خبرگزاری کار ایران

همه چیز درباره هم گروهی‌های ایران در جام ملت‌ها

نشانه‌های عجیب قهرمانی ایران پس از 42 سال در حضور یک کشیش!

asdasd
کد خبر : ۶۱۹۱۵۹

تیم‌های عراق و یمن در جام ملت های 1976 با ایران در یک گروه بودند و حالا بازهم این اتفاق تکرار شده است.

به گزارش ایلنا، سرانجام قرعه کشی مرحله نهایی جام ملت های آسیا انجام شد و 24 تیم در 6 گروه 4 تیمی رقبای خود را شناختند. تیم ملی ایران هم در چهاردهمین حضور خود در گروه چهارم با تیمهای عراق، ویتنام و یمن هم گروه شد. گروهی که به نظر می رسد با سازوکار جدید رقابت ها که تیم سوم هم شانس صعود دارد، اصلا چالش سختی برای شاگردان کی روش نداشته باشد و بدون این قانون هم نمی توانست خللی در هدف ملی پوشان ایجاد کند.

شاگردان کی روش باید در اولین گام به مصاف یمن بروند. تیمی که با این نام برای نخستین بار جواز حضور در جام ملت ها را کسب می کند. آنها پیش از این با نام یمن جنوبی سابقه حضور در مهمترین فستیوال فوتبالی قاره کهن را کسب کرده بود. آنها در جام ملت های سال 1976 هم با ایران هم گروه شدند و اتفاقا با نتیجه 8-0 در هم کوبیده شدند.

نشانه‌های عجیب قهرمانی ایران پس از 42 سال در حضور یک کشیش!

یمن: خوش یمن های همیشه بازنده برگشتند!

یمن برای اولین بار مجوز حضور در این رقابت ها را کسب می کند. آنها در رده 125 رنکینگ فیفا قرار دارند و جزو ضعیف ترین تیمهای آسیا به حساب می آیند. آنها در سال 2018 تنها یک مسابقه داده اند که با نتیجه 2-1 از سد نپال گذشتند و به جام ملت ها راه پیدا کردند. 5 باخت، 4 مساوی و یک برد هم ماحصل تلاششان در سال 2017 بود!

این تیم در طول تاریخ مقابل ایران همواره یک بازنده بوده است. سه ژانویه 1976 در جام ملت های آسیا با نتیجه 8-0 به ایران باختند. غلامحسین مظلومی(3)، علیرضا عزیزی(2)، ناصر نورایی(2) و علیرضا خورشیدی گلزنان تیم حشمت مهاجرانی در آن پیکار بودند. در بازی های آسیایی سال 1982 دهلی نو با دو گل ناصر محمدخانی، علیرضا فیروزی این تیم را شکست دادیم و در دیدار بعدی در نوامبر 1989 و در تور پی اند اف با هدایت علی پروین و با دو گل مجید نامجو مطلق به برتری رسیدیم. 9 اکتبر 1994 و بازی های آسیایی هیروشیما؛ برد 4-0 ملی پوشان با گل های پیوس، جمشید شاه محمدی، مجتبی محرمی. نهایتا بازی در تاریخ 25 آذرماه سال 1391 با هدایت کارلوس کی روش در قالب بازی های غرب آسیا که بازهم برتری 2-1 با ایران بود. امید نظری و یعقوب کریمی برای ملی پوشان گل زدند و برای اولین بار هم از یمن گل دریافت کردیم.

نشانه‌های عجیب قهرمانی ایران پس از 42 سال در حضور یک کشیش!

سرمربی این تیم کسی نیست جز آبراهام مبراتو از اتیوپی. این سرمربی 48 ساله از سال 2012 به فوتبال یمن آمد. ابتدا هدایت تیم زیر 22 ساله ها را به عهده گرفت. سپس مدیر فنی تیم بزرگسالان شد و سرانجام در سال 2017 سرمربی تیم بزرگسالان شد.

بازیکنان یمن بیشتر در لیگ خودی یا قطر توپ می زنند و فقط یک نفر به نام احمد عبدالحکیم السروری در برزیل فعالیت دارد.

ویتنام: ناشناخته ها با کشیش به امارات می ایند

دومین حریف ما در جام ملت های آسیا ویتنام خواهد بود. تیم چهارم جام های ملت های 1956 و 1960. تیمی که در سال 2007 یکی از 4 میزبان جام ملت ها بودت و تنها میزبانی نام گرفت که موفق شد از گروه خود صعود کند و به یک چهارم نهایی برسد اما در آنجا به عراق قهرمان باخت و از صعود به نیمه نهایی بازماند.

ویتنام هم اکنون تیم 103 جهان به شمار می رود. آنها هیچ گاه با تیم ملی ایران در رده بزرگسالان روبرو نشده است و حالا چند سالی است در فوتبال پایه سرمایه گذاری خوبی را انجام داده است. تیم زیر 23 ساله های ویتنام با سرمربی کنونی تیم بزرگسالان خود موفق شد در رقابت های 2018 آسیا به مقام نایب قهرمانی دست پیدا کند.

نشانه‌های عجیب قهرمانی ایران پس از 42 سال در حضور یک کشیش!

هدایت اژدهاهای زرد به عهده پارک هانگ سئو از کره جنوبی است. او همزمان هدایت تیم زیر 23 ساله ها را به عهده دارد. او تا به اینجا در دو بازی هدایت ویتنام را در دست داشته که هر دو مسابقه با نتیجه مساوی به اتمام رسیده است. تمامی بازیکنان در لیگ داخلی ویتنام بازی می کنند. آنها امسال تنها یک مسابقه را برگزار کرده اند که در برابر اردن به تساوی ارزشمند یک بر یک رسیدند.

نکته جالب درباره سرمربی 59 ساله ویتنام این است که او یک دیاکون به شمار می رود و در کلیسا مشغول به کار است. این سرمربی در اوقات آزاد خود در کلیسایی در هانوی مشغول فعالیت است و این می تواند نکته جالبی باشد.

عراق: وقت انتقام از راه رسید؛ به یاد 1976

و در نهایت بازی با عراق. جدال با تیمی که زلف ما و آنها چه در فوتبال و چه در خارج از مستطیل سبز به هم گره خورد است. هنوز بازی سوم بهمن ماه 1393 از یادها نرفته است. دیداری که بنجامین ویلیامز استرالیایی برای ما مشکل کرد و سرانجام تیم شایسته کی روش بعد از تساوی 3-3 در 120 دقیقه در ضربات پنالتی باخت و از صعود به نیمه نهایی بازماند.

4 سال قبل تر بازهم ایران و عراق در گروهی جام ملت ها به پست هم خورده بودند. در آن دیدار تیم افشین قطبی با گل های غلامرضا رضایی و ایمان مبعلی حریف خود را شکست داد. در جام ملت های 2000 هم برد با ایران بود. این بار با گل علی دایی. در جام 96 که دست بر قضا در همین امارات هم برگزار می شد عراقی ها با نتیجه 2-1 به برتری رسیدند. دایی زننده تک گل آن بازی برای ما بود. در جام 1976 هم ایران و عراق به مصاف هم رفتند که ملی پوشان با گل های حسن روشن و ناصر نورایی سه امتیاز را مال خود کردند.

نشانه‌های عجیب قهرمانی ایران پس از 42 سال در حضور یک کشیش!

عراق در سال 2007 قهرمان مسابقات شد و دوره قبل نیز در رده چهارم قرار گرفت. حالا آنها با هدایت بسیم قاسم السوید به یک شگفتی سازی دیگر می اندیشد. اگر اتفاق خاصی رخ ندهد جدال ما و عراق برای سرگروهی خواهد بود. تیم رده 88 فیفا پیش از این 12 باخت، 7 تساوی و 5 برد را مقابل ایران به ارمغان آورده است.

کی روش در سه تقابل با عراق دو شکست و یک باخت به دست آورده و بدون شک به چیزی جز انتقام در برابر سبز و سفیدها فکر نمی کند. در سوی مقابل او کسی نیست که تا به حال نزدیک به 25 بار تیم عوض کرده است. او برای اولین بار به عنوان سرمربی از سال 2017 هدایت عراق را به عهده گرفت. از آن روز تا به حال در 15 بازی که سرمربی بوده 7 برد، 7 مساوی و یک باخت به دست آورده است. تنها باخت همین امسال در تورنمنت سه جانبه و در بصره مقابل قطر رقم خورد. او در سال 2016 با تیم باشگاهی الجاویا برنده ای اف سی کاپ شد.

عراق بر خلاف ویتنام و یمن پر است از لژیونر. علی عدنان به عنوان سردمدار این دسته از بازیکنان در اودینزه بازی می کند. فرانس دیا پوتروس در هوبروی دانمارک مشغول است. احمد یاسین در آ آی ک و بروا نوری در اوسترشوندس سوئد توپ می زنند. یاسر قاسم برای نورث همپتون بازی می کند. بشار رسن در پرسپولیس ایران است و جاستین مرام برای اورلاندوی آمریکا به میدان می رود. چند بازیکن هم در کشورهای عربستان و اردن مشغول هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز