خبرگزاری کار ایران

جلالی: روش کار در فوتبال پایه کشورمان گلخانه‌ای است / اهداف تیم‌های ملی از حضور در مسابقات مشخص نیست

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۳۸۷۶

کارشناس فوتبال در خصوص حضور تیم ملی فوتبال نوجوانان در جام‌جهانی می‌گوید: متأسفانه فوتبال پایه در کشور ما سازماندهی ندارد و این موضوع تنها مختص زمان کنونی نیست و همیشه اینگونه بوده است.

به گزارش ایلنا، تیم ملی فوتبال نوجوانان ایران دیروز با بدرقه مسئولان فدراسیون فوتبال و برخی از مربیان سرشناس مثل یحیی گل‌محمدی، سرمربی تیم پرسپولیس عازم جام‌جهانی شد.

مسابقاتی که در اندونزی برگزار می‌شود و شاگردان حسین عبدی در مرحله گروهی این مسابقات با تیم‌های برزیل، انگلیس و نیو کالدونیا همگروه هستند. قطعاً جدال با تیم‌های صاحبنامی همچون برزیل و انگلیس کار نوجوانان فوتبال ایران را بسیار سخت خواهد کرد، با این وجود نوجوانان ایران امیدوارند که بازی خوبی مقابل این دو تیم صاحبنام انجام دهند.

مجید جلالی، کارشناس فوتبال در خصوص حضور تیم ملی فوتبال نوجوانان در جام‌جهانی می‌گوید: «با توجه به شناختی که از فضای فوتبال کشورمان در خصوص تیم‌های پایه دارم، تنها می‌توانم به صورت کلی صحبت کنم. متأسفانه فوتبال پایه در کشور ما سازماندهی ندارد و این موضوع تنها مختص زمان کنونی نیست و همیشه اینگونه بوده و مسئولان فوتبال کشورمان برنامه مدونی برای تیم‌های پایه ندارند، بنابراین اهداف تیم‌های ملی از حضور در مسابقات مشخص نیست و تیم‌ها کاملاً سردرگم و گیج هستند.»

او صحبت‌هایش را اینگونه ادامه می‌دهد: «در فدراسیون فوتبال کمیته‌هایی همچون کمیته جوانان و آکادمی فوتبال وجود دارد، با این وجود توجه چندانی به فوتبال پایه نمی‌شود. هیچ نظام آموزشی در تمامی رده‌های پایه وجود ندارد و افراد نخبه در این سنین به هیچ‌وجه سازماندهی نمی‌شوند. این در حالی است که برای سنین مختلف نظام آموزشی مجزایی وجود دارد و بر اساس این نظام پیش می‌روند اما ما از این موضوع بهره نمی‌بریم و شاید کلاً بی‌اطلاع هستیم.»

این کارشناس فوتبال بیان می‌کند: «فوتبال ایران استعدادهای بسیار خوبی دارد اما روش کار در فوتبال پایه کشورمان گلخانه‌ای است. یعنی چند ماه تا شروع مسابقات چند بازیکن را به تیم ملی دعوت می‌کنیم و برای آنها اردو می‌گذاریم و چند بازی تدارکاتی در نظر می‌گیریم و پس از آن به مسابقات اعزام می‌‌شویم. این در حالی است که ظرفیت فوتبال پایه در کشور ما فراتر از اینها است. ما جمعیت چند میلیون نفری در رده نوجوانان داریم که اکثراً در حال فوتبال بازی کردن در مدارس و یا کوچه و خیابان هستند اما مدیریت گلخانه‌ای باعث می‌شود تا هیچ زمان پیشرفتی در این رده سنی نداشته باشیم.»

جلالی اینگونه در خصوص دلایل درخشش مقطعی تیم‌های ملی و باشگاهی صحبت می‌کند: «تیم‌های ملی نوجوانان، جوانان، امید و برخی از باشگاه‌های فوتبال ایران هر از چند گاهی به دلیل استعدادهای فردی در آسیا بالا می‌آیند اما نمی‌‌توانند این عملکرد را در سطح بین‌المللی ادامه دهند. کشورهای دیگر ارزش زیادی برای تیم‌‌های پایه خود قایل هستند و به آینده فکر می‌کنند. این کشورها اعتقاد دارند که تیم‌های پایه روزی جایگزین تیم ملی بزرگسالان خواهد شد، به همین دلیل از بازیکنان خود حمایت می‌کنند و آنها را رها نمی‌کنند.»

او چنین نظری در خصوص حضور تیم ملی نوجوانان در جام‌جهانی دارد: «اینکه تیم ملی نوجوانان ما به جام‌جهانی برود و با تیم‌های قدرتمندی همچون برزیل و انگلیس بازی کند، موضوع بسیار خوبی است چرا که بازیکنان این تیم در جدال با این تیم‌های صاحبنام به تجربه می‌رسند و در واقع این رویارویی جنبه شخصی دارد نه تیمی چرا که ما در کسب نتیجه مقابل این تیم‌های قدرتمند شانس زیادی نداریم و هر کدام از این تیم‌ها جزو قدرت‌های فوتبال دنیا محسوب می‌شوند. نمی‌توانیم صعود تیم ملی به جام‌جهانی را برآیند پیشرفت فوتبال ایران بدانیم.» در مراسم بدرقه تیم ملی نوجوانان امیر قلعه‌نویی، سرمربی بزرگسالان هم حضور داشت و ادعا کرد که از زمان حضورش در تیم ملی با انتقادات و حملات زیادی مواجه شده است، این در حالی است که تیم ملی در آستانه رقابت‌های جام ملت‌های آسیا برای کسب نتیجه نیازمند حمایت همه جانبه است. آقا معلم فوتبال ایران در این خصوص می‌گوید: «فوتبال در همه جای دنیا فضای سنگینی دارد و در واقع در همه جای دنیا به سرمربی تیم ملی انتقاد می‌کنند و او را زیر فشار قرار می‌دهند. هر فردی که سرمربی تیم ملی می‌شود با چنین گلایه‌هایی مواجه می‌شود و این موضوع جدیدی نیست.»

جلالی می‌افزاید: «یادم می‌آید زمانی که افشین قطبی سرمربی تیم ملی بود، او با چنین فضای سنگینی مواجه شد و این موضوع باعث ناراحتی او شد. قطبی اعتقاد داشت که این فضا بسیار

آزار دهنده است و باعث ضربه به تیم ملی می‌شود. متأسفانه از این دست انتقادات در کشور ما باب شده و فرقی نمی‌کند چه کسی سرمربی تیم ملی است. در حال حاضر حدود 80 روز تا آغاز مسابقات جام ملت‌های آسیا باقی مانده و تیم ملی برای کسب نتیجه نیازمند حمایت‌های همه جانبه است. هواداران فوتبال، مسئولان و همچنین مطبوعات باید در این مقطع حساسی که تیم ملی در آن قرار گرفته است، حمایت کنند.»

این کارشناس فوتبال صحبت‌های خود را اینگونه به پایان می‌رساند: «اینگونه نیست که تمام انتقاداتی که به تیم ملی و شخص امیر قلعه‌نویی می‌شود، منصفانه باشد. در واقع می‌توان گفت که برخی مواقع این انتقادات منصفانه است و برخی مواقع مغرضانه. برخی مواقع هم اینگونه است که بعضی افراد با بیان این انتقادات به دنبال رسیدن به منافع‌شان هستند و در واقع منافع آنها به خطر افتاده و می‌خواهند از این وضعیتی که در آن قرار گرفته‌اند، خارج شوند.»

 

تیم‌های ملی نوجوانان، جوانان، امید و برخی از باشگاه‌های فوتبال ایران هر از چند گاهی به دلیل استعدادهای فردی در آسیا بالا می‌آیند اما نمی‌‌توانند این عملکرد را در سطح بین‌المللی ادامه دهند. کشورهای دیگر ارزش زیادی برای تیم‌‌های پایه خود قایل هستند و به آینده فکر می‌کنند. این کشورها اعتقاد دارند که تیم‌های پایه روزی جایگزین تیم ملی بزرگسالان خواهد شد، به همین دلیل از بازیکنان خود حمایت می‌کنند و آنها را رها نمی‌کنند

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز