خبرگزاری کار ایران

عجایب لیگ برتر در سال ۱۴۰۲؛ اتفاقاتی که انتظارش را نداشتیم

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۲۰۸۸

لیگ برتر فوتبال ایران در سالی که گذشت اتفاقات عجیبی را تجربه کرد.

به گزارش ایلنا، همه چیز از مصاحبه خمس درباره خرید بازیکن آغاز شد؛ زمانی که او گفت دخالتی در جذب بازیکن ندارد. در حالی که منظورش این بود لیست را داده اما مذاکره و جذب نهایی با باشگاه است. این اتفاق حرف و حدیث‌های زیادی به همراه داشت، به طوری که هوشنگ نصیرزاده مدیرعامل باشگاه را مجاب به واکنش کرد: «همگی باید به لیست سرمربی تیم احترام بگذاریم. مطمئن باشید اجازه نمی‌دهیم بازیکنی به خمس تحمیل شود. شرایط نقل و انتقالات به گونه‌ای است که نمی‌توان شفاف صحبت کرد و هرگونه اقدام عجولانه به ضرر باشگاه تمام خواهد شد. هیچ‌گونه نگرانی بابت نقل و انتقالات وجود ندارد و مذاکرات با بازیکنان مدنظر به خوبی پیش می‌رود که پس از توافق کامل و امضای قرارداد، از طریق رسانه رسمی باشگاه اطلاع‌رسانی خواهد شد.»

قبل از بازی هفته سیزدهم مقابل پیکان بود که هواداران تراکتور اجازه حضور در تمرینات را به دست آوردند اما در میان بهت بازیکنان و سرمربی تیم، آنها به جای تشویق علیه بازیکنان شعار و فقط پاکو خمس را تشویق کردند. خمس در مواجهه با این اقدام هواداران تبریزی از آنها درخواست کرد تا دست از شعار علیه بازیکنان بردارند و از آنها حمایت کنند. پُرشورهای تبریزی که بشدت از نتایج هفته‌های اخیر تیم‌شان ناراضی هستند، شعار «حیا کن، رها کن» نیز علیه هوشنگ نصیرزاده مدیرعامل این باشگاه سر دادند.» این اتفاق در روز بازی با پیکان هم رخ داد. در حالی که تراکتور با نتیجه 2-0 برنده از زمین خارج شد اما باز هم سکوها علیه بازیکنان و حتی مدیرعامل شعار دادند. این اقدام‌شان باعث واکنش خمس در کنفرانس خبری شد: «من در مورد ورزش صحبت می‌کنم. فقط فوتبال می‌بینم و دوست دارم پیامی به هواداران بدهم. همیشه به نظرات آنها احترام می‌گذاریم اما نیاز داریم همه بازیکنان را حمایت کرده و آنها را دوست داشته باشند. باید حس کنیم بویژه در شرایط سخت کنارمان هستند و از تراکتور حمایت می‌کنند. باید ثابت کنند نسبت به دیگران متفاوت هستند. جوی که امروز در استادیوم بود، دوست نداشتم. بازیکنان من لایق تمام محبت‌های دنیا هستند و امروز با تمام وجود بازی کردند. باید به آنها احترام گذاشته شود. باز هم تکرار می‌کنم که به نظر هواداران احترام می‌گذارم اما باید بیشتر از بازیکنان حمایت کنند. به بازیکنانم افتخار می‌کنم.»

 

 مورایس استعفا داد،‌ ساکت و نیکفر رفتند

دوران ریاست چندین ساله محمدرضا ساکت در باشگاه سپاهان اصفهان در میانه‌های نیم فصل اول به پایان رسید. در همان زمان دلایل زیادی برای این اتفاق مطرح شد. باشگاه سپاهان با وجود تذکرات و شیوه‌نامه‌ای که سازمان لیگ پیش از فصل جاری به همه باشگاه‌ها ابلاغ کرده بود در زمان یارگیری و عقد قراردادهای مالی مسأله رعایت سقف بودجه را رعایت نکرد تا در نهایت کمیته انضباطی اعلام به کسر ۴ امتیاز از این تیم کند. البته این رأی بعداً شکسته شد. جذب بازیکنان خارجی بی‌مصرف یکی دیگر از انتقادهایی بود که در دوران ریاستش به او وارد شد.

فصل گذشته هم که باشگاه سپاهان کم هزینه نکرده بود و با جذب مورایس پرتغالی امید به این بسته بود که بعد از سال‌ها دوباره جام قهرمانی را به دست آورد، باز این تیم ناموفق عمل کرد. نقطه تاریک اما جذب برخی بازیکنان خارجی بود که از همان ابتدا مشخص بود با رویه مناسبی جذب این باشگاه نشده‌اند و جز هزینه ‌تراشی هیچ عایدی‌ای برای زردپوشان نداشت. حذف تیم‌های فوتسال، والیبال و بسکتبال. هر چه که بود ساکت رفت.

حالا نوبت به ژوزه مورایس رسید تا بعد از بازی مقابل شمس‌آذر قزوین در هفته پانزدهم و در حالی که می‌توانست عنوان قهرمانی نیم فصل اول لیگ برتر را از آن خود کند که با متحمل شدن سومین شکست متوالی این فرصت را از دست داد. مورایس، سرمربی این تیم که به دلیل اعتراضات مکرر نسبت به تصمیمات داور مسابقه از کنار زمین اخراج شد پس از پایان این مسابقه استعفای خود را به طور شفاهی به منوچهر نیکفر، سرپرست مدیرعاملی سپاهان اعلام کرد که با واکنش رسانه‌های پرتغالی همراه بود. البته نیکفر سرپرست مدیرعاملی در همان روزها اطمینان داد که مورایس می‌ماند: «صحبت‌های خوبی را با او انجام داده‌ایم و مورایس متقاعد شده تا با اتمام تعطیلات اروپا به ایران بازگردد و هدایت تیم را برای نیم فصل دوم هم برعهده بگیرد. جدایی او صحت ندارد و مورایس سرمربی سپاهان باقی خواهد ماند.» اما شاید فکرش را نمی‌کرد که عمر ریاست خودش به سه ماه برسد و بعد از باخت خانگی مقابل پیکان استعفا داد.

 

طولانی‌ترین نیمه اول ادوار لیگ؛ 69 دقیقه!

در شرایطی که نیمه اول بازی تیم‌های آلومینیوم اراک و پیکان در هفته یازدهم لیگ برتر با نتیجه یک بر صفر به سود پیکان رو به پایان بود، سیدمهران موسوی روی ضربه کرنر موفق شد دروازه خودروسازان را باز کند. این در حالی بود که پرچم کمک داور مسابقه به نشانه آفساید بالا رفته بود و این گل مردود شد. پس از این اتفاق، بازیکنان آلومینیوم اراک به سمت کمک داور بازی رفتند و به دنبال آن مجتبی حسینی و کادر فنی آلومینیوم وارد میدان شدند و در ادامه عنایتی نیز به این جمع اضافه شد. بحث و مشاجره طرفین بالا گرفت و این موضوع باعث شد تا بازی ۱۰ دقیقه متوقف شود. بعد از دخالت عوامل برگزاری بازی، این بازی از سر گرفته شد و در نهایت داور بعد از گذشت ۶۸ دقیقه سوت پایان بازی را در نیمه اول به صدا درآورد.

 

منصوریان اولین اخراجی لیگ

وقتی جواد نکونام رسماً از فولاد خوزستان جدا شد، هواداران انتظار هر مربی‌ای را می‌کشیدند جز علیرضا منصوریان. علیرضا منصوریان از همان اول هم انتخاب هواداران این باشگاه نبود. آنها معتقد بودند چند سال پیش علیرضا منصوریان در مصاحبه‌ای به عرب‌های خوزستان توهین کرد. اگرچه منصوریان همان زمان در مصاحبه دیگری در مورد آن مصاحبه توضیح داد و اعلام کرد عرب‌ها مثل دیگر اقوام ایرانی هموطنش هستند اما ظاهراً این توضیح هم ناراحتی خوزستانی‌ها را کم نکرد. به همین دلیل از همان ابتدای حضور منصوریان در اهواز، بسیاری اعتراض‌های خود را نشان دادند و از بازی اول مقابل سپاهان، از این سرمربی خواستند اهواز را ترک کند. او حتی با لباس عربی و «دله» که ظرف مخصوص قهوه عربی است، عکس گرفت و در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد اما این مسأله هم ظاهراً فایده نداشت چون اعتراض‌ها همچنان پا بر جا بود. این اتفاقات همراه شد با باخت‌های متوالی این تیم و وقتی فولاد سه شکست را در همان سه هفته ابتدایی تجربه کرد، باشگاه هم به صورت توافقی با او قطع همکاری کرد. منصوریان شد اولین مربی اخراجی لیگ بیست و سوم.

 

شمس‌آذر؛ شروع با منفی 3 و رفت و برگشت دقیقی

با اعلام فدراسیون فوتبال در خصوص شکایت باشگاه شهرداری همدان علیه باشگاه شمس‌آذر قزوین مبنی بر استفاده از بازیکن غیرمجاز به نام سید‌مجتبی حسینی در بازی دو تیم از سری مسابقات لیگ دسته اول در فصل ۱۴۰۲-۱۴۰۱ با این توضیح که از طریق جعل و تزویر و استفاده از سند مجعول نامبرده به عنوان بازیکن مجاز معرفی و در مسابقات شرکت نموده است، با توجه به مجموع اوراق و محتویات پرونده و بنا به جهات و دلایل مندرج در دادنامه سابق‌الصدور این کمیته پیرامون شکایت باشگاه سایپا که به موجب دادنامه شماره ۱۲۳ مورخ ۸ مرداد ماه ۱۴۰۲ دو حالت قطعیت در آمده است، غیر مجاز بودن استفاده از بازیکن سید‌مجتبی حسینی در بازی با شهرداری همدان محرز و مسلم تشخیص و بر همین اساس بازیکن مذکور به دو جلسه محرومیت از همراهی تیم و پرداخت مبلغ ۲۶۰ میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شد. همچنین باشگاه شمس‌آذر قزوین به پرداخت ۵۱۰ میلیون ریال جریمه نقدی و کسر ۳ امتیاز بابت این بازی در مسابقات لیگ برتر فصل ۱۴۰3-۱۴۰2 محکوم شد. پیش از این به خاطر شکایت سایپا از شمس‌آذر به دلیل استفاده از مجتبی حسینی در دیدار با این تیم، سه امتیاز کسر شده بود که با توجه به کسر سه امتیاز دیگر از این تیم قزوینی، امتیاز شمس‌آذر در لیگ بیست و سوم منفی 6 شد. اما پس از اعلام رأی مجدد سه امتیاز این تیم بخشیده شد.

 با این حال آنها نتایج بسیار خوبی در نیم فصل اول به دست آوردند و خودشان را به عنوان پدیده لیگ معرفی کردند اما در نقل و انتقالات نیم فصل دو، سه بازیکن کلیدی‌شان را فروختند و از کنار آنها مبلغ قابل توجهی را به دست آوردند. به هر حال برای تیمی که هدفش بقا در لیگ آن هم در اولین سال حضورش است، این تصمیم و درآمدزایی کاری حرفه‌ای بود. شاید نقطه تاریک آنها تا این جای لیگ جدایی دو روزه سعید دقیقی و حضورش در تمرین مس رفسنجان به عنوان سرمربی و بازگشت دوباره‌اش به شمس‌آذر بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز