خبرگزاری کار ایران

حسین طیبی، لژیونری در قیاس با علی دایی

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۴۴۵۴

15 سال بعد از بازنشستگی وحید شمسایی و محمدرضا حیدریان و نسل مرتبط با آنها و 20 ماه بعد از سرمربی شدن نفر اول (شمسایی) در تیم ملی فوتسال ایران، شاید لقب مرد اول و پرچمدار این رشته سزاوار حسین طیبی باشد.

به گزارش ایلنا، مسابقه خاصی که وحید شمسایی، سرمربی تیم ملی فوتسال ایران همیشه خواهان آن بوده، سرانجام در مسیر او قرار گرفته است. فوتسالیست‌های ملی‌پوش ایران 17 شهریور راهی برزیل می‌شوند تا در تورنمنت شش‌ جانبه این کشور شرکت جویند. شمسایی همواره تأکید ورزیده تا زمانی که این بازیکنان با بهترین‌های جهان رودررو نشوند، پیشرفت واقعی نمی‌کنند و عیار واقعی‌شان رو نمی‌شود و از نظر او و البته خیلی‌های دیگر، سرآمد خوبان فوتسال جهان، برزیل است که با 6 بار قهرمانی در جام جهانی این رشته، رکورددار فتح این پیکارها هم به حساب می‌آید. گرندپری فوتسال برزیل که سال‌ها است شهریورماه در این کشور برگزار می‌گردد، یکی از تک‌ محل‌های تلاقی با آبی و زردپوشان به شمار آمده و مردان زبده فوتسال ایران نیز در دو دهه گذشته به دفعات در این رقابت‌ها حاضر شدند و با برزیل مسابقه دادند و با اینکه تقریباً در تمامی ادوار به این میزبان قدرتمند باختند اما توانایی‌شان بیشتر شد و عیار کارشان بالاتر رفت.

 پس از فترتی چهار-پنج ساله

چهار-پنج سالی بود که پای ایران از تورنمنت گرندپری فوتسال برزیل کوتاه شده بود و بخشی از آن، پیامد رواج بیماری مهلک کرونا و تعطیلی یکی، دو دوره این رقابت‌ها و قسمتی دیگر هم محصول فقدان عزم جدی و همراهی فدراسیون با جامعه فوتسال برای شرکت در این رقابت‌های غیررسمی اما مفید و سطح بالا بود. شمسایی خوشحال است که امسال فدراسیون پشت ماجرا را گرفته و اصرار وی را برای شرکت در این مسابقات پاس داشته و کارهای اداری این حضور و مقدمات سفر به برزیل را جور کرده و تیم ملی فوتسال ایران احتمالاً روبه‌روی حریفی می‌ایستد که تا نام فوتسال می‌آید، اولین واژه مرتبط با آن که یادآوری می‌شود، «برزیل» است. با این وجود هنوز برگزاری یک مسابقه جانانه تازه بین ایران و برزیل در تورنمنت گرندپری 2023 قطعی نیست زیرا در قدم نخست که شش تیم حاضر در این آوردگاه به دو گروه سه تیمی تقسیم شده‌اند، ایران در گروهی قرار گرفته که برزیل در آن نیست و یکی از همگروهی‌های سلسائو، ژاپن دیگر نماینده آسیا در این رقابت‌ها است.

همه احتمالات موجود

با این اوصاف، مسابقه احتمالی ایران و برزیل در نیمه نهایی و پس از صعود دو تیم از هر گروه شکل خواهد گرفت و براساس رتبه حاصله دو تیم در گروه‌های مربوطه شاید این دیدار را در فینال شاهد باشیم. البته این احتمال هم وجود دارد که با توجه به حذف یکی از آنها در نیمه نهایی، اصلاً این مسابقه شکل نگیرد و دیداری که شمسایی این همه برای آن بی‌تابی می‌کند، کلاً برگزار نشود. با این وجود شمسایی آنقدر پرشور به سوی برزیل پر خواهد کشید که در تمامی طول این سفر چنان دیداری را در ذهن و متن آرزوهایش مرور و بازآفرینی و با آن زندگی خواهد کرد. از نظر شمسایی، این همان تقابلی است که فوتسال ایران پس از تغییر نسل اخیرش و تشکیل یک تیم ملی جوان و آینده‌دارتر برای رسیدن به بلوغ سنی و تکامل رفتاری و ارتقای تاکتیکی‌اش از هر جهت به آن نیازمند است. دیداری که با توجه به غنای ذاتی و هنرمندی چشمگیر بازیکنان ایران فوتسال دنیا را هم پربارتر خواهد کرد.

لژیونری غیرقابل اجتناب

15 سال بعد از بازنشستگی وحید شمسایی و محمدرضا حیدریان و نسل مرتبط با آنها و 20 ماه بعد از سرمربی شدن نفر اول (شمسایی) در تیم ملی فوتسال ایران، شاید لقب مرد اول و پرچمدار این رشته سزاوار حسین طیبی باشد. پیشتاز شدن طیبی با توجه به لژیونر شدن موفقیت‌آمیز او در اروپا و نقش کلیدی کنونی وی در تیم ملی و البته پایان خدمت ملی اصغر حسن‌زاده و مهدی جاوید (به تصمیم شمسایی) تحقق یافته و وی از مشخصه‌های منحصر به فردی بهره می‌گیرد که شمسایی حتی بعد از اجرای پروژه تغییر نسل خود در تیم ملی و جوانگرایی گسترده در آن نتوانسته از وجود وی صرفنظر کند و مهارت‌های او را جزو چرخه کار و سیستم بازی این تیم قرار ندهد. میزان تأثیرگذاری و نقش تجربه طیبی 35 ساله به حدی بالا است که شمسایی در صورت نتیجه گرفتن تیم ملی در دوره آتی فوتسال قهرمانی آسیا و اخذ مجوز حضور در جام جهانی 2024 این رشته، این بازیکن همه فن حریف را به این آوردگاه هم خواهد برد تا او سلاح ویژه و بسیار تأثیرگذاری را به روش کار تیم ملی بیفزاید که پس از تغییر نسل اخیر میزان و مقدار آن در تیم ملی به طرز چشمگیری کاهش یافته و نام سلاح مذکور «تجربه» است که پیش‌تر وصف آن آمد.

شروعی تازه برای تجدید افتخارات

طیبی در لیگ فوتسال اسپانیا که آن را «لیگا ناسیونال» می‌نامند هم درخشان ظاهر شد و 14 گل به ثمر رساند و در لیگ قهرمانان قاره سبز هم بهترین گلزن این تیم اسپانیایی بود که از جزیره تفریحی و توریستی مایورکا می‌آید. طیبی که به خاطر تجربه و سابقه زیادش در تیم ملی فوتسال ایران بازوبند کاپیتانی این تیم را هم بر دست دارد، اینک در نخستین روزهای فصل 2024-2023 لیگ فوتسال اسپانیا پا به پای سایر مردان این تیم تلاش و ممارست و البته گلزنی می‌کند تا مهیای روزهایی سخت‌تر در ادامه فصل جدید لیگا ناسیونال شود. فصل تازه از هفته گذشته آغاز شد و پالما در هفته نخست آن با تیم کانگاس سانتاکولوما وعده ملاقات داشت و در حالی 6 گل به این تیم زد و برنده شد که طیبی هم شخصاً دو گل به ثمر رساند و هم یک پاس گل داد. نشانه‌های موجود حاکی از آن است که شاید یک بار دیگر اولاد قباد سهم چندانی در برنامه‌های فنی مورد نظر مربیان این تیم دست‌کم در هفته‌های اول لیگ نداشته باشد و آقاپور هم مشغول تلاش برای جا انداختن خود در محیط تازه زندگی ورزشی خود است. به این ترتیب باز هم فقط طیبی است که در ترکیب ثابت مورد استفاده قرار خواهد گرفت و در بخشی از هر بازی تکنیک‌های فوق‌العاده خود را مجدداً به نمایش خواهد گذاشت. مدیران مایورکا امیدوارند اینها قدم‌های اولیه تیم‌شان در راه تکرار افتخارات فراوان و ارزشمند فصل گذشته آنها باشد. فصلی که طیبی یکی از ماجراسازان اصلی آن بود و تجلی خیره‌کننده‌ای داشت.

خالق افتخاری یگانه

وقتی به کارنامه طیبی در ایام لژیونر بودنش و بویژه آنچه وی فصل گذشته در تیم پالما مایورکای اسپانیا انجام داد نگاه کنیم، متوجه می‌شویم به چه سبب وی مهره‌ای غیرقابل اجتناب، چه از منظر شمسایی و چه از دیدگاه سایر اهالی این رشته به حساب می‌آید و اگر در میدان حاضر باشد، چطور می‌تواند اجزای مختلف بازی تیم ملی و روش کار سایر نفرات تیم را به شکل مثمرثمرتری به یکدیگر پیوند بزند و روال کار تیم ملی را منظم‌تر و هماهنگ‌تر و قدرت ضربه‌زنی آن را بیشتر کند.  پالما مایورکا دو بازیکن ایرانی دیگر با نام‌های آشنای مسلم اولاد قباد و سالار آقاپور را هم در خدمت دارد ولی همیشه این طیبی بوده که درخشیده و کار را برای این تیم به اصطلاح «درآورده» است. فصل گذشته با همت همه بازیکنان پالما و البته درخشش طیبی، این تیم فاتح لیگ فوتسال قهرمانان اروپا شد تا اگر در رشته فوتبال هرگز هیچ لژیونر ایرانی بر تارک لیگ قهرمانان نایستاده (علی دایی در سال 1999 با تیم بایرن مونیخ آلمان نایب قهرمان اروپا شد) یک فوتسالیست این روند را تغییر بدهد و افتخاری یگانه را هم برای خود و هم جامعه فوتسال ایران تحقق بخشد و در چشم‌اندازی وسیع‌تر فوتبال ایران را هم که فوتسال زیرمجموعه آن است، مفتخر سازد. از بین بازیکنان ایرانی پالما همانطور که پیش‌تر آمد، این طیبی بود که در اکثر قریب به اتفاق بازی‌ها در ترکیب فیکس ظاهر شد و گل‌های حساس و سرنوشت‌سازی را هم برای پالما پایه‌گذاری کرد و سهمی عمده در قهرمانی پرشکوه این تیم داشت و مسلم اولاد قباد با وجود سابقه و اعتبار زیادش هرگز به سهم و اندازه‌هایی نرسید که طیبی به آن نایل شد و اغلب روی نیمکت می‌نشست و بازی‌ها را صرفاً تماشا می‌کرد. البته از الحاق آقاپور به پالما مدت کوتاهی می‌گذرد و برای قضاوت درباره او باید بیشتر صبر کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز