خبرگزاری کار ایران

جام ملت‌های آسیا از دریچه‌ی آمار و ارقام؛ رکورد دست‌نیافتنی ایران!

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۶۶۹۶

انتظار برای جام ملت های آسیا در قطر تقریباً به پایان رسیده است و قطر میزبان و مدافع عنوان قهرمانی در بازی افتتاحیه روز جمعه به مصاف لبنان می رود.

به گزارش ایلنا، هجدهمین دوره این رقابت‌های قاره کهن سومین باری است که در قطر برگزار می‌شود،. دو دوره‌ی قبلی در سال‌های 1988 و 2011 در این کشور برگزار شد.با آن که تنها یک سال از جام جهانی فوتبال می‌گذرد، این کشور خلیج‌فارس میزبان مسابقات مهم دیگری از فوتبال است. 

در همین راستا، نگاهی داشته باشیم به آمار و ارقام و رکوردهای مربوط به این رقابت‌ها:

 

بیشترین قهرمانی: 4 دوره! 

موفق‌ترین تیم این مسابقات ژاپنی‌ها هستند. آنها که در سال 2019 به عنوان نایب قهرمانی دست پیدا کردند، موفق شدند در چهار دوره در سال‌های 1992، 2000، 2002 و 2011 حریفشان در فینال را شکست بدهند و قهرمان شوند.
سامورایی‌های آبی‌پوش در 5 فینال از 8 فینال اخیر حضور داشته‌اند. 

 

قهرمانی‌های متوالی: ایران! سه دوره!

در حالی که ژاپن بیشترین تعداد قهرمانی را در اختیار دارد، تیم ملی کشورمان در قهرمانی‌های متوالی بی رقیب است. قهرمانی در 1968 و دفاع از این عنوان در سال‌های 1972 و 1976 رکوردی است که به نظر می‌آید دسترسی به آن راحت نیست.
کره جنوبی در سال‌های 1956 و 1960، عربستان در سال‌های 1984 و 1988 موفق به تکرار قهرمانی شدند.

 

قهرمانی در خانه: 

در حالی که پنج دوره از هفت دوره اول جام ملت های آسیا توسط میزبان قهرمان شد، در 10 دوره بعدی تنها دو کشور در کشور خود قهرمان شده اند.
ژاپن اولین عنوان قهرمانی خود را با شکست عربستان در هیروشیما در سال 1992 به دست آورد و 23 سال بعد، استرالیا پس از وقت اضافه در سیدنی بر کره جنوبی غلبه کرد و قهرمان شد.

 

آقای گل: همان همیشگی!

اسطوره فوتبال کشورمان، علی دایی از نظر تعداد گل‌های زده در جام ملت‌های آسیا پیشتاز است. او 14 بار در سه رقابت بین سال‌های 1996 تا 2004 برای کشورمان گلزنی کرده. یکی از بزرگترین و به یادماندنی‌ترین اتفاقات، به ثمر رسیدن 4 گل توسط او در مقابل کره جنوبی آن هم در یک نیمه است.

بعد از علی دایی، لی‌دونگ‌گوک از کره‌جنوبی با 10 گل و نائوهیرو تاکاهارا و علی مبخوت از امارات و معز علی از قطر با 9 گل در رده‌های بعدی هستند.

با این حال علی دایی رقیبی جدی برای خود می‌بیند. به ویژه اگر معز علی عملکرد فوق‌العاده‌اش در دوره قبل را تکرار کند، جایی که او در هفت بازی موفق شد 9 گل به ثمر برساند تا قطر به اولین قهرمانی‌اش دست یابد.

همچون دایی، معز نیز موفق شد در یک بازی چهار بار دروازه‌ی حریف را باز کند. در مقابل کره شمالی! اما گلی که شاید در خاطر همه بماند، گلش با ضربه آکروباتیک در برابر ژاپن در فینال است.

 

سریع‌ترین گل:

علی مخبوت که 9 گل در اسن مسابقات به ثمر رسانده، رکورد سریعترین گل زده شده را در اختیار دارد. او موفق شد در دور گروهی سال 2015، در مقابل بحرین در حالی که تنها 14 ثانیه از شروع بازی گذشته بود این بازیکن موفق به باز کردن دروازه حریف شد. امارات سوم شد اما این بازیکن بهترین گلزن آن دوره شد.

 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز