خبرگزاری کار ایران

تلاش فدراسیون برای انجام پروتکل FIFA و AFC

در فاصله 24 ساعت مانده به بازی ایران - عراق؛ مخالفت با ورود بانوان به ورزشگاه‌

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۸۲۱۶

ورود بانوان به ورزشگاه‌ها برای دیدن مسابقات فوتبال همچنان مخالفانی جدی دارد.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایلنا، ماجرای حضور بانوان در ورزشگاه‌ها برای تماشای مسابقات فوتبال چند سالی است که در ایران مطرح است و در این مدت واکنش‌های زیادی هم به آن صورت گرفته و تبدیل به یکی از مسائل مهم و پر بحث فوتبال ایران در دهه اخیر بوده است.

در این میان با وجود برخی مخالفت‌های داخلی، قوانین بین المللی و فشار فیفا و AFC در این خصوص باعث شده این موضوع به طور جدی در چند مقطع بررسی شود و شرایط ایجاد آن با توجه به موازین و عرف داخلی در دستور کار قرار بگیرد و در نهایت در بازی ایران مقابل کامبوج که در مهرماه سال 98 برگزار شد این طلسم شکست و تیم ملی ایران در حضور بانوان به میدان رفت و جشنواره گل به راه انداخت.

اگرچه به نظر می‌رسید این مشکل به طور کامل حل شده و از این پس بدون دردسر شاهد حضور بانوان در ورزشگاه‌ها هستیم ولی شیوع ویروس کرونا باعث شد در مقطعی فوتبال تعطیل شود و مسابقات لغو شوند و پس از آن هم تا مدت‌ها بازی‌ها بدون حضور تماشاگر برگزار شد تا این مساله لاینحل باقی بماند و به زمان حال حاضر برسد. جایی که بازی‌های داخلی تیم ملی در مقدماتی جام جهانی از راه رسیده و از طرفی فشار نهادهای بین المللی برای ورود بانوان همچنان به قوت خودش باقی است.

این ماجرا درکنار اصلاح اساسنامه فوتبال و تبدیل فدراسیون به یک نهاد غیر دولتی مدتی است در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است و فرصت تصویب و ارسال آن به فیفا رو به اتمام است و خطر تعلیق فدراسیون فوتبال ایران وجود دارد. با این حال پس از برگزاری جلسات متعدد با نهادهای ذیربط مقرر شد بازی ایران مقابل عراق در مقدماتی جام جهانی که قرار است فردا پنجشنبه 7 بهمن برگزار شود با حضور تماشاگران باشد و سهمیه‌ای هم برای حضور بانوان در نظر گرفته شد.

با این وجود هنوز از گوشه و کنار صحبت از مخالفت‌هایی با این موضوع مطرح است که نگرانی‌هایی ایجاد کرده است.

آیت الله ولی‌الله لونی، رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین در نامه‌ای به رئیس‌جمهور در مخالفت با ورود زنان به استادیوم‌ها نوشت: این مسأله که مورد مخالفت صریح رهبر معظم انقلاب، مراجع اعظام تقلید و بزرگان حوزه نیز قرار گرفته، نه‌تنها در ردیف مشکلات و مسائل دارای اولویت بانوان جامعه نیست بلکه اساساً برخلاف ارزش‌های اسلامی-ایرانی بوده و در راستای نگاه ابزار محور غرب به زن است.

این صحبت‌ها در حالی مطرح شده که آیت الله علم الهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی چندی پیش موافقت تلویحی خودش را با ورود بانوان به ورزشگاه با در نظر گرفتن تدابیری از جمله در نظر گرفتن جایگاه مخصوص و جداگانه برای بانوان اعلام کرده بود و به نظر می‌رسید این موضوع با در نظر گرفتن برخی شرایط که به حساسیت‌های موجود و عرف اجتماعی و شرعی ایجاب می‌کند قابل حل است ولی صحبت‌های مطرح شده نشان می‌دهد هنوز این مشکل کاملاً حل نشده است.

با این وجود جلسات برگزار شده میان مسئولان ذیربط دستگاه‌های مختلف در نهایت جمع بندی را به برگزاری بازی ایران و عراق با حضور تماشاگران و در نظر گرفتن سهمیه اختصاصی برای بانوان در جایگاهی جداگانه و مخصوص به خود رسانده است و سامانه فروش بلیت این دیدار هم به زودی باز خواهد شد تا شاهد دومین حضور بانوان در ورزشگاه‌ها باشیم.

بدون شک باز شدن درب ورزشگاه‌ها به روی بانوان با توجه به حساسیت‌های موجود در ابتدای مسیر خود قرار دارد و طبیعتاً در این شرایط مشکلاتی وجود خواهد داشت که با گذشت زمان یک به یک برطرف خواهند شد و باید منتظر ماند تا شرایط به سمتی پیش برود که با در نظر گرفتن تمام تدابیر لازم برای رفع هرگونه نگرانی از این بابت، بدون مشکلاتی در این سطح بلیت فروشی مسابقات ملی و پس از آن بازی‌های داخلی برای بانوان راحت‌تر برگزار شود و فدراسیون فوتبال و دستگاه‌های مرتبط به دنبال رفع مشکلات و موانع دیگر موجود در فوتبال ایران باشند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز