گویم. مشت زدن زیاد اهمیت ندارد بلکه مهم این است که شما مشت نخورید. 

×حالا بحث مربیگری ما به کجا کشید؟

با یک مربی ازبکستانی مذاکراتی را انجام دادیم. توافقات اولیه حاصل شده است. ایشان باید به ایران بایدی تا امکانات را از نزدیک ببیند و بعد درباره بخش مالی با ایشان صحبت کنیم. کمیته ملی المپیک هم قول هایی داده تا در بحث تامین منابع مالی به ما کمک کند. مربی ازبکستانی برای تیم های پایه خواهد آمد. در این مدت کوتاه سرمربی خارجی برای بزگسالان جواب نمی دهد و می خواهیم از تجربیات این افراد در بخش پایه استفاده کنیم. همچنین می خواهیم بهترین مربیان جوان استان ها را جمع کنیم و در کلاسی که ترتیب خواهیم داد تا بهترین مربیان جهان به اینجا بیایند تا هر 4 ماه یک بار به این افراد آموزش های لازم را بدهند و دوباره 4 ماه بعد برگردند و تدریس خود را ادامه دهند. مربیان هم گزارش کار خواهند داد. بوکس را باید در تمام کشور پرورش دهیم. همچنین در بقیه سطح هم می خواهیم تخصص کرایی کنیم و ماسبقات را استاندارد کنیم. در بخش داوران هم روی این مساله کار شده است. همه اینها نوید اتفاقات خوبی را برای دو یا سه سال آینده خواهد داد. نگاه ها تغییر کرده است. قبول داریم که در بخشی تقاظ ضعف داریم اما روندمان رو به رشد است.

×داوری در بوکس همواره علامت سوال های زیادی را به وجود آورده است. ما هم همیشه در این امر مشکل داشته ایم. برخی اعتقاد بر این دارند که نداشتن کرسی باعث شده ناداوری در حق ورزشکاران ایراین شود. نظر شما چیست؟

دقیقا همینطور است. اگر بتوانیم در مجامع جهانی کرسی داشته باشیم قطعا به این راحتی ها حق کشی نمی شود. آقای سوری در این رابطه برنامه هایی دارند و ان شالله این امر محقق می شود. آقای سوری در جاکارتا نشست هایی را برگزار کرد. همچنین در مجارستان هم جلساتی انجام شد. با نمایندگان فدراسیون های جهانی هم تعاملاتی را داشتیم. ما در هیچ تورنمنتی میزبان نیستیم و دوره های مختلف آموزشی را در کشورمان برگزار نمی کنیم. در این شرایط ما جزو کشورهای فعال به شمار نمی رویم و طبیعتا کرسی هم نخواهیم داشت. باید به قول معروف یک بده بستان صورت بگیرد. ما در این فضا می توانیم کرسی به دست بیاوریم. تورنمنت چابهار شروع این اتفاق خواهد بود. میخواهیم میزبانی مسابقات جوانان آسیا که سال بعد برگزار می شود را هم میزبانی کنیم و درخواستش را داده ایم. آبان ماه انتخاب فدراسیون جهانی برگزار می شود و برنامهع های ما به صورت روتین اجرایی خواهد شد. 

×آقای ناطق نوری 28 سال در این رشته حضور داشتند. عملکرد ایشان را چگونه ارزیابی کردید؟

حدفاصل سال های 59 تا 68 در رشته بوکس وقفه افتاد.خیلی از قهرمان های ما سوختند. بعد از اینکه دوباره مشکلات حل شد ناطق نوری تلاش های زیادی را انجام داد و ما در چجند سال اول هم عملکرد خیلی خوبی داشتیم. آقایان مقصودی و سرهنگ هویت هم کمک های شایانی انجام دادند. بوکس از رکود بیرون آمد. بعد از چند سال سست شدیم و مشکلات زیاد شد. حالا هم آقای سوری روی کار آمده است. فدراسیون آماده نبود و مشکلات زیادی داشت. دیگر حرفی برای گفتن نداشتیم. این فدراسیون 6 ماه است که کار را تحویل گرفته و از یک کودک 6 ماهه نباید انتظار صحبت کردن یا راه رفتن داشت. برنامه های زیادی تدوین شده است. جوان های تحصیل کرده ای روی کار آمده اند. به دنبال این هستیم تا جایگاه خودمان را در آسیا پیدا کنیم. ما راهمان را گم کردیم و حالا به دنبال بازگشت به روزهای خوب خود هستیم. 

×فدراسیون در این مدت چه اقداماتی را انجام داده است؟

همانطور که اشاره کردم فدراسیون بوکس برنامه های زیادی را در دستور کار خود قرار داده است. مسابقات ارتش راه اندازی شد و قرار است رقابت های نیروهای مسلح هم در ادامه برگزار شود و توافقات ابتدایی صورت گرفته است. مسابقات ارتش ها در انزلی به انجام می رسد. رقابت های دانشگاهی در حال به راه افتادن است و مسابقات کارگری هم به همین شکل. تفاهم نامه ای با فدراسیون کارگری امضا کردیم و فقط تاریخ مسابقات باید با مجموعه هماهنگ شود. رقابت ها در سطح شهرداری هم پیگیری می شود. به زودی در المپیک دانشجویی بوینس آیرس هم حاضر خواهیم بود و نماینده هایی را می فرستیم. در منطقه آزاد چابهار هم رقابت هایی را برگزار می کنیم و از برترین کشورهای دنیا دعوت به عمل می آوریم.ما در بخش دیگر مسابقات مناطق را به انجام رساندیم. طبیعتا کاستی هایی وجود داشت ولی پویایی و نشاط را به وجود آورد. بوکسورهای ما میانگین در ماه دو مسابقه دادند و خواب رفتگی در بوکس را از بین برد. فینال مسابقات نوجوانان و جوانان هم برگزار می شود. به دلیل تعدد برنامه ها در 6 ماه اول، در مهر و آبان هم این رقابت ها ادامه خواهد داشت. مسابقات استعداد های درخشان هم برگزار می شود و نفرات برتر آماده می شوند برای مسابقات المپیک نوجوانان. در این رابطه با وزارت ورزش هم هماهنگ هستیم. همچنین در سطح بزرگسالان هم چند تورنمنت بین المللی را برنامه ریزی کردیم. در رقابت های دبرسن بوداپست حاضر خواهیم شد. تیم ملی ما باید تا خرداد سال‌آینده که مسابقات‌آسیایی که انتخابی جام جهانی روسیه هم هست آماده شود. 

خودزنی نمی کنم؛ احدی مربی سه ستاره است/ کرسی داشته باشیم حق خوری نمی شود؛ این فدراسیون مانند کودک 6 ماهه است/ با فدراسیون کارگری توافهم نامه امضا کردیم

×از احسان روزبهانی چه خبر؟

اتفاقا حدود 10 روز پیش با هم صحبت کردم و جویای حالش شدم. همانطور که می دانید او عمل سنگینی را انجام داد و تا بازگشت به میادین حدود 5 ماه به زمان نیاز دارد. امیدوارم که او بتواند با همت بلندی که دارد خودش را برای مسابقات جهانی و همچنین المپیک در صورت مجوز گرفتن سنگین وزن شرکت کند.

حرف پایانی....

می خواهیم امید را به بوکس برگردانیم و باشگاه را شلوغ کنیم. 34 مسابقه مختلف را در این سال به انجام می رسانیم. ما باید تقویم خود را میلادی بنویسیم تا ببینیم تا المپیک چه کاری انجام خواهیم داد. رسانه ها هم با ما انشالله همکاری خواهند کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز