خبرگزاری کار ایران

عامل موفقیت قطر در کسب میزبانی‌ها/ الکاس، مروارید درخشان

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۱۸۵۳

کشور قطر در سال‌های اخیر میزبان مسابقات بزرگی در زمینه فوتبال است.

به گزارش ایلنا، اگر برای شما سوال پیش آمده، قطر چگونه در ۲۴ سال میزبانی بازی‌های آسیایی ۲۰۰۶، جام ملت‌های ۲۰۱۱، جام جهانی ۲۰۲۲، جام جهانی باشگاه‌ها ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰، لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۰، بازی‌های آسیایی ۲۰۳۰، رقابت‌های جهانی دوومیدانی ۲۰۱۹ و در سال‌های قبل از کرونا به طور متوسط سالیانه ۲۵۰ رقابت بین المللی و منطقه‌ای رشته‌های ورزشی مختلف را میزبانی کرده، این مطلب را دنبال کنید.

 اینکه زیرساخت‌های ورزشی، اقامتی و ترابری برای کسب میزبانی یک رقابت ورزشی چقدر حائز اهمیت است، بر کسی پوشیده نیست، اما صرفاً زیرساخت‌ها نمی‌تواند عامل کسب میزبانی باشد.

امروزه پخش تلویزیونی مسابقات ورزشی، با توجه به درآمد هنگفت از حق پخش اهمیت بالایی دارد. کنفدراسیون‌های ورزشی بین المللی برای به حداکثر رساندن درآمد تلویزیونی خود، پخش تلویزیونی رقابت‌های منطقه‌ای و‌ جهانی خود را باید با بالاترین کیفیت به شرکای تلویزیونی خود ارائه دهند. بالطبع کیفیت بالای تولید، هزینه‌های مربوطه را به طور سرسام آوری افزایش می‌دهد.

قطر در سال ۲۰۰۶ و همزمان با میزبانی بازی‌های آسیایی، "شبکه تلویزیونی الکاس" را راه‌اندازی کرد. شبکه‌ای با زیرساخت‌های روز دنیا که امروز مهم‌ترین مسئولیت آنها تولید پخش زنده مسابقات ورزشی در تمام سطوح با بالاترین کیفیت است. همکاری الکاس با شبکه «بی این اسپورت» که با در اختیار گرفتن حق پخش مسابقات بین المللی، رویدادهای کوچک و بزرگ ورزشی بسیار زیادی را به قطر سوق می‌دهد، زمانی قابل توجه است که شبکه الکاس در این‌ میان وظیفه تولید و‌ پخش سیگنال بین المللی همان رویدادها را - اغلب بدون هزینه برای متولی آن رویداد ورزشی - به عهده می‌گیرد، آن هم با بالاترین کیفیت ممکن.

الکاس، از اصلی‌ترین عوامل موفقیت قطری‌ها در کسب میزبانی‌ها بوده که مطمئناً در کنار آن اعتبار بین المللی بسیار بالایی هم نصیب این کشور کرده است. اکنون پخش با کیفیت‌ترین برنامه‌های ورزشی، الکاس را تبدیل به یک غول رسانه‌ای در ورزش دنیا کرده است.

فکر کرده‌اید اگر فیفا قصد داشته باشد، تصاویر جام جهانی مردان را که اصلی‌ترین منبع درآمدش است و از حق پخش آن صاحب درآمد چندین میلیارد دلاری می‌شود، به سراسر دنیا ارسال کند، چه تجهیزاتی نیاز دارد؟ دوربین‌های فیلمبرداری متعدد (بین ۲۰ تا ۵۰ دوربین) در هشت استادیوم، واحد سیار، ماهواره‌های ارسال و دریافت سیگنال و ده‌ها مورد دیگر که در پخش یک رویداد ورزشی مورد نیاز است.

در کنار این عوامل، تصویربرداران و صدابرداران تخصصی، کارگردان تلویزیونی و نیروی انسانی متخصص پخش یک مسابقه ورزشی را با چالش‌های مختلفی روبه‌رو می‌کند. آیا تمام این عوامل در قیاس با کشورهای مختلف، نمی‌تواند به تنهایی دلیل موفقیت قطر در کسب میزبانی‌ها باشد؟

شبکه الکاس، علاوه بر استفاده از تجهیزات تخصصی و نیروهای متخصص، ظاهر زیبایی هم دارد. دفتر و استودیوهای این شبکه در دوحه با ایده‌هایی جذاب، مخاطب را در بطن آن ورزش قرار می‌دهد. شبیه سازی پیست دو و میدانی در داخل استودیو خبر شبکه و طراحی کاملاً ورزشی سایر استودیو‌های پخش، ناخودآگاه شما را به رقابت‌های ورزشی پیوند می‌زند.

قطر فقط چهار استادیوم، امکانات پزشکی کامل، هتل‌هایی با رعایت بالاترین استانداردهای بهداشتی و امکانات تمرینی، در اختیار کنفدراسیون فوتبال آسیا قرار نداده. تولید پخش زنده تلویزیونی ۷۶ مسابقه لیگ قهرمانان آسیا (مناطق غرب و شرق) و هجدهمین فینال لیگ قهرمانان آسیا، هزینه هنگفتی برای تک تک ۷۶ بازی باقیمانده فصل ۲۰۲۰ لیگ قهرمانان آسیا‌ برای کنفدراسیون فوتبال آسیا و شریک تجاری آنها تا روز ۳۱ دسامبر ۲۰۲۲ - شرکت اسپورت فایو - به همراه میداشت. بله درست حدس زدید، الکاس با بسیج کردن بخش عظیمی از نیروی انسانی و سخت افزاری خود، این هزینه عظیم را در کنار بالاترین کیفیت تولید برای دست اندکاران کنفدراسیون فوتبال آسیا به صفر تقلیل داد.

روز گذشته (چهارشنبه، ۲۶ آذر) قطر در رقابتی پایاپای با همسایه بزرگ‌تر خود، عربستان سعودی، میزبانی بیست و یکمین دوره بازی‌های آسیایی را با رای اعضای شورای المپیک آسیا به خود اختصاص داد، رقابت‌هایی که ایران به عنوان اولین کشور غرب آسیایی هفتمین دوره آن را در سال ۱۹۷۴ با عظمت و شکوه در زمان خود میزبانی کرده بود. 

بدون شک و تردید شبکه تلویزیونی الکاس که نقش بسیار مهمی در موفقیت ‌و برگزاری بدون نقص بازی‌های آسیایی ۲۰۰۶ قطر داشت، یکی از برگ‌های برنده پرشمار قطر در رأی گیری شورای المپیک آسیا در مسقط بود.

می‌توان گفت الکاس، مرواریدی درخشان برای ورزش قطر است که نگاه‌های زیادی را در دنیا به خود جلب کرده و کمتر از دو سال دیگر میزبان جام جهانی ۲۰۲۲ خواهد بود که مهم‌ترین رویداد یک رشته ورزشی در دنیا محسوب می‌شود‌.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز