خبرگزاری کار ایران

VAR از چه زمانی در لیگ برتر استفاده می‌شود؟

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۳۳۰۲

با توجه به اینکه هم تاج و هم افشاریان اصرار دارند نیم‌فصل دوم چند بازی را با وی ای آر برگزار کنند، در آستانه بازی استقلال و سپاهان و حساسیتی که این بازی داشت گفته شد که به احتمال زیاد این بازی با سیستم ویدیویی برگزار خواهد شد که این خبر از پایه بی‌اساس و کذب بود.

به گزارش ایلنا، خداداد افشاریان به عنوان رئیس کمیته داوران در کلاس دانش‌افزایی داوری که در نیم‌فصل برگزار شد، به این نکته اشاره داشت که در نیم‌فصل دوم قرار است چند بازی با وی ای آر برگزار شود. پیش از این هم افشاریان گفته بود که ورود سیستم ویدیویی به لیگ برتر باعث می‌شود او نفس راحتی بکشد. البته اگر رئیس کمیته داوران حواشی بازی دربی را به یاد آورد قطعاً دیگر به ذهنش هم خطور نمی‌کند که ورود وی ای آر باعث خواهد شد که نفس راحتی بکشد!

با توجه به اینکه هم تاج و هم افشاریان اصرار دارند نیم‌فصل دوم چند بازی را با وی ای آر برگزار کنند، در آستانه بازی استقلال و سپاهان و حساسیتی که این بازی داشت، گفته شد که به احتمال زیاد این بازی با سیستم ویدیویی برگزار خواهد شد که این خبر از پایه بی‌اساس و کذب بود. در مورد ورود وی ای آر دو نکته خیلی مهم است که قبل از انتشار خبر باید به آن توجه داشت. نخست اینکه داور وسط به همراه کمک‌هایش و همچنین داور چهارم باید لایسنس داشته باشند و مسأله مهم‌تر از آن، داوری است که در اتاق وار می‌نشیند چون این داور هم باید لایسنس داشته باشد (مخصوص حضور در اتاق وار و استفاده از سیستم ویدیویی) و بتواند در این اتاق به داوران داخل زمین نکات مورد نظر را گوشزد کند.

با توجه به نکاتی که ذکر شد و در خصوص ورود وی ای آر مطرح کردیم باید توضیحات خود را اینطور کامل کنیم. تا پیش از بازی دربی غیر از موعود بنیادی‌فر که نفر اول لیست بین‌المللی است، هیچ کدام از شش داور بین‌المللی دیگر مدرک لایسنس نداشتند که بعد از دربی با گذراندن کلاس‌هایی که ‌ای اف سی برگزار کرد و همچنین رایزنی کمیته داوران با فدراسیون عربستان داوران دیگر هم توانستند دوره‌های مورد نظر را بگذرانند، اما هنوز از طرف فیفا مدرک لایسنس آنها نیامده است. با توجه به این نکته؛ پیام حیدری هم به عنوان نفر دوم لیست بین‌المللی که برای قضاوت بازی استقلال و سپاهان انتخاب شده است هنوز لایسنس خود را دریافت نکرده است و تا حدود دو هفته دیگر این مدرک را فیفا صادر نمی‌کند. نکته بعدی که از نکته اولیه مهم‌تر است اینکه هیچ کدام از داوران بین‌المللی حتی موعود بنیادی‌فر که توانست دربی را به خاطر داشتن لایسنس سوت بزند، مدرک حضور در اتاق وار را ندارد و از این بابت ما در سطح کشور هیچ داوری را نداریم که مدرک حضور در اتاق وار را داشته باشد و بتواند کوبل داوری را تکمیل کند. در چنین شرایطی هر خبری در زمینه برگزاری بازی لیگ برتر با سیستم ویدیویی بیرون بیاید به نظر فقط عوام فریبی است و مخاطب فوتبال را گمراه خواهد کرد.

با توجه به دلایل ذکر شده پس هر گاه بخواهند اراده‌ای در خصوص برگزاری بازی با وی ای آر داشته باشند قطعاً نیاز است که برای تکمیل کوبل داوری، داورانی را از خارج کشور به لیگ برتر بیاورند. در چنین شرایطی برای بازی استقلال و سپاهان حتی اگر پیام حیدری لایسنس داشت، آیا فدراسیون قادر بود هزینه کند و داور خارجی بیاورند؟ بد نیست مسئولان فدراسیون قبل از اینکه وعده‌ای به مخاطب فوتبال بدهند زیر‌‌ساخت‌هایی برای اجرای وعده‌های پوشالی خود نیز در نظر بگیرند. در چنین حالتی اگر دربی برگشت باز هم با وی ای آر برگزار شود باید داور خارجی آورده تا در اتاق وار بتواند به داوران داخل زمین کمک کند. ضمن اینکه غیر از چند ورزشگاه در داخل کشور، تمامی ورزشگاه‌های کشور قادر به برگزاری بازی با وی ای آر را ندارند.

تا اینجای کار باید به این نکته توجه داشت که تمام موارد ذکر شده به توانایی داوران برمی‌گشت و اینکه آنها بتوانند با سیستم ویدیویی کار کنند و مدرک استفاده از آن را داشته باشند، اما غیر داور مسابقه (داوران ایرانی تجربه لازم برای اجرا کردن این طرح را ندارند) تیم‌ها و حتی هواداران آنها نیز باید شرایط پذیرش تصمیمات داور از طریق وی ای آر را داشته باشند. دربی نشان داد تیم‌های ایرانی فعلاً ظرفیت پذیرش این تکنولوژی را ندارند و اگر افشاریان قصد دارد که بعد از هر بازی با سیلی از هجمه‌ها علیه داوری مواجه نشود باید شرایطی فراهم کند تا مدرسان داوری نظیر محمدرضا منصوری که با تکنولوژی سیستم ویدیویی آشنا هستند برای تیم‌ها کلاس‌های توجیهی گذاشته تا ظرفیت پذیرش آنها برای تصمیمات داور را داشته باشند وگرنه اتفاقات بازی دربی هر بار تکرار خواهد شد و هیچ نیروی بازدارنده‌ای نمی‌تواند حواشی را کنترل کند.

بازی استقلال و سپاهان امروز با قضاوت پیام حیدری داور همدانی لیگ بدون وی ای آر برگزار خواهد شد و مخاطبان فوتبال باید بدانند هر بار مسئولان فدراسیون وعده بازی با سیستم ویدیویی را دادند همان نکاتی که ذکر شد برای اجرا کردن این طرح نیاز است که فعلاً داوران ما مجهز به علم کامل وی ای آر نیستند و برای کمک به آنها نیاز است که در کوبل داوری از داوران خارجی استفاده شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز