خبرگزاری کار ایران

خورشیدی: الگویم علیرضا فغانی است / با آوردن VAR هم امکان خطا وجود دارد / برای خروج از لیست بین المللی حسرت خوردم

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۴۷۲۸

داور لیگ برتری می‌گوید نیازی به الگوی خارجی ندارد چرا که علیرضا فغانی به عنوان الگوی اصلی او به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایلنا، اشکان خورشیدی، یکی از داوران لیگ برتری که از سوی اهالی فوتبال در سال گذشته فشارهای موجود در میان جامعه داوری را احساس کرده در حالیکه از عدم حضور در لیست الیت حسرت دارد می‌گوید علیرضا فغانی به عنوان یکی از داوران ممتاز ایران در این رشته الگوی اوست.

سال 99 برای شما چطور بود؟

با توجه به مشکلات و اتفاقاتی که کرونا ایجاد کرده بود عزیزان زیادی را از دست دادیم و فوتبال هم بدون تماشاگر که لطفی نداشت اما پیگیری شد.

شغل اصلی اشکان خورشیدی چیست؟ از داوری رضایت دارید؟

من کارمند شهرداری هستم، از سال 1376 وارد داوری شدم و حدود 15 سال است که در لیگ برتر هستم و داوری یک عشق است و هر فردی که به سمت این کار می‌آید باید عاشق باشد. از نظر مالی برای داوران سودی ندارد و این شغل دوم تمام داوران است. عشق و علاقه‌ای که به این کار داشتم باعث شد تا آن را دنبال کنم و آن را دوست دارم. اگر هم دوباره به عقب برگردم دوباره همین راه را انتخاب کرده و وارد این عرصه می‌شوم.

چرا داوران از سوی طرفداران فوتبال همیشه مورد انتقاد هستند؟

کسی که وارد حرفه داوری می‌شود به این مسائل آگاهی دارد. این مسائل همواره در دنیای داوری وجود دارد، به خصوص در ایران بیشتر از سایر نقاط دنیا به داوری می‌پردازند و متاسفانه اشتباه داوری به چشم تماشاگران و باشگاه‌های خیلی پررنگ‌تر است. یک دنیا قبول کرده که اشتباه جزوی از فوتبال است و با وجود سیستم کمک داور ویدیویی می‌بینید که باز هم امکان خطا وجود دارد. همیشه سعی ‌شود که اشتباهات به حداقل برسد اما در کشور ما این فرهنگ جانیفتاده است که داورها هم اشتباه می‌کنند، به نمایندگی از داوران کشور می‌گویم که اشتباه وجود دارد و حتی با آوردن VAR هم امکان خطا وجود دارد. امیدواریم که طرفداران و باشگاه‌ها به نوعی ظرفیت خود را بالاتر ببرند، این را باور داشته باشند که داوران ما سالم هستند و با جان و دل کار می‌کنند. داوران سعی می‌کنند که اشتباهات کمتری داشته باشند و ما داوران خودمان از سیستم کمک داور ویدیویی هم استقبال می‌کنیم چون اشتباهات داوری را کاهش می‌دهد، البته کمتر می‌شود اما از بین نمی‌رود چون ما هم انسان هستیم.

با وجود VAR کار شما سخت‌تر نمی‌شود؟

به عنوان یک داور از هر وسیله‌ای که کمک کند اشتباهات داوری کمتر شود، استقبال می‌کنیم. این سیستم هم یکی از آنهاست. من قبل هم گفته بودم اگر قرار است این سیستم بیاید، یک مقداری هم باشگاه و تماشاگران جابیفتد. مثلا اگر برای استقلال، پرسپولیس، تراکتور یا سپاهان و هر تیم دیگری اگر شما یک پنالتی بگیرید و برگردانید، قطعا فشار تماشاگر روی شما زیاد خواهد بود، اگر این را جا بیندازیم که اشتباه ممکن است در هر شرایطی پیش بیاید، شرایط بهتر می‌شود.

کدام بازی سخت‌ترین قضاوت شما بود؟

مطمئنا دربی 89.

از سوی سرمربیان روی شما به عنوان یکی از داوران فوتبال ایران فشار زیاد است.

تمام داوران سعی می‌کنیم که کارمان را به بهترین شکل ممکن اجرا کنیم. این هم ممکن است که خیلی از موارد حق با مربیان باشد و همین مساله می‌تواند برعکس هم باشد. امکان اشتباه از ما و مربیان وجود دارد و در کار انسانی خطا وجود دارد.

تا حالا پیش آمده که پیشنهادی برای تبانی به دست شما برسد؟

شکر خدا به گونه‌ای قضاوت و رفتار کردیم که تا به امروز کسی برای چنین مسائلی به سمتم نیامده است. نمی‌دانم که آیا به سایر داوران پیشنهاد می‌دهند یا نه اما برای من اینگونه نبوده است.

قضاوت کدام داور را می‌پسندید و ویژگی داوران خارجی چیست؟

وقتی خودمان داوران خوبی داریم که سرآمد هستند و تمام فاکتورهای خوب را دارند چرا از داوران خارجی الگو بگیریم؟ یک زمانی بود که قضاوت داوران خارجی را دنبال می‌کردم اما خودمان علیرضا فغانی را داریم که در دنیا شناخته شده است و الگوی خودم به شخصه علیرضا فغانی است. 

خیلی جالب است که در این مساله حسادت یا پنهان کاری از سوی شما وجود ندارد...

من افتخار می‌کنم که با فغانی دوست داشته و دارم. نه به هیچ عنوان این را با افتخار می‌گویم، من و علیرضا رابطه خوبی با هم داشتیم و با هم فوتبال بازی می‌کردیم و وارد داوری شدیم. رفاقت ما ادامه داشته و ادامه دار هم خواهد بود. او توانایی بالایی داشته و حسادتی نباید وجود داشته باشد، من هم باید تلاش کنم تا به چنین جایگاه و هدفی برسم. علیرضا فغانی انسان درست کاری است که هیچ زمان برای یاد دادن به بقیه از آموزه‌هایش دریغ نمی‌کند.

چگونه یک داور حتی برای تیمی که طرفدار آن است، می‌تواند بدون جانب‌‎داری قضاوت کند؟

کسی که داور است ابتدا یک عهدی را با خود و خدایش می‌بندد، قطعا داور یک وجدانی دارد که نباید هیچ زمان شرمنده آن وجدان باشد. وقتی وارد یک بازی می‌شود می‌داند که پخش زنده، تماشاگران، بازیکنان و مربیان و همینطور ناظر داوری را دارد. پس با بهترین روحیه وارد زمین می‌شود که کارش را درست انجام بدهد. وقتی داور روی این مساله متمرکز باشد نمی‌تواند فاکتوری روی قضاوت او تاثیر بگذارد. وقتی آدم یک کاری را می‌پذیرد، باید آن کار را به نحو احسن انجام بدهد و چیز دیگری فکر نکند.

حسرتی در داوری دارید؟

حسرت... سعی کردم از تمامی لحظات داوری لذت ببرم اما اینکه از لیست بین المللی خارج شدم این حسرت را خوردم که چرا نتوانستم در مسابقات بهتر مثل جام ملت‌ها و انتخابی جام جهانی را قضاوت کنم. ما داور هستیم و سعی داریم کارمان را انجام بدهیم اما برای تمرکز بیشتر نیاز است که بین داوران و حتی پیشکسوتان و مسئولان اتحاد برقرار باشد و این آرامش به داور و سپس به زمین فوتبال برمی‌گردد. بله، درست نیست که کمیته داوران و دپارتمان با هم اختلاف داشته باشند و مدتی بود که این اختلاف به جامعه داوری ضربه زد و خوشبختانه منتظری هست که برطرف شده و با وجود آقای عزیزی خادم امیدوارم شرایطی پیش بیاید که دوستان در کنار هم به راحتی کار کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز