خبرگزاری کار ایران

بررسی مشکلات داوری فوتبال؛

از بی‌برنامگی کمیته داوران تا اختلافات داخلی

asdasd
کد خبر : ۳۲۱۵۰۹

مسائل و مشکلات داوری فوتبال کشور در نشست کارشناسان و صاحب نظران داوری در برنامه ورزش بدون ویرایش مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، موضوع این هفته برنامه "ورزش بدون ویرایش" رادیو گفت و گو به "بررسی مشکلات و حاشیه های داروی فوتبال کشور" اختصاص داشت. این برنامه با حضور غلامرضا سلیمانی عضو کمیته داوران فدراسیون فوتبال، علی‌خسروی پیشکسوت و کارشناس داوری میهمانان حضوری و نوید مظفری پیشکسوت و کارشناس داوری برگزار شد.

سلیمانی: کمیته داوران برای شروع فصل برنامه ای نداشت
غلامرضا سلیمانی عضو کمیته داوران فدراسیون فوتبال گفت: همه ساله قبل از شروع لیگ برتر و لیگ دسته اول، یک دوره کلاس های توجیهی برای ارتقاء سطح کیفی داوری برگزار می کنیم و در فصل جاری نیز این دوره های آموزشی با کیفیت متفاوتی برگزار شد.

وی در مورد نوع این تفاوت‌ها  گفت:با توجه به اینکه تجربه حضور در این کلاس ها را دارم باید بگویم امسال فدراسیون فوتبال وحتی کمیته داوران برای آماده شدن داورها برای رقابت‌ها هیچ برنامه ای ارائه ندادند و امکانات موجود در این کلاس ها بقدری ضعیف بود که حتی تا آخرین لحظه امکان لغو این دوره های آموزشی -توجیهی وجود داشت.

وی همچنین اضافه کرد:این موضوع باعث شد داوران با تشویش و اضطراب در این کلاس‌ها شرکت کنند و در نهایت از امکانات داخل کلاس‌ها هم خبری نبود.بطور کلی مقدمات برگزاری این کلاس‌ها باید بعد از پایان فصل قبل فراهم می شد و از سویی دیگر مبهم بودن وضعیت برگزاری این کلاس ها باعث شد داوران برای حضور در این دوره ها از آمادگی کافی برخوردار نباشند در حالی که تست آمادگی نیز برگزار شد.

سلیمانی در ادامه گفت: در هفته های اول شرایط داوری از نظر کیفی وضعیت خوبی را سپری می کرد اما به دلیل  حاشیه هایی که از هفته های پایانی فصل قبل در مورد داوری به وجود آمده بود و مسئولان ورزشی قدرت کافی برای برطرف کردن این حاشیه ها را نداشتند و به همین دلیل مشکلات به اوج خود رسید.

عضو کمیته فدراسیون فوتبال داوران را مظلوم خواند و اظهار کرد: فشارهای وارد شده از بیرون و از سوی مسئولان و مدیریت داوران را از پا در آورده و نفس های آنها را به شماره انداخته است و این مشکلات اعتماد به نفس و انگیزه آنها را از بین می برد و من امیدوارم کلاس‌هایی که در حال برگزاری است در بهبود وضعیت کیفی عملکرد داوران و بهبود شرایط روحی آنها تاثیر مثبتی داشته باشد.

خسروی: اختلاف داخلی و شخصی داوری را به حاشیه کشانده است

خسروی پیشکسوت و کارشناس داوری بیان کرد: به نظر من سرچشمه تمام مشکلات و حاشیه های ایجاد شده در داوری  در  دعواها و اختلاف های شخصی است. 35 سال است   زندگی من با داوری محکم گره خورده و از سال 89 در داوری  مشکلات زیادی  را با چشم خود  دیدم به همین خاطر تصمیم گرفتم در مدت 5 سال درباره این موضوع کتاب  بنویسم.

وی در ادامه افزود: باید معیار انتخاب افراد برای داوری ناظر-دپارتمان و حتی مدرس مشخص شود.اطمینان داشته باشید آزمایش‌هایی که در ابتدای فصل از داوران گرفته شده بطور کامل استاندارد است و داوران ما یعنی فغانی، جهانبازی و زرگر که محروم شده اند از نظر رتبه بندی رکوردزنی در 100متر جزو 20 نفر اول هستند.

خسروی در ادامه اضافه کرد:در واقع فغانی به دلیل اینکه در دوندگی استارت‌های داغ و آتشین دارد برای داوری در مسابقات جهانی انتخاب شده است.

پیشکسوت و کارشناس داوری درباره خطاهای داوری بیان کرد:با وجود اینکه داوران ما از قدرت دوندگی و توانمندی بالایی برخوردارند اما باید بگویم مسائل روانی و عاطفی و خانوادگی باعث بروز خطاهای زیادی در داوری شده است.

وی همچنین اظهار کرد: کسی فریاد و داد داوران رانمی شنود.من در هفته سوم اعلام کردم که با توجه  به این شرایطی که در داوری پیش آمده به هفته سوم نخواهیم رسید زیرا وضعیت روحی این زحمت‌کشان ورزشی با بحران شدیدی مواجه شده است.

خسروی بیان کرد: از سویی به دلیل اینکه فدراسیون از نظر مالی در تنگنا قرار گرفته برنامه‌ای هم برای برگزاری کلاس‌ها نداشت و حتی نمی دانم این پول‌ها در کجا هزینه می‌شود. در حال حاضر کلاس‌هایی هم که تشکیل شده فقط افتتاحیه آن شیک و پر زرق و برق انجام شده است. با وجود اینکه مخارج این دوره ها را فیفا تقبل کرده اما به داوران امکانات رفاهی خوبی داده نشده  و 8 داور بناچار یک اتاق بدون سرویس را تحمل می کنند که به هیچ وجه در شان داوری نیست.

کارشناس و پیشکسوت داوری گفت: برگزاری دوره های توجیهی نباید به آموزش برنامه های آموزشی ارائه شده از سویی  afc و یا فیفا  ختم شود زیرا این برنامه در تمام دنیا وجود دارد. در تشکیلات داوری کشور جای خالی روانشناس برای آمادگی روحی و آرامش داوران  حس می شود.

مظفری: ضعف مدیریتی مسبب اصلی مشکلات داوری است
نوید مظفری پیشکسوت و کارشناس داوری میهمان تلفنی برنامه ورزش بدون ویرایش بود . وی گفت: از بین تمام داوران کشور 6 و در نهایت 10 نفر توانایی گذراندن تست های بین‌المللی را دارند.

 وی در ادامه گفت: عملکرد شخصی و اختلافات داخلی باعث بروز  مشکلاات و حاشیه های داوری شده  است. در مدت چهار سال که از مدیریت جدید می گذرد هیچکدام از دوستان نتوانستند هیچ نوع برنامه بلند مدت و کوتاه مدت ارائه دهند و در مقررات وآیین نامه هم تغییری ایجاد نشده است .

مظفری درادامه اضافه کرد: تمام مشکلات در داوری از ضعف مدیریتی آب می خورد زیرا همه به خود اجازه تصمیم گیری در امور دیگر را می دهند و معلوم نیست مسئول و تصمیم‌گیرنده اصلی چه کسی است. فقط هر چند ماه یک نفر ابلاغ ها و محرومیت ها را به ما اعلام می کند.

پیشکسوت و کارشناس داوری در پایان یادآوری کرد: این مشکلات باعث شده داوران نسبت به وظیفه خود دلسرد شده و آمادگی برای یک قضاوت بدون خطا را در وجود آنها بکشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز