خبرگزاری کار ایران

کلاف سردرگم وضعیت شغلی در یک ماهگی حضورش در سئول

عزیزی خادم از ریاست فدراسیون فوتبال کناره‌گیری می‌کند؟ (گزارش)

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۴۹۹۸

رئیس فدراسیون فوتبال در حالی به یک ماهگی حضورش در این سمت نزدیک می شود که نامش همچنان به عنوان عضو موظف هیات مدیره پتروشیمی امیرکبیر در سایت این شرکت به چشم می خورد.

 گزارش خبرگزاری ایلنا،10 اسفند ماه سال گذشته بود که شهاب الدین عزیزی خادم در مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال حائز اکثریت آرا و کلید دار اتاق پرماجرای طبقه چهارم ساختمان سئول شد.

این در حالی است که وی از تیر ماه سال 99  در شرکت پتروشیمی امیرکبیر،ریاست هیات مدیره را برعهده دارد و از سوی دیگر عضو موظف این مجموعه و در واقع دو شغله است.

قبل از ورود به بحث،تعریف حقوقی عضو موظف را در شرکت ها مرور می کنیم.در تعریف اساتید حقوق تجارت از عضو موظف آمده است:

عضو موظف هیات مدیره، فردی است که علاوه بر عضویت قانونی در هیات مدیره یک شرکت، دارای سمت اجرایی و شغل مشخص و مستمری در همان شرکتی که عضو هیات مدیره آن است می باشد.

عضو موظف هیات مدیره شرکت بنا به استنباط از ماده ۱۳۴ لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت و نیز بنا به قواعد عام می تواند در قبال سمت و شغل مستمری که بر عهده گرفته است حقوق از شرکت، دریافت نماید.

قانون در قبال دو شغله ها چه می گوید؟

 در این میان،مراجعه به قانون تجارت می تواند ابهامات را در این باره بزداید.در تبصره۲ اصلاحیه ماده ٢٤١ قانون تجارت آمده است: 

هیچ فردی نمی‌تواند اصالتاً یا به نمایندگی از شخص حقوقی هم‌زمان در بیش از یک شرکت که تمام یا بخشی از سرمایه آن متعلق به دولت یا نهادها یا مؤسسات عمومی غیردولتی است، به سمت مدیرعامل یا عضو هیئت‌مدیره انتخاب شود. متخلف علاوه بر استرداد وجوه دریافتی به شرکت به پرداخت جزای نقدی معادل وجوه مذکور محکوم می‌شود. مؤسسات عمومی غیردولتی هم شامل این قانون خواهند بود.

 نگاه مجلس شورای اسلامی چیست؟

رحیم زارع،نماینده مردم آباده، بوانات و خرمبید در مجلس شورای اسلامی در سال 93 در این باره توضیحاتی ارائه کرده است.

وی گفته:  از آنجایی که ریاست فدراسیون و نمایندگی مجلس شورای اسلامی و حضور در سایر شوراها وظیفه مستمر محسوب می شود حتی با عدم دریافت حقوق نیز این افراد دو شغله محسوب خواهند شد.

در بستر تاریخ

مرور اخباری که درباره فعالیت روسای فدراسیون های دو شغله مطرح شده اما حکایات جالب توجهی دارد.

ماجرا از پاییز 87 کلید خورد.

نخستین اقدام عملی سازمان بازرسی ارسال نامه ای در خصوص لغو انتخابات فدراسیون تیراندازی بود. سیدمهدی هاشمی سرپرست فدراسیون تیراندازی که یکی از چهار نامزد تصدی پست ریاست این فدراسیون بود، قائم مقامی وزارت راه و ترابری را برعهده داشت. وی پس از آنکه انتخابات این فدراسیون لغو شد، گفت: سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرده است تا مشخص نشدن وضعیت مدیران دوشغله، نباید انتخابات برگزار شود.

 براساس اعلام، مصطفی پورمحمدی رئیس وقت سازمان بازرسی بیش از ۲۵ رئیس فدراسیون های ورزشی در کشور در آن زمان دوشغله بودند که از دید سازمان بازرسی این مساله منع قانونی دارد. 

در ادامه،حجت الاسلام درویشیان معاون امور فرهنگی و اجتماعی سازمان بازرسی نیز بر لغو انتخابات فدراسیون های ورزشی تا رفع این مشکل تاکید کرد: افراد مشمول قانون منع تصدی بیش از یک شغل، از جمله کارمندان دولت نمی توانند در فدراسیون های ورزشی سمتی داشته باشند و در همین راستا روز دوشنبه به سازمان تربیت بدنی اعلام شد برای برگزاری انتخابات برخی فدراسیون های ورزشی که قرار است تا پایان امسال برگزار شود تا زمانی که قانون منع تصدی بیش از یک شغل اصلاح نشده افراد مشمول قانون نمی توانند سمتی در فدراسیون های ورزشی داشته باشند.

این موضوع در اسفند همان سال شدت بیشتری گرفت و حجـت الله ایوبی معاون نظارت و بازرسی امور فرهنگی و اجتماعی سازمان بازرسی کل کشور طی نامه‌ای به کمیته ملی المپیک با استناد به موارد قانونی بر ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل در ورزش تاکید کرده و خواستار جدایی دو یا چند شغله‌ها از این عرصه شد..

در بخش پایانی نامه معروف معاون نظارت و بازرسی امور فرهنگی و اجتماعی سازمان بازرسی کل کشور آمده بود:

- در پایان ضمن  تقدیر از تلاش‌های همه مدیران دلسوز این عرصه، سازمان بازرسی کل کشور بر اجرای همه قوانین ، از جمله قانون ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل تاکید نموده و از همه مدیران محترمی که به محض دریافت اخطاریه سازمان با اعلام استعفای خود روحیه قانون‌گرایی خود را به اثبات رساندند تشکر می‎نماید.    

برای مثال در سال 91،علی کفاشیان،رئیس وقت فدراسیون فوتبال به دلیل ابهامات مربوط به فعالیت دوشغله خود به دادسرا احضار شد.خاطره  شنیندنی از کفاشیان وجود دارد که وقتی او انتخابات را از حسین قریب برد در بازگشت از مجمع به دفترش در فدراسیون بلافاصله با نامه ای روبرو شد که نوشته بود:حضور شما در این سمت غیرقانونی است.

در اسفند 93 و در بحبوحه موضوع دو شغله بودن رضازاده و موانع ایجادشده برای حضور وی در سمت ریاست فدراسیون وزنه برداری،نصرالله سجادی،معاون توسعه ورزش حرفه‌ای و قهرمانی وزارت ورزش گفت: نامه‌ای به وزیر ورزش و جوانان در مورد ممنوعیت حضور دو شغله‌ها در انتخابات فدراسیون های ورزشی ارسال شده است و طبق این نامه رئیس، نایب رئیس و دبیر فدراسیون نباید دو شغله باشند.

محمود گودرزی،وزیر وقت ورزش و جوانان هم پا را فراتر گذاشت و در آن زمان گفت: حسین رضازاده حتی اگر به مدت 5 دقیقه در جایی دیگر کار کند از لحاظ قانونی دوشغله محسوب می‌شود. انتخابات فدراسیون وزنه برداری به زودی انجام می شود. حسین رضازاده نیز باید بین شورای شهر و فدراسیون یکی را انتخاب کند.

حتی اگر او به مدت 5 دقیقه برای جایی دیگر وقت بگذارد به لحاظ قانون دو شغله محسوب می‌شود. سازمان بازرسی کل کشور اجازه حضور او را در هر دو جا نمی‌دهد. و این چیزی است که قانون تعیین کرده بنابراین حسین رضازاده باید قانون را بپذیرد..

ماجراهای دیگری هم در این باره وجود دارد.مثلا شروین اسبقیان،مدیرکل وقت دفتر امور مشترک فدراسیون‌های ورزشی در سال 96 درباره دو شغله بودن علی صمیمی،رئیس وقت فدراسیون جانبازان و معولین عنوان کرد: هر عزیزی که در تشکیلاتی دولتی مدیر باشد و بخواهد در رأس فدراسیون فعالیت کند بر اساس قوانین و مقررات باید متعهد شود تا از شغل پیشین خود استعفا دهد و در صورت انتخاب تنها شغلش ریاست فدراسیون باشد.

سکانس پایانی/رئیس فدراسیون فوتبال دو شغله یا چند شغله؟

به هر حال با شرح مفصل ارائه شده به نظر می رسد تکلیف در این باره روشن است.هر چند که در ثبت شرکت ها نام وی به عنوان عضو هیات مدیره در شرکت های دیگری هم به چشم می خورد که در یکی از آنها(شرکت آتیه پردازان تیوا)شهاب الدین با حمیدرضا مهرعلی،سرپرست جدید نایب رئیسی اول فدراسیون فوتبال حضور دارند و می بایست منتظر ماند و  دید آیا شهاب الدین از سمت خود در ریاست هیات مدیره پتروشیمی امیرکبیر کناره گیری می کند و به صورت کلی نهادهای نظارتی درباره موضوع فعالیت  وی چه موضعی دارند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز