خبرگزاری کار ایران

VAR و جنجال‌های ناتمامش؛ ماجرای فایل صوتی اتاق فرمان

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۹۲۰۶

یحیی گل‌محمدی در نشست خبری بعد از بازی به این نکته اشاره کرد که باید برای این داوران عراقی عینک بگیرند چرا که صحنه واضح اخراج حامدی‌فر در دقیقه 60 را ندیدند.

به گزارش ایلنا، بعد از جار و جنجال‌های داوری و زیر سؤال بردن تصمیمات موعود بنیادی‌فر در دربی، این سؤال پیش آمد که داوران عراقی چه کسانی بودند؟ چطوری آمدند و چطوری رفتند؟ اسم و نشان‌شان چه بود؟

سرمنشأ این قضیه آنجا بود که یحیی گل‌محمدی در نشست خبری بعد از بازی به این نکته اشاره کرد که باید برای این داوران عراقی عینک بگیرند چرا که صحنه واضح اخراج حامدی‌فر در دقیقه 60 را ندیدند.

تمام بازیکنان و مدیران پرسپولیس نیز به اشتباه بزرگ کمک داوران ویدئویی اشاره داشتند و این مورد به عنوان سؤالی جدی درباره قضاوت دربی مطرح شد. حتی برخی بازیکنان مثل بیرانوند صراحتاً گفتند VAR بازی را درآورد و عالیشاه به این نکته اشاره داشت که اشتباه کردن با VAR شرم‌آور است.

اما روز بعد از بازی داستان وارد فاز تازه‌ای شد چرا که حسین بادامکی سرپرست معاونت ورزشی پرسپولیس خواستار پخش صدای بین داوران VAR و تیم داوری داخل میدان شد تا همه چیز درباره پنالتی دقیقه 11 پرسپولیس، صحنه خطای دقیقه 60 حامدی‌فر روی شهاب زاهدی و البته پنالتی بحث‌برانگیز دقیقه 97 مشخص شود.

در واکنش به این درخواست، خداداد افشاریان ابتدا گفت صوت رد و بدل شده بین داوران محرمانه است و برای ضبط صدای آنها مجوز فیفا را نداشته‌اند اما دوباره گفت اصلاً صدای داوران ضبط نشده! این مسأله در حالی از سوی رئیس کمیته داوران مطرح شد که اصلاً قضاوت با سیستم VAR حتماً باید با ضبط صدای تیم داوری صورت بگیرد و این جزو پروتکل‌های قضاوت با این سیستم به حساب می‌آید.

همین مسأله باعث شد تا باشگاه پرسپولیس صراحتاً اعلام کند اگر فدراسیون فوتبال و کمیته داوران مکالمات رخ داده بین داوران را منتشر نکنند، به فیفا شکایت می‌بریم و تا پایان پرونده موضوع را پیگیری می‌کنیم.

با گسترده‌تر شدن حواشی پیرامون این داستان یک اظهارنظر از سوی یک کارشناس ماجرا را جنجالی‌تر هم کرد. حیدر سلیمانی درباره صحنه مورد اعتراض پرسپولیس که داور باید بازیکن استقلال را اخراج می‌کرد گفت: اطلاع دارم که بنیادی‌فر در سه صحنه خواسته داوران عراقی را رد و به آنها بی‌اعتنایی کرد. بازیکن استقلال با کف کفش خود مستقیم روی مچ پای بازیکن پرسپولیس رفت و بدون شکت باید کارت قرمز مستقیم می‌گرفت حالا شاید به دلیل جو بازی و فشارهایی که روی بنیادی‌فر بود او این تصمیم را نگرفت.

این اعتراض‌ها و حرف و حدیث‌ها آنقدر گسترده شد تا ماهیت داوران عراقی حاضر در اتاق VAR هم زیر سؤال برود. روز بعد از دربی افشین پیروانی در مصاحبه‌ای لایسنس داوران عراقی را به خاطر ندیدن و گزارش نکردن آن صحنه دقیقه 60 زیر سؤال برد و همین باعث شد تا تحقیقاتی درباره آنها صورت بگیرد. خیلی زود با استخراج لیست داوران عراقی مشخص شد هیچ داوری از عراق لایسنسVAR را ندارد و مشخص نبود داورانی که توسط کمیته داوران به تهران آمدند و در اتاق کمک داور ویدئویی نشستند چه کسانی بودند و چطور تأیید شدند. با این حال ساعتی بعد از این خبر هم تکذیب شد و گفته شد داوران VAR در جدول مورد اشاره قرار نداشتند و نام بنیادی‌فر هم در بین داوران ایرانی فقط به عنوان داور بین‌المللی نوشته شده کما اینکه در بازی پرسپولیس با استقلال تاجیکستان هم داوران VAR عراقی بودند.

در واکنش به هجمه‌ها بالاخره دیروز فدراسیون فوتبال اعلام کرد زید ثامر و حیدر علی داوران عراقی که لایسنس کمک داور ویدیویی از فیفا را دارند برای استفاده از این تکنولوژی در روز پنجشنبه در ورزشگاه آزادی حضور داشتند. موضوع قضاوت آنها هم با توجه به مقررات در سامانه فیفا به ثبت و تأیید بخش مربوطه رسید. طبق اعلام فدراسیون فوتبال این دو داور عراقی ساعت 19 روز چهارشنبه به تهران رسیدند و جمعه صبح هم ایران را ترک کردند. طبق اعلام فدراسیون مطابق پروتکل‌ها، این دو داور در روز بازی هم در کنار تیم داوری حضور داشتند. آنها سپس در چک زمین مسابقه هم همراه با سایر داوران و ناظران مسابقه بودند و در نهایت راهی اتاق مخصوص شدند و امور مربوطه را انجام دادند.

با این وجود حواشی پیرامون صلاحیت این داوران و اینکه چرا در آن صحنه به بنیادی‌فر کمک نکردند یا خود بنیادی‌فر نخواست صدایشان را بشنود ادامه دارد. در صحنه مورد اشاره بعد از اعتراض بازیکنان و کادر فنی پرسپولیس بنیادی‌فر دوباره به هدست خود اشاره کرد و گفت چیزی از اتاق VAR به او نگفته‌اند در حالی که به زعم پرسپولیس این صحنه درست شبیه آنچه درباره النصر – پرسپولیس اتفاق افتاد مستحق کارت قرمز برای بازیکن استقلال است. در عین حال با وجود تأیید همه کارشناسان داوری مبنی بر اینکه داور باید در این صحنه با کمک VAR کارت قرمز مستقیم می‌داده، یک اظهارنظر از سوی علیرضا فغانی کار بنیادی‌فر را تأیید کرد اما نظر فغانی که گفته بود پای بازیکن استقلال در حالت خم شده بوده توسط مسعود مرادی رد شد و او گفت فقط در حالت سر خوردن است که تکل خطرناک با کارت قرمز مستقیم جریمه نمی‌شود.

موضوع دیگر بحث ضبط نشدن صدای بین تیم داوری با داوران VAR است که همچنان مورد سؤال و ابهام قرار دارد. معرفی هدست‌های جدید توسط فدراسیون فوتبال دو روز قبل از دربی نشان می‌دهد که این دستگاه‌ها مجهز به سیستم ضبط صداست. سایت رسمی شرکت «وکرو»هم که این دستگاه‌ها را تولید کرده است می‌گوید (ضبط صدا) record یکی از ویژگی‌های این دستگاه‌ها است. تصاویر منتشر شده از اتاق VAR ورزشگاه آزادی هم نشان می‌دهد که تجهیزات ضبط صدا موجود بوده است.

اما یک نکته دیگر نیز در مورد داوران عراقی و زیرسؤال رفتن صلاحیت‌شان وجود دارد. اینکه چطور بعد از شروع دوباره جریان بازی و توقف بعدی بازی مقابل دروازه پرسپولیس، این داوران عراقی به بنیادی‌فر گفتند باید صحنه لحظاتی قبل در محوطه جریمه استقلال (خطای سهرابیان روی شهاب زاهدی) را چک کند؟ گفته می‌شود اگر داور این اخطار را تأیید می‌کرد طبق قانون نمی‌توانست پنالتی اعلام کند چرا که بازی بعد از آن به جریان افتاده و دوباره قطع شده بود!

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز