خبرگزاری کار ایران

انزلی و تبریز از استقلال خوزستان الگوبرداری کنند

چراغپور: کار فنی ویسی از برانکو بهتر نبوده

asdasd
کد خبر : ۳۳۱۴۱۰

هنر ویسی ایجاد یک فرهنگ و درک تیمی متقابل از یک منطقه فوتبال دار بوده است. البته یادمان نرود که ویسی یک ابزار خیلی خوب درون دروازه و یک هافبک خیلی خوب خارجی هم دارد.

کارشناس فوتبال کشورمان گفت: فوتبال ما دچار یک بیماری مزمن شده که فقط مختص لیگ برتر نیست و در لیگ یک هم همین است.

جلال چراغپور در گفت و گو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: در فوتبال چهار آیتم تعیین کننده به نام تکنیک، تاکتیک، استراتژی و مسائل روحی و روانی داریم اما این چهار آیتم نیاز به یک خمیر مایه دارد تا این آیتم ها در آن خمیر مایه تعریف شود. متاسفانه سالها است به این خمیر مایه که همانا روابط انسانی متقابل درون یک تیم است، حمله کرده ایم.

وی افزود: چه کسانی به این خمیر مایه حمله کرده اند؟ یک نیروی مرموزی در کنار فوتبال ما هست که بالاترین درآمد را دارند و حتی از فوتبالیست ها هم بیشتر پول در می آورند و حالا یک فرمولی پیدا کرده اند که سهم خودشان را بالاتر ببرند. الان می گویند که سپاهان و پرسپولیس و استقلال هر کدام شان 16 تا 17 میلیارد تومان خرج کرده اند. این تیم ها هزینه کرده اند اما چون به آن خمیر مایه حمله شده جا به جایی در این تیم ها زیاد بوده است.

این کارشناس فوتبال کشورمان با اشاره به وفاداری برخی بازیکنان بزرگ در فوتبال دنیا خاطرنشان کرد: در فوتبال دنیا می بینیم که مثلا رایان گیگز؛ اینیستا و مسی سالها در تیم های خود می مانند و موهای شان در آن باشگاه سفید می شود و فوتبال شان را همانجا هم تمام می کنند اما در فوتبال ما حتی قرارداد دو یا سه ساله هم وجود ندارد و قراردادها یک ساله شده است. اخیرا با هر مربی هم صحبت می شود می گوید که در نیم فصل دوم جبران می کنیم. الان هر مربی که می بینید 8 تا بازیکن برای نیم فصل می خواهد و این یعنی حداقل 80 درصد جا به جایی در نیم فصل! در حالی که فوتبال اروپا در یک فصل 60 درصد جا به جایی هم ندارد.

چراغپور گفت: در فوتبال ما آفت افتاده و نام این آفت دلال است. وقتی بازیکن هر 6 ماه یک بار باشگاه عوض می کند یعنی اینکه آن پیراهن دیگر ارزشی ندارد و درک متقابل تیمی که همان خمیر مایه فوتبال است از بین رفته است. آنقدر تغییرات در تیم ها وجود دارد که آن درک متقابل از بین رفته است و یک موج چرخش بازیکن در تیم ها افتاده که تاکتیک، سیستم و رفاقت را بی معنا کرده است. بنابراین انسجام در تیم ها وجود ندارد.

او ادامه داد: در این شرایط تیم عبدالله ویسی نتیجه گرفته است چون ویسی آمده تا سر حد امکان فرهنگ همسویی در تیمش ایجاد کرده است. ویسی اول یکنواختی مالی و بعد هم یکنواختی فرهنگی درست کرده است یعنی اینکه یک فرهنگ، یک زبان، ارتباط و درک متقابل تیمی به وجود آورده است. در تیم ویسی علاقه به پیراهن و علاقه تیمی و منطقه‌ای و تعصب به وجود آمده است.

وی ادامه داد: احساسم این است که قبل از اینکه کار فنی ویسی را بالا ببریم وقوع یک اتفاق را بررسی کنیم چون کار فنی ویسی از برانکو بالاتر نیست. وقتی بررسی می کنیم متوجه می شویم که ویسی یک کار فرهنگی کرده یعنی زبان و اقلیم و منطقه و فرهنگ مشترک را کنار هم قرار داده تا درک متقابل به وجود بیاورد. آنها همان فوتبال بومی که دارند را به نمایش می گذارند و این اتفاق مهمی است.

چراغپور در پایان گفت: این کار ویسی را اگر در کرمان و انزلی و تبریز و دیگر شهرها هم انجام دهند همین شرایط به وجود می آید. هنر ویسی ایجاد یک فرهنگ و درک تیمی متقابل از یک منطقه فوتبال دار بوده است. البته یادمان نرود که ویسی یک ابزار خیلی خوب درون دروازه و یک هافبک خیلی خوب خارجی هم دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز