خبرگزاری کار ایران

آخرین قهرمانی ایران در جام ملت‌های آسیا

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۶۹۰۵

تیم ملی فوتبال ایران در سال 1355 به آخرین عنوان قهرمانی در جام ملت‌های آسیا دست پیدا کرد.

به گزارش ایلنا، آخرین قهرمانی ایران در جام ملت‌های آسیا به سال ۱۳۵۵ شمسی (۱۹۷۶ میلادی) مربوط می‌شود. ایران در حالی عنوان قهرمانی این رقابت‌ها را به دست آورد که بدون شک در بهترین دوران فوتبالش به سر می‌برد و در رقابت‌های ملی و باشگاهی با موفقیت روبه‌رو می‌شد. فوتبال ایران از سال ۱۹۷۶ تا به امروز دیگر قهرمان جام ملت‌های آسیا نشده است.

این دوره از رقابت‌ها به خاطر انصراف تعدادی از تیم‌ها از جمله لبنان میزبان، در آستانه لغوشدن بود اما در نهایت شهرهای تهران و تبریز میزبانی را بر عهده گرفتند. تیم ملی ایران در گروه دوم با عراق و یمن جنوبی همگروه شد و تیم‌های کویت، چین و مالزی در یک گروه قرار گرفتند و در تبریز به رقابت پرداختند.

کره جنوبی و ژاپن در دور انتخابی این رقابت‌ها حذف شده بودند و جایی در بین تیم‌های نهایی نداشتند.

حشمت مهاجرانی به فاصله چند روز تا شروع این رقابت‌ها جانشین فرانک اوفارل، سرمربی بریتانیایی تیم ملی شد تا موجب افزایش نگرانی‌ها شود اما او با توجه به حضور در کنار این مربی روی نیمکت تیم ملی شناخت خوبی از تیم داشت.

در این مسابقات، مهاجرانی از منصور رشیدی به عنوان دروازه‌بان اصلی استفاده کرد. در نوک حمله گزینه اولش ترکیب حسن روشن، نابغه جوان، و ناصر نورایی بود اما غلامحسین مظلومی کهنه‌کار را نیز در ترکیبش داشت. علیرضا عزیزی، علیرضا خورشیدی و ابراهیم قاسمپور هم ستارگان تکنیکی تیم ملی در گوش‌ها بودند. در دفاع راست، حسن نظری و در دفاع چپ آندرانیک اسکندریان حضور داشتند و در زوج دفاع میانی هم ترکیب عبداللهی با ذوالفقارنسب تیم را پشتیبانی می‌کردند و سهام میرفخرایی روی نیمکت ذخیره‌ها قرار داشت.

در قلب زمین هم زوج علی پروین و پرویز قلیچ‌خانی حضور داشتند و بازیکنانی مثل محمد صادقی و حسن نایب‌آقا و گارنیک شهبندری ذخیره این دو بودند. این سومین جام ملت‌های قلیچ‌خانی بود و بازوبند کاپیتانی هم بر بازوی او بسته شده بود.

تیم ایران در این دوره گلی دریافت نکرد و مقتدرانه به فینال جام صعود کرد. ایران در بازی پایانی کویت را روی یک ضربه آزاد از علی پروین با نتیجه یک بر صفر شکست داد. کاپیتان تیم ایران پرویز قلیچ‌خانی با سومین قهرمانی ایران به رکوردی جاودانه دست یافت. او تنها بازیکن آسیایی است که سه بار جام زرین آسیا را بالا برده‌ است. رکورد سه قهرمانی پیاپی و ۱۲ پیروزی متوالی (از ۱۹۶۸) رکوردی است که هنوز هیچ تیمی در آسیا به جز ایران به آن دست نیافته‌ است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز