خبرگزاری کار ایران

چرا توکلی به کازانف نرفت؟

نقدی بر سیاست‌های فدراسیون دوومیدانی

مدیریت این روزهای فدراسیون دوومیدانی به نحوی است که نمی‌شود آینده خوبی را برای این رشته ورزشی پراهمیت متصور بود.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایلنا، مسابقات دوومیدانی انتخابی المپیک در کشور ترکیه در حالی برگزار شد که ملی‌پوشان اعزامی کشورمان به این رقابت‌ها، هیچ‌کدام موفق به کسب سهمیه المپیک نشدند و حالا قرار است به زودی جهت تلاش دوباره برای کسب حد نصاب ورود به المپیک، در مسابقات پیش رو در کشور قزاقستان شرکت کنند.

اعزام ورزشکاران برای کسب سهمیه المپیک، موضوعی است که در نگاه اول امری عادی و از وظایف هر فدراسیون ورزشی محسوب می‌شود، اما وقتی این اعزام‌ها برای نفراتی باشد که شانسی برای کسب سهمیه ندارند، موضوع شکلی متفاوت به خود می‌گیرد.

فدراسیون دوومیدانی پیش از شروع رقابت‌های انتخابی المپیک، در جلسه‌ای که با حضور ملی‌پوشان برگزار شد، نظرات آن‌ها را برای تکمیل کردن لیست نفرات اعزامی جویا شده است که در این جلسه نفراتی برای شرکت در مسابقات انتخابی اعلام آمادگی کرده‌اند که اغلب آن‌ها برای کسب حد نصاب مورد نظر برای حضور در المپیک شانسی نداشته و نتایج حاصل در مسابقات ارزروم ترکیه نیز تاییدی بر این مدعا است.

البته در آن جلسه سپیده توکلی، رکورددار پرش ارتفاع ایران و نایب قهرمان پنجگانه آسیا نیز از آنجایی که می‌دانست شانسی برای کسب سهمیه المپیک ندارد، به صورت شفاف این موضوع را اعلام کرد تا به همین دلیل در لیست نفرات اعزامی به ارزروم و کازانف قرار نگیرد.

اما این در حالی است که سپیده توکلی، نایب قهرمان پنجگانه آسیا که تنها ملی‌پوش مدال‌آور دوومیدانی بانوان در مسابقات داخل سالن قهرمانی آسیا بود و به اذعان رئیس فدراسیون، در کنار لیلا رجبی شانس اصلی دوومیدانی بانوان برای کسب مدال در بازی‌های آسیایی جاکارتا نیز به شمار می‌رود، با وجود نیاز به مسابقات تدارکاتی جهت حفظ آمادگی خود، نه تنها به مسابقات انتخابی المپیک اعزام نشده بلکه چندین ماه است که بدون داشتن مربی در حال تمرین است. این در شرایطی است که فدراسیون دوومیدانی در مسابقات جایزه بزرگ تهران که چندی قبل در ورزشگاه آفتاب انقلاب برگزار شد هم ماده‌ای که توکلی در آن حضور دارد را در برنامه مسابقات قرار نداد تا به این ترتیب این ملی‌پوش دوومیدانی بانوان یک تورنمنت مناسب دیگر برای کسب آمادگی را از دست بدهد.

ملی‌پوش دوومیدانی بانوان در همین مورد به خبرنگار ورزشی ایلنا می‌گوید: آقای کیهانی از من پرسید که آیا سهمیه المپیک می‌گیری؟ من هم گفتم نمی‌خواهم خودم را فریب بدهم اما شانسی برای کسب سهمیه ندارم. آقای کیهانی گفت بعد از لیلا رجبی تو دومین شانس برای کسب مدال در بازی های آسیایی 2018 جاکارتا هستی. اما واقعا بدون برنامه‌ریزى و مربى این امکان پذیر نیست. من اعلام کردم قبول که نمی‌توانم سهمیه بگیرم اما می‌توانم به مانند دیگران از امکانات استفاده کنم و براى مسابقات آسیایى آماده شوم. اسم من نه تنها در بین نفرات اعزامی به ارزروم نبود، بلکه در لیست اعزامی به کازانف هم قرار ندارد و واقعا نمی‌دانم چرا؟ به من می‌گویند برو و بعد از المپیک بیا. آیا این درست که من تنها بمانم؟ در بخش بانوان  درجایزه بزرگ تهران باید برای بانوانی که به ترکیه اعزام نمی‌شدند مسابقه می‌گذاشتند نه اینکه فقط در سه ماده مسابقه برگزار کنند.

نکته دیگر در مورد وضعیت سپیده توکلی اما انصراف سپهرزاد مربی این ملی‌پوش از کار با او است که گویا به دلیل مشکلات مالی و عدم پرداخت مطالبات او از سوی فدراسیون دوومیدانی صورت گرفته است و موجب شده تا رکوردار پرش ارتفاع بانوان ایران بدون حضور مربی تمرینات خود را پیگیری کند. آن هم در حالی که هیچ تلاشی از سوی مدیران فدراسیون دوومیدانی برای بازگرداندن مربی او صورت نگرفته است.

توکلی در این رابطه گفت: آقای سپهرزاد اعلام کردند که بعد از قطر دیگر نمی‌خواهند مربی من باشند. به اجبار که نمی‌توانم به او بگویم مربی من بمان. اما فدراسیون اصلا نپرسید که آقای سپهرزاد برای چه دیگر با من کار نمی‌کند و تلاشى براى راضى نگهداشتن ایشان و زحمتى که براى من کشیدند نکرد. مگر نمی‌گویند که من شانس مدال بازی‌های آسیایی هستم؟ این چه شانس مدالی است که من باید در یک گوشه آفتاب انقلاب تنها کار کنم؟ خودم شخصی را آورده‌ام که در تمرین ها بالای سرم باشد چرا که واقعا نمی‌شود تنها کار کرد.

فدراسیون دوومیدانی در چند وقت اخیر حواشی زیادی داشته است. از اعزام نشدن مربیان به همراه شاگردان خود به مسابقات برون مرزی تا استعفای برخی از مدیران به دلیل آنچه فراهم نبودن فضای کار تلقی می‌کردند. مخالفان معتقدند رئیس فدراسیون بیش از حد به صورت شخصی تصمیم می‌گیرد و همه اینها حاشیه‌هایی است که در حال لطمه زدن به امور فدراسیون دوومیدانی است. به نظر می‌رسد این رشته ورزشی پرمدال که از اهمیت زیادی نیز برخوردار است، با این شیوه از مدیریت آینده خوبی را پیش رو نخواهد داشت.

 

کد خبر : ۳۸۲۳۳۵