خبرگزاری کار ایران

از صحبت‌های مسئول سازمان لیگ تا بند آیین نامه اجرایی مسابقات؛

چرا احسان حاج صفی مقابل پرسپولیس محروم نیست؟

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۷۵۰۰

با وجود اینکه طبق قانون احسان حاج صفی در دیدار هفته آینده تیمش مقابل پرسپولیس محروم نیست ولی واکنش‌های مختلفی نسبت به این موضوع صورت گرفته که برای مخاطبان فوتبال شبهه ایجاد می‌کند.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایلنا، احسان حاج صفی، کاپیتان و مهره کلیدی تیم سپاهان در جریان دیدار اخیر تیمش مقابل نساجی از سوی داور مسابقه با کارت زرد جریمه شد و پس از پایان این بازی بود که برخی رسانه‌ها خبر از محرومیت وی به دلیل 4 اخطاره شدن از بازی حساس هفته بعد مقابل پرسپولیس دادند و این موضوع به فضای مجازی هم گسترش پیدا کرد و با وجود اینکه خبر مربوطه در رسانه ها اصلاح شد ولی هنوز مطالباتی در این خصوص در فضای مجازی وجود دارد و تلاش‌هایی در حال انجام است تا مسئولان فدراسیون فوتبال را مجاب به دادن حکم محرومیت حاج صفی کند و فضایی ایجاد شده که در آن هر حکمی از سوی فدراسیون فوتبال مبنی بر محرومیت یا عدم محرومیت این بازیکن صادر شود طبق معمول اعتراضاتی به همراه خواهد داشت و عده‌ای حق خود را پایمال شده می‌دانند. ولی فارغ از بحث های هواداری باید دید قانون در این خصوص چه می‌گوید.

چرا احسان حاج صفی مقابل پرسپولیس محروم نیست؟

طبق این قانونی که در دو روز اخیر بارها مورد بحث قرار گرفته و منتشر شده، یعنی بند 9 از ماده 46 آیین نامه برگزاری مسابقات لیگ که در سال 1398 ابلاغ شده، تنها محرومیت یک بازیکن از تیمی به تیم دیگر منتقل می‌شود و کارت زرد در صورت تغییر تیم پاک خواهد شد. یعنی اگر حاج صفی در آخرین دیدار حضورش در ترکیب تراکتور 4 کارته شده و محروم می‌شد، باید محرومیت خودش را در اولین دیدار در ترکیب سپاهان پشت سر می‌گذاشت ولی کارت های زرد او وقتی به میزان محرومیت نرسیده با انتقال میان دو تیم پاک شد.

بعد از انتشار این بند بود که بازهم در فضای مجازی موردی مطرح شد که صحت ندارد. اینکه بند قانونی مورد نظر اشاره به نقل و انتقالات میان دو فصل دارد و نقل و انتقالات نیم فصل را شامل نمی‌شود ولی به دو دلیل این ادعا صحت ندارد.

1- در بند مورد نظر اشاره‌ای نشده که این قانون مختص پنجره نقل و انتقالاتی خاصی است و تفکیکی بین پنجره میان فصل و پایان فصل قائل نشده و اگر تفاوتی وجود داشت قطعاً عنوان شده بود.

2- اتفاقا کاربرد این بند مربوط به نقل و انتقالات نیم فصل است چرا که برای نقل و انتقالات میانِ دو فصل کارایی ندارد. به بند آئیین نامه انضباطی دقت کنید:

چرا احسان حاج صفی مقابل پرسپولیس محروم نیست؟

طبق این بند کارت های زرد یک بازیکن به هیچ وجه از یک فصل به فصل بعد منتقل نمی‌شود و این ارتباطی هم به نقل و انتقالات و جابجایی میان دو تیم ندارد و اگر بازیکن در تیم خودش هم باقی بماند کارت های یک فصلش با پایان فصل تمام شده و در فصل جدید محاسبه نخواهد شد. با وجود چنین قانونی دیگر لزومی ندارد در آیین نامه اجرایی مسابقات ذکر شود که اگر بازیکنی در فاصله بین دو فصل جابجا شود کارت هایش منتقل می‌شوند یا نه. بدین ترتیب بند قانونی یاد شده اتفاقا تنها در پنجره نیم فصل کارایی دارد.

فدراسیون فوتبال با وجود فراگیر بودن این بحث هنوز واکنش رسمی به آن نشان نداده و به جای باز کردن موضوع و پایان دادن به این بحث، در اقدامی عجیب مصاحبه‌ای از یک مسئول کمیته انضباطی روی خروجی سایت خورد برده که اعلام کرده صلاحیت پاسخ دادن به این شبهه را ندارد و باید مسئولان سازمان لیگ که زیر مجموعه دیگر فدراسیون فوتبال هستند باید در این مورد اظهار نظر کنند. در این شرایط که قانون صراحتاً و بدون شبهه در مورد مساله مطرح شده صحبت می‌کند چرا فدراسیون فوتبال در قبالش ساکت است و چه لزومی دارد مصاحبه مسئولی روی خروجی سایت قرار بگیرد که ماجرای مطرح شده به حوزه مسئولیتش ارتباطی ندارد؟

در پایان برای اینکه شبهه دیگری باقی نماند مخاطبین را ارجاع می‌دهیم به مصاحبه‌ای که بیش از یک ماه قبل سهیل مهدی، مسئول برگزاری مسابقات سازمان لیگ با ایلنا داشته. هنگامی که حاج صفی به سپاهان آمد همان زمان اخباری روی خروجی رسانه ها قرار گرفت مبنی بر اینکه حاج صفی 3 کارت زرد در تراکتور دارد و در سپاهان خطر محرومیت او را تهدید می‌کند و برخی مخالف این موضوع بودند. از همین رو صحبتی با سهیل مهدی داشتیم که ایشان در آن مقطع هم با اشاره به قانون یاد شده اعلام کرد اخطارهای حاج صفی با انتقالش از تراکتور به سپاهان پاک شده و سه اخطاره نیست.

لینک مصاحبه سهیل مهدی با خبرگزاری ایلنا

با این تفاسیر دیگر جای شک و شبهه ای نیست که احسان حاج صفی محرومیتی در بازی با پرسپولیس ندارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز