خبرگزاری کار ایران

"پارک کردن اتوبوس" در فوتبال به چه معناست؟

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۳۹۵۷

در این گزارش اصطلاح تاکتیک‌های دفاعی و تیم‌هایی که این کار را انجام می‌دهند توضیح داده شده است.

به گزارش ایلنا، این عبارت منحصر به فرد با چندین باشگاه و سرمربیان برجسته اروپایی مرتبط است، اما فرض اساسی آن چیست؟

هدف اصلی در فوتبال این است که بیشتر از حریف خود گل بزنید، اما هر تیمی از پتانسیل هجومی برخوردار نیست که در رقابت با حریفان فشار تاکتیکی زیادی را وارد کند.

حتی مربیانی که برخی از بهترین بازیکنان جهان را به رخ می کشند، اغلب رویکرد اول ایمنی را انتخاب می‌کنند و اولویت بندی بسته نگاه داشتن دروازه را دارند تا در مقابل به گل‌های حساس و سرنوشت ساز دست پیدا کنند.

عبارت "پارک کردن اتوبوس" بیشترین ارتباط را با بازی دفاعی در عصر فعلی فوتبال دارد، اما فرض اساسی آن چیست؟ گل در دسترس است تا هر آنچه را که باید بدانید در اختیار شما قرار دهد.

"پارک کردن اتوبوس" در فوتبال چیست؟

در فوتبال ، اصطلاح "پارک کردن اتوبوس" زمانی به کار می رود که تیم ها با بازیکنان زیادی در پشت توپ کار می کنند در حالی که توپ را در اختیار ندارند.

این سیستم همچنین تمایل دارد که حداقل ریسک را در حمله داشته باشد، به این معنی که بازیکنان بسیار کمی در خط حمله هستند تا مطمئن شوند که حریف نمی تواند با بازگرداندن توپ، ضدحمله اثرگذاری داشته باشد.

پارک کردن اتوبوس می تواند باعث ناامیدی زیادی شود زیرا حریف فضای کمتری برای ایجاد موقعیت دارد و تلاش آن اغلب به ارسال‌ها از راه دور خلاصه می شود. 

اصطلاح "پارک کردن اتوبوس" از کجا آمده است؟

پارک کردن اتوبوس عبارتی است که در ابتدا از اولین دوران حضور خوزه مورینیو به عنوان سرمربی چلسی بین سال های 2004 تا 2007 مطرح شد.

این عبارتی مترادف با سبک مورینیو است، اما جالب اینجاست که او در ابتدا پس از تساوی بدون گل مقابل تیم شمال لندن در سال 2004، از آن برای تقبیح سبک تاتنهام استفاده کرد!

مورینیو به خبرنگاران گفت: "همانطور که در پرتغال می گوییم، آنها اتوبوس را آوردند و اتوبوس را جلوی دروازه گذاشتند. اگر من طرفداری بودم که برای تماشای این بازی 50 پوند پرداخت می کردم، بسیار احساس ناراحتی داشتم زیرا اسپرز برای دفاع آمده بود. "

سرمربی پرتغالی ضمن قهرمانی، آبی ها را به قهرمانی پشت سر هم در لیگ برتر، یک جام حذفی و دو لیگ کاپ هدایت کرد. سبکی که نیاز به نظم و انضباط عالی از هر 10 بازیکن خارج از محوطه جریمه‌اش نیاز داشت.

روش مورینیو در فصل 2005-2004 موفق ترین عملکرد بود زیرا چلسی رکورد بیشترین کلین شیت در یک فصل لیگ برتر را شکست (15) و تنها با یک شکست به عنوان قهرمانی رسید.

کدام تیم ها به "پارک کردن اتوبوس" معروف هستند؟

در حالی که مورینیو ادعا می کرد تیم اسپرز ژاک سانتینی در سال 2004 متهم به "پارک کردن اتوبوس" بوده، اما این تیم های مربی پرتغالی هستند که بیشترین ارتباط را با این اصطلاح دارند.

به لطف تاکتیک‌های دفاعی سخت، چلسی به عنوان استادان "پارک کردن اتوبوس" تحت نظر مورینیو در نظر گرفته شد و وقتی او در سال 2013 برای دومین بار به این تیم بازگشت، تاکتیک های مشابه را به استمفوردبریج بازگرداند.

این سرمربی 58 ساله همچنین غول ایتالیایی اینتر را به یک تیم دفاعی عالی تبدیل کرد تا بتواند در سال 10-2009 سه گانه را به دست بیاورد. مورینیو پس از شکست بارسلونا در نیمه نهایی در راه قهرمانی در لیگ قهرمانان در سال 2010، استعاره خود را به سطح دیگری رساند و نشان داد که نراتزوری‌ها "هواپیما را پارک کردند" تا تیم کاتالان را شکست دهند."

او گفت: "ما در بارسلونا برنده بازی شدیم اما همه از برد بارسلونا صحبت می کنند و می گویند اتوبوس را مقابل دروازه پارک کرده ایم. ما اتوبوس را پارک نکردیم، هواپیما را پارک کردیم و این کار را به دو دلیل انجام دادیم. یکی، زیرا ما فقط 10 بازیکن داشتیم و دو، زیرا ما آنها را 3-1 در سن سیرو شکست دادیم، نه با پارک کردن اتوبوس، قایق یا هواپیما بلکه با شکستن آنها.

تعدادی دیگر از مربیان نیز نقشه مورینیو را دنبال کرده اند. یوونتوس و میلان نیز به طور سنتی تیم های دفاعی قدرتمندی هستند، در حالی که غول های اسپانیایی اتلتیکو مادرید به دلیل عقب نشینی و جذب فشار تحت هدایت دیگو سیمئونه به این شیوه بازی مشهور هستند.

همچنین در لیگ برتر برنلی با هدایت شان دایچ به دلیل سبک دفاعی قاطع خود مشهور شده اند و مرتباً به عنوان "اتوبوس پارک شده" در برابر حریفان به منظور نتیجه گیری نامیده می شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز