خبرگزاری کار ایران

لیورپول، صاحب خسیس‌ترین مالک دنیا!

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۹۶۸۳

باوجود چند قهرمانی، هواداران ردساکس و لیورپول، او را خسیس‌ترین مرد دنیا می‌دانند، هرچند که خودش این اتهام را کاملا رد می‌کند.

به گزارش ایلنا، یازده ماه پیش، در غروب بیستم ژانویه، در کازینو ماساچوست، مالک باشگاه بوستون ردساکس دیداری با هواداران این تیم داشت. جان هنری پس از طرح سوالی در مورد دلیل گرانی بلیت بازی‌ها مجبور شد سه بار مکث کند تا سروصداها فروکش کند و بتواند دلایل خود را توضیح دهد. اما بلافاصله همه او را هو کردند. این مرد ۷۴ ساله گفته بود: «بازیکنان بیسبال گران هستند.»

طرفداران سرسخت ردساکس که در رویداد سالانه این تیم به نام «آخر هفته زمستان» حاضر شده بودند تا از بازیکنان و مقامات خبری بشنوند، بدون خجالت احساس خود به هنری را بروز دادند. ردساکس توانسته در بیست سال گذشته چهار عنوان قهرمانی، بیش از هر تیم دیگری، کسب کند. اما هواداران همچنان از گروه ورزشی فنوی (اف‌اس‌جی) مالک مشترک ردساکس و باشگاه لیگ برتری لیورپول ناراضی‌اند.

هم‌زمان در آن سوی اقیانوس اطلس، لیورپول در ورزشگاه آنفیلد با چلسی به تساوی بدون گل رسید. با این نتیجه تمام امید آنها برای صعود به جمع چهار تیم لیگ برتر (و کسب سهمیه لیگ قهرمانان اروپا) از بین رفت. هفته بعد هم با شکست برابر برایتون از جام حذفی کنار رفتند و با شکست مقابل رئال مادرید از لیگ قهرمانان اروپا حذف شدند.

برای گروهی از طرفداران لیورپول، مقصر اصلی آن فصل ناامیدکننده اف‌اس‌جی بود. مالکی که هر دو سوی اقیانوس همه او را مقصر ناکامی تیم‌های محبوب خود می‌دانند و معتقدند این مالک خسیس تیم آنها را عقب انداخته است.

هنری در پاسخ به انتقادات گفته بود که روایت‌های نادرستی در مورد مخارج ردساکس وجود دارد. در مورد لیورپول هم گفت: «تلاش‌ مستمر ما تمرکز بر حفظ باشگاه و رقابت‌پذیری طولانی مدت بوده و خواهد بود. سرمایه‌گذاری در باشگاه‌ها نمی‌تواند کوتاه مدت باشد و تعهد ما بیشتر از همیشه است.»

از زمانی که اف‌اس‌جی در سال ۲۰۱۰ لیورپول و بوستون ردساکس را خرید، شباهت‌های بسیاری بین دو تیم بوده است؛ از ریشه‌های کاتولیک و دریایی لیورپول و بوستون گرفته تا ورزشگاه‌های تاریخی آنفیلد و پارک فن‌وی که هر دو با نظارت اف‌اس‌جی بازسازی شده‌اند.

هر دو تیم از زمان مالکیت اف‌اس‌جی قهرمانی را نیز تجربه کرده‌اند. لیورپول در فصل ۲۰-۲۰۱۹ پس از سی سال قهرمان لیگ برتر شد. ردساکس نیز توانست در سری جهانی در سال ۲۰۰۴، سه سال پس از حضور هنری، قهرمان شود.

اما موفقیت‌های ورزشی پایدار نیستند و ماه عسل قهرمانی برای اف‌اس‌جی خیلی زود و در فصل بعد به پایان رسید. جرد کارابیس، مجری پادکستی با محوریت ردساکس، می‌گوید: «مالکیت ردساکس کمترین میزان محبوبیت را در شهر بوستون در بین چهار ورزش اصلی دارد.»

دلیل این نارضایتی‌ها دستمزدهای پایین و رفتن ستاره‌های تیم است. از نظر دستمزد‌، ردساکس در سال ۲۰۲۳ رتبه سیزدهم را در بین تیم‌های حاضر در لیگ در اختیار دارد، در حالی‌که در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ رتبه ششم بود و در سال ۲۰۱۸ که آخرین قهرمانی را به‌دست آورد، بالاترین میزان حقوق و دستمزد را در بیسبال داشت.

جن مک‌کافری، خبرنگار ورزشی، می‌گوید: «طرفداران دوآتشه ردساکس از نحوه خرج کردن اف‌اس‌جی در هفت سال گذشته ناراضی هستند. در مرسی‌ساید نیز اوضاع بهتر نیست.»

بر اساس آماری که یک موسسه تحقیقاتی در ماه سپتامبر منتشر کرد، سرمایه‌گذاری لیورپول در بازار نقل و انتقالات طی دهه گذشته در رتبه نهم لیگ برتر قرار دارد. این در حالی است که تیم‌های وستهم یونایتد، استون ویلا، نیوکاسل یونایتد و همه رقبای اصلی قرمزها بالاتر از آنها قرار گرفته‌اند. لیورپول با مجموع ۳۹۵/۳ میلیون پوند، کمی بیشتر از نصف هزینه منچسترسیتی و کمتر از یک سوم منچستریونایتد خرج کرده است.

گرت رابرتز از پادکست لیت چلنج می‌گوید: «این تصور وجود دارد که آنها به اندازه کافی بلند پرواز نیستند و بیش از حد محافظه‌کارند و به نوعی دستان یورگن کلوپ را که بدون شک یکی از بهترین مربیان جهان است، بسته‌اند.»

جود بلینگام خیلی به لیورپول نزدیک بود، اما مسئولان لیورپول از جذب او منصرف شده و این ملی‌پوش انگلیسی در عوض به رئال مادرید پیوست. رفتن یا فروش ستارگانی چون بوگارتس و بتز این تصور را در هواداران ردساکس ایجاد کرده که اولویت مالکان تیم، صرفه‌جویی است تا موفقیت. بوستون سال‌های ۲۰۲۰، ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ را با رتبه آخر در گروه شرق به پایان رساند و در این فصل نیز برای سومین‌بار در چهار سال گذشته به پلی‌آف نرسید.

قبل از بوگارتس و بتز، جان لستر یکی از بهترین‌ها بود که در آخرین سال قراردادش در سال ۲۰۱۴ و زمانی که ردساکس در راه جایگاه آخر بود، کنار گذاشته شد و به شیکاگو کابز رفت و در سال ۲۰۱۶ همراه آن تیم قهرمان شد. جدایی او منشا بسیاری از ناامیدی‌ها در این نسل از هواداران بود.

یکی از راه‌های کاهش ناامیدی، تمدید قرارداد ستاره تیم بود. کاری که ردساکس در زمستان گذشته انجام داد و قرارداد رافائل دورز را به مدت ده سال و با مبلغ ۳۱۳/۵ میلیون دلار تمدید کرد و البته بسیار مورد توجه طرفداران قرارگرفت.

هنری در فوریه گفت: «روایت‌های نادرست و کاملاً بدون پشتوانه‌ای از خودداری ما در خرج کردن وجود دارد. یا اینکه ما دیگر با بازیکنان آزاد قرارداد نمی‌بندیم و یا با وجود سوابق خود علاقه‌ای به پیروزی نداریم یا نمی‌توانیم برنده شویم.»

او ادامه داد: «فکر نمی‌کنم کسی متوجه باشد که سالانه سی تیم در این رشته‌ همه تلاش خود را برای قهرمانی انجام می‌دهند. در یک سال خاص، از برخی از باشگاه‌ها انتقاد می‌شود، در حالی‌که هر آنچه می‌توانسته‌اند حتی به قیمت فدا کردن آینده انجام داده‌اند. اما ما برای پیروزی آینده تیم را فدا نخواهیم کرد. ما باید همیشه مراقب آینده باشیم.»

البته نگرش هواداران لیورپول به مالکان کمی در مجموع با هواداران ردساکس متفاوت است و شاید دلیل آن بازتاب جذابیت جهانی لیگ برتر و تنوع مالکان باشگاه‌های رقیب است؛ به این معنی که هیچ‌یک از تیم‌های بیسبال از حمایت سرمایه‌دارانی با ثروت هنگفت نفتی مانند منچسترسیتی و نیوکاسل برخوردار نیستند.

طرفداران درباره ضعف مالکان لیورپول در حوزه مالی نظرهای متفاوتی دارند، برخی به ویژه در شبکه‌های اجتماعی معتقدند باید به هر قیمتی خرج کرد و ما ثروتمندترین صاحبان را می‌خواهیم. گروه دیگر ناراحت هستند اما درک می‌کنند که دنیای فوتبال در حال تغییر است و فقط نگران‌اند که اف‌اس‌جی نتواند این روند را ادامه دهد. اما گروه سوم نگران این هستند که در صورت تغییر مالکیت تیم، مالکان جایگزین تغییرات زیاد و بیشتر از میل آنها در تیم ایجاد کنند.

البته در مجموع پس از مالکیت اف‌اس‌جی بر لیورپول، این تیم از نظر فوتبال پیشرفت کرده و در چندین جام قهرمان شده است.

از فصل ۲۰۱۷-۲۰۱۶، اولین فصل کامل یورگن کلوپ، لیورپول شش فصل متوالی در جمع چهار تیم برتر قرار گرفته است، قهرمانی لیگ برتر و همچنین لیگ قهرمانان، جام حذفی، جام اتحادیه انگلیس، سوپر جام یوفا و جام باشگاه‌های جهان را کسب کرده است.

این موفقیت‌ها باعث شد که انتظارات از لیورپول بیشتر شود. اما سخنان کلوپ در اکتبر ۲۰۲۲ مبنی بر اینکه رقابت لیورپول با منچسترسیتی در بازار نقل و انتقالات غیرممکن است، برای برخی از هواداران به این معنی بود که نحوه خرج کردن اف‌اس‌جی در لیورپول، در نهایت باعث تضعیف تیم در زمین خواهد شد.

البته به غیر از هزینه‌های نقل و انتقالات، نگهداری ستارگان و یا بازسازی آنفیلد هم برای اف‌اس‌جی هزینه داشته است، اما درست یا نادرست، هزینه‌های نقل و انتقالات است که مورد توجه بیشتری قرار می‌گیرند و در مهلت‌های نقل و انتقالات اخیر، اهداف برجسته‌ای چون جود بلینگام، مویزس کایسدو و اورلین شوآمنی، جذب تیم‌های دیگری شدند.

سنجش اینکه چقدر احساسات ضد اف‌اس‌جی در میان هواداران لیورپول شایع است، آسان نیست. کسانی که بلندتر فریاد می‌زنند می‌توانند اکثریت آرام را به ویژه در رسانه‌های اجتماعی تحت شعاع قرار دهند.

برای مثال، پس از بحث‌های آنلاین در مورد اعتراض در بازی با چلسی در فصل گذشته هیچ اتفاقی نیفتاد. اما زمانی که لیورپول در آوریل گذشته میزبان تاتنهام بود، هواپیمایی بر فراز آنفیلد پرواز کرد با بنری که رویش نوشته شده بود: «اگر اف‌اس‌جی از لیورپول، ساکس و پنگوئن‌ها برود، مشکلات هم خواهند رفت.»

    وقتی اف‌اس‌جی در اواخر سپتامبر بخشی از سهام خود را به یک شرکت سرمایه گذاری دیگر فروخت، دوباره به سرفصل اخبار تبدیل شد. مقدار سهام فاش نشده است، اما نشریه فوربز هزینه آن بین ۸۲ تا ۱۶۴ میلیون پوند یا چیزی کمتر از چهار درصد ارزش باشگاه برآورد کرده است. با این حال، در مجموعه رو به افزایش تیم‌های تحت مالکیت اف‌اس‌جی، لیورپول همچنان در لیگی بازی می‌کند که در آن درآمد بسته به نتایج به میزان قابل توجهی نوسان دارد.

در حالی که سقوط یک تهدید جدی برای لیورپول نیست، عدم حضور در لیگ قهرمانان اروپا یک خطر جدی است که فصل گذشته اتفاق افتاد. حتی با فرمت جدید این رقابت‌ها که به باشگاه‌های انگلیسی امتیاز بیشتری ممکن است بدهد، ظهور تیمی مانند نیوکاسل با بودجه عربستان و به عنوان یک مدعی برای جدید لیگ قهرمانان به معنای شانس کمتر برای کسب سهمیه است.

در ماه مارس، هنری از لیگ برتر خواست تا محدودیت‌هایی در مخارج به سبک بیسبال اعمال کند. او قبلاً شکایت کرده بود که قوانین بازی جوانمردانه مالی یوفا اثربخشی لازم را ندارد. همین مسئله و داغ شدن بازار نقل و انتقالات در کنار احتمال طولانی شدن پرونده حقوقی سیتی، ممکن است اف‌اس‌جی را وادار به فروش تیم کند.

خود هنری احتمال فروش فوری را رد کرده هرچند گفته است که اف‌اس‌جی برای همیشه در انگلیس نخواهد ماند و وقتی آن را ترک کند، با سود قابل توجهی این کار را انجام می‌دهد.

    اف‌اس‌جی ۱۰۰ درصد سهام لیورپول را به مبلغ سیصد میلیون پوند در سال ۲۰۱۰ خرید. با نگاه به قیمت فروش ۴/۲۵ میلیارد پوندی پارسال چلسی و برخی برآوردها، سرمایه‌گذاری آنها تاکنون دست‌کم ده برابر سود داشته است. سخنرانی مالکان جدید در رختکن لیورپول در اکتبر ۲۰۱۰، در اولین فصل خود، زمانی که لیورپول در لیگ برتر هشتم شد

اما در بوستون، تغییر مالکیت محتمل به نظر نمی‌رسد و باوجود ناامیدی هواداران، فراخوان فروش تیم امری عادی نیست. یک دلیل آن فقدان خریدار است و دلیل دیگر آن ممکن است ناکامی سه تیم پر هزینه در سال ۲۰۲۳ در پلی‌آف باشد.

به‌طور کلی، خانواده اف‌اس‌جی در حال رشد است. آنها تیم هاکی روی یخ پنگوئن‌های پیتزبورگ را در سال ۲۰۲۱ خریدند و با روری مک‌الروی و مسابقات گلف تایگر وودز شروع به همکاری کردند تا تیمی را به نمایندگی از بوستون تشکیل دهند.

گیبون از یک پادکست هواداران لیورپول می‌گوید: «وقتی اف‌اس‌جی تیمی جدید می‌خرد، به نظر می‌رسد که هواداران عصبانی می‌شوند.» کارابیس هم نگرانی شدید هواداران ردساکس را در مورد توان مالی اف‌اس‌جی پس از خرید لیورپول بیاد می‌آورد و اضافه می‌کند که این نگرانی کاهش قابل توجهی یافته است؛ دلیل آن هم قهرمانی در مسابقات جهانی ۲۰۱۸ بود.

اگر زمانی که اف‌اس‌جی برای بوستون یا لیورپول خرج می‌کند، هواداران تیم دیگر ناراحت نشوند، شاید بتوانند از یکدیگر یاد بگیرند. زیرا هواداران لیورپول سابقه‌ای طولانی در تحت فشار قرار دادن مالکان برای تغییر دارند و در مقابل هواداران ردساکس هم تجربه بسیاری از معاملات اف‌اس‌جی را در تیم خود دارند.

هنری سیزده سال است که مالک لیورپول است، اما اعتراف کرده که سرمایه گذاری او در این تیم دائمی نیست.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز