خبرگزاری کار ایران

راه طولانی برای المپیکی‌شدن داریم؛

مهرعلیزاده: اجازه نمی‌دهیم کشتی‌پهلوانی ما را تحقیر کنند/ به اتحادیه جهانی کشتی تذکر داده‌ایم

asdasd
کد خبر : ۳۰۵۳۵۷

رئیس فدراسیون بین‌المللی ورزش‌های زورخانه‌ای گفت: ما هرگز نمی‌پذیریم که کشتی پهلوانی تضعیف شود، چون این کشتی به ایران تعلق دارد

به گزارش خبرنگار ایلنا، محسن مهرعلیزاده ظهر امروز در نشست‌خبری پنجمین دوره مسابقات آسیایی ورزش‌های زورخانه‌ای و پهلوانی که با میزبانی تبریز برگزار خواهد شد، اظهار کرد: از سال 83 که مسئولیت دارم، دوست داشتم یادگاری از خود به‌جا بگذارم که اثار آن سال‌های بعد مشخص شود.

وی ادامه داد: باید خود را مکلف می‌کردیم درباره توسعه ورزش‌های اصیل ایرانی فعالیت کنیم. ما مقررات و قوانین ورزش‌های زورخانه‌ای را سال 83 نوشتیم و اولین مجمع عمومی فدراسیون را با حضور 23 کشور در تهران برگزار کردیم که اساسنامه هم تصویب شد.بعد از 11 سال فدراسیون 84 کشور عضو دارد که 30 کشور به تبریز سفر خواهند کرد.

مهرعلیزاده در ادامه با بیان اینکه در تبریز همایش علمی با عنوان ورزش‌های زورخانه‌ای، جوانان و صلح جهانی هم برگزار می‌کنیم، افزود: این همایش بعد از دوران تحریم اهمیت زیادی برای ما دارد چراکه باید ثابت کنیم ایران همیشه دنبال صلح و آرامش است. 

رئیس پیشین سازمان تربیت‌بدنی متذکر شد:  قصد داریم نخستین مرکز توسعه بین‌المللی ورزش‌های زورخانه‌ای را در تبریز افتتاح کنیم. همچنین رونمایی از کمیته‌پیشکسوتان فدراسیون‌جهانی هم فعالیت بعدی است.

مهرعلیزاده با اشاره به تعامل فدراسیون‌جهانی با فدراسیون‌زورخانه‌ای ایران خاطرنشان کرد: تاکنون فدراسیون جهانی هیچ رشته‌ای در داخل ایران وجود نداشته و این نخستین تجربه ما است. خوشبختانه همکاری خوبی شده و طرفین یکدیگر را کاملا درک می‌کنند. هدف نهایی ما رساندن ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی‌پهلوانی به المپیک است.

وی با بیان اینکه 5 سال پیش زمان ریاست مارتینتی تفاهمنامه‌ای با فیلا درباره آموزش، پژوهش و توسعه همکاری‌ها امضا شده، تاکید کرد: وقتی فدراسیون‌جهانی به اتحادیه بین‌المللی کشتی تغییر کرد قرار شد این اتحادیه‌ از کشتی‌های بومی و محلی حمایت کند که کشتی‌پهلوانی ایران هم جزو رشته‌های تحت حمایت است.

مهرعلیزاده با بیان اینک ریشه کشتی در دنیا کشتی‌پهلوانی ایرانی است،‌ متذکر شد: قرار گرفتن کشتی پهلوانی به عنوان یکی از کشتی‌های سنتی و محلی دنیا تضعیف کشتی‌پهلوانی است. ما در این‌باره به فیلا و اتحادیه‌جهانی تذکر داده‌ایم که کشتی‌پهلوانی ما را کنار سایر رشته‌ها قرار ندهد.

رئیس فدراسیون بین‌المللی ورزش‌های زورخانه‌ای خاطرنشان کرد: وزارت‌ورزش، فدراسیون‌کشتی ایران و فدراسیون کشتی پهلوانی تلاش دارند این رشته در صف کشتی‌های دیگر نباشد. ما هرگز نمی‌پذیریم کشتی‌پهلوانی تضعیف شود. این کشتی صاحب دارد و صاحب آن ایران است.

وی اذعان کرد: 11 سال است هزینه کرده‌ایم تا این رشته را در 84 کشور بشناسانیم و مسابقات آن را برگزار کرده‌ایم. قرار گرفتن کشتی‌پهلوانی کنار 80 کشتی سنتی و محلی برای این رشته خفت خواهد بود. نباید اجازه بدهیم کشتی‌پهلوانی ما را تحقیر کنند.

رئیس فدراسیون بین‌المللی ورزش‌های زورخانه‌ای با بیان اینکه شناساندن یک رشته برای حضور در المپیک روندی طولانی را می‌طلبد، افزود: کاراته 80 سال سابقه فعالیت دارد ولی هنوز المپیکی نشده است. شورای المپیک آسیا باید ما را تایید کند و قرار است در مسابقات بین‌المللی تبریز این پرونده را تکمیل کنیم.

مهرعلیزاده در پایان تاکید کرد که برای المپیکی شدن کشتی‌پهلوانی راهی طولانی در پیش است که امیدوار است با طی کردن این روند روزی در المپیک شاهد حضور ورزشی سنتی ایران باشیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز