خبرگزاری کار ایران

مجید جلالی در گفت‌وگو با ایلنا:

تخریب سبک‌های کارآمد ایده تازه یورو بود/ فوتبال به سمت دفاعی‌تر شدن برمی‌گردد

مجید جلالی معتقد است مدیرانی که به توسعه فوتبال فکر نمی‌کنند، تخصص کمی در فوتبال دارند.

مجید جلالی دو فصل گذشته را در سایپا حضور داشت اما بعد از اختلاف با مدیرعامل سایپا از این تیم جدا شد. او طی سالهای حضورش در فوتبال بارها در مورد توسعه پایدار فوتبال و ضرورت ثبات در باشگاه‌ها صحبت کرده است. سوالاتی در مورد توسعه پایدار فوتبال ، یورو 2016، انتخاب تیم جدیدش و مدعیان لیگ شانزدهم بهانه‌ای بود تا به ورزشگاه پیکان برویم و با مربی با سابقه فوتبال ایران همصحبت شویم. گفت و گوی اختصاصی ایلنا با مجید جلالی را می‌خوانید.

مجید جلالی همیشه از توسعه پایدار فوتبال صحبت کرده است؛ چه چیزی باعث شده است که توجه شما به توسعه فوتبال باشد؟

این کار یک ضرورت برای یک باشگاه و در کل برای فوتبال است. توسعه پایدار در فوتبال برای هر کس که یک مجموعه با ثبات می‌خواهد ضروری است و باید به آن توجه شود. مدیران باشگاه‌ها باید برای توسعه پایدار باشگاهشان برنامه ریزی انجام دهند. این برنامه‌ریزی زیرساخت می‌خواهد و خیلی مهم است که چرخه تولید یک باشگاه فعال باشد. کسی که برای توسعه پایدار فوتبال قدمی بردارد، خدمت بزرگی به فوتبال کرده است. من به نوبه خودم سعی کردم در هر باشگاهی که کار می‌کنم قدمی برای توسعه پایدار فوتبال بردارم؛ البته دربعضی مواقع هم غرامت این کار را داده‌ام اما پشیمان نیستم.

بیشتر مدیرانی که در باشگاه‌ها فعالیت می‌کنند؛ توجهی به توسعه پایدار فوتبال ندارند، چرا؟

 قطعا اگر مدیران باشگاه‌ها در کار خود متخصص باشند اینطور نخواهند بود. پس دلیل اول این است که مدیرانی که به توسعه پایدار فوتبال فکر نمی‌کنند، تخصص کمی در زمینه فوتبالی دارند. دلیل دیگر شرایط حاکم بر فوتبال ما است که در کل شرایط فوتبال ما اصلا ثبات مدار و تخصص گرا نیست و بیشتر نتیجه گراست. بنابراین مدیران باشگاه‌ها هم مجبور هستند خودشان را با این شرایط وفق بدهند.

انتقاداتی به تیم شما وارد می‌شود مبنی بر اینکه اکثر بازیکنانی که جذب کردید، مسن هستند.

سازمان لیگ یک آمار منتشر کرده است که واقعا جالب و قابل توجه است. سازمان لیگ سه تیم جوان لیگ را اعلام کرده است که دو تا از این تیم‌ها به لیگ یک سقوط کرده‌اند. باید شرایطی به وجود بیاید که علاوه بر اینکه یک تیم ثبات و پیشرفت داشته باشد، چرخه تولید فعالی هم به وجود بیاورد. یک تیم باید بازیکن سازی کند، مربی سازی کند و بتواند آنها را به تیم‌های دیگر بفروشد. بازیکن مثل سرمایه یک باشگاه است. اگر یک باشگاه نتواند این کار را انجام دهد، طبیعی است که ثبات نخواهد داشت. البته باید تعادل بین بازیکنان جوان و با تجربه در یک تیم حفظ شود. اگر من به عنوان یک مربی فقط از بازیکنان جوان استفاده کنم اما نتیجه نگیرم همه می‌گویند این یک مربی شکست خورده است. کسی از این کار من تمجید نمی‌کند. نمی‌گویند این مربی چند بازیکن از جوانان آورده است  در لیگ برتر بازی داده است. شرایط حاکم طوری است که جوانگرایی را یک امتیاز نمی‌دانند. استقلال اهواز و راه‌آهن جوان‌ترین تیم‌های لیگ بودند اما به لیگ یک سقوط کردند. آیا کسی به جوانگرایی این تیم‌ها بها می‌دهد؟ یا کسی از این دو تیم مراقبت می‌کند؟ آیا کسی می‌گوید که این دو تیم به فوتبال خدمت کردند؟ جوانگرایی کار مقبولی است که باید به طور معقول انجام شود که ما تا حدودی تلاش کردیم تعادلی بین بازیکنان جوان و با تجربه برقرار کنیم.

در پیکان چه ایده‎‌ای را دنبال می‌کنید؟

ما به دنبال برقراری ثبات در باشگاه پیکان هستیم. به هر حال باشگاه پیکان در سال‌های گذشته ثبات نداشته است و ما برای اینکه بتوانیم این کار را انجام بدهیم، مجبوریم تعادلی بین بازیکنان جوان و با تجربه به وجود بیاوریم. در طول فصل اگر بتوانیم بازیکنان جوان‌مان را به کار بگیریم و آنها را به یک نقطه باروری برسانیم یک ثبات نسبی به وجود آورده‌ایم. البته ما داریمقرارداد‌های بازیکنان را دو تا سه ساله طراحی می‌کنیم که بتوانیم در فصل‌های آینده هم موفق باشیم. چون قرارداد یک ساله مصداق بارز بی ثباتی در یک باشگاه است.

از بازیکنان جذب شده رضایت دارید؟

بله، قطعا از بازیکنانی که جذب کردیم رضایت دارم. ما بر اساس نیازها و ظرفیت‌هایی که داریم یارگیری کردیم. در حال حاضر دو طیف بازیکن داریم. بازیکنان جوان که حدود شانزده تا هفده نفر هستند و بازیکنان با تجربه که تقریبا هفت تا هشت نفر هستند. این تلفیق خوبی برای این تیم پیکان است.

اکثر هواداران فوتبال معتقدند که تیم‌های پرسپولیس، استقلال، تراکتورسازی و سپاهان بهترین مهره‌های لیگ را جذب کردند و مدعیان اصلی لیگ هستند. شما چه نظری دارید؟

اگر بخواهیم از الان بگوییم چه تیم‌هایی مدعی هستند فقط روی کاغذ و اسم‌ بازیکنان است. باید منتظر بمانیم بازی‌ها شروع شود و بازی تیم‌ها را درون زمین ببینیم. فوتبال با این مسائل همخوانی ندارد؛ باید بازی تیم ها را درون زمین دید تا بتوان گفت چه تیمی مدعی است و چه تیمی خیر.

حسین فرکی سرمربی تیمی شده است که شما دو فصل گذشته سرمربی آن بوده‌اید. موانع فرکی در سایپا چه چیزهای است؟

من دو سال در سایپا بودم و تجربیات زیادی به دست آوردم، لزومی ندارد که اتفاقات، مسائل و تجربیات را رسانه‌ای کنم. اما تجربه‌هایی به دست آوردم که قطعا به درد کار خودم در آینده می‌خورد.

بسیاری از کارشناسان معتقدند ما شاهد سبک‌های جدیدی در یورو 2016 بودیم؛ نظر شما چیست؟

به لحاظ سبک و شیوه بازی جدید چیز خاصی در یورو ندیدیم. اما در جهت تخریب سبک‌های کارآمدی که وجود داشت نکات قابل توجهی مشاهده کردیم؛ به این لحاظ که چگونه می‌توان تیمی را که خوب حمله می‌کند و تعداد پاس‌های بالا دارد، تخریب کرد. بعضی تیم‌ها از سه دفاع استفاده کردند. در واقع استفاده از یک شیوه قدیمی منتها با سرعت و شیوه تخریبی بالاتر. مثل ایتالیا که روی توپ بسیار سختگیرانه عمل می‌کردند.تیم آلمان با آن قدرت در بازی با ایتالیا مجبور شد از ترفندهای خود ایتالیا استفاده کند. آلمان مقابل فرانسه، تیمی که توانست خوب دفاع و حمله کند مغلوب شد. این جام نشان داد که فوتبال به سمت دفاعی‌تر شدن برمی‌گردد و تیم‌هایی که بهتر دفاع می‌کنند، موفق‌تر هستند. این چیزی است که ما در جام جهانی 2002 هم به وضوح دیدم اما بعد از آن سبک‌هایی به فوتبال آمد که این شیوه را مغلوب کرد. الان دوباره همان شیوه جام جهانی 2002 کارآمدی خودش را نشان می‌دهد. شاید ما برای اینکه دوباره سبک جدیدی در فوتبال ببینیم باید سال‌ها به انتظار بشینیم.

گفت‌وگو از: احسان احمدیان

 

کد خبر : ۳۸۹۰۵۲