خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با فعالان سازمان های مردم نهاد استان مرکزی مطرح شد؛

توان افزایی سمن‌ها کمرنگ شده است/ مطالبه‌گری و حمایتگری باید تعادل داشته باشد

asdasd
کد خبر : ۹۸۲۳۷۲

بی شک فعالیت های مدنی همواره در پیشبرد آرمان های یک جامعه نقش بسزایی دارد. سازمان های مردم نهاد که از بطن جامعه برون می آیند می توانند به عنوان یک اهرم بسیار قوی فعالیت های مدنی را گسترش دهند و به جهت کاهش آسیب های اجتماعی مطالبه گری داشته باشند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سازمان‌های مردم نهاد در مسیر فعالیت‌های خود به طور قطع با موانع و چالش هایی روبرو می شوند که قاعدتاً نسبت به وضعیت موجود انتقادات بسیاری را عنوان می کنند و از مجموعه های بالادستی و نظارتی نیز انتظاراتی را دارند تا بتوانند هر چه بهتر در مسیر فعالیت های خود گام بردارند.

توان افزایی سمن‌ها کمرنگ شده است 

سیاوش آقاخانی نماینده سازمان‌های مردم نهاد در شورای عالی توسعه و حمایت از تشکل‌های کشور در گفت و گو با ایلنا، گفت: نخستین گلایه‌ای که از سوی مجموعه سازمان های مردم نهاد استان مرکزی مطرح می شود، ضعف یا کمرنگ شدن بحث توان افزایی سمن ها است که به عنوان یک راهکار مهم برای سمن ها ضروری است و باید هر چند مدت یکبار این توان افزایی در حوزه های مختلف اتفاق بیفتد. یکی از این توان افزایی ها آشنایی با قوانین و مقررات حوزه سازمان های مردم نهاد است و برگزاری دوره های آموزشی در این راستا به عنوان یک راهکار اساسی بسیار ضروری است.

آقاخانی افزود: بحث نظارت بر عملکرد سازمان های مردم نهاد از دیگر مسائلی است که باید به آن توجه شود. تعدادی از سمن ها وجود دارند که سالهاست نیمه فعال و غیرفعال هستند و هیچگونه نظارتی بر روی فعالیت های آنها صورت نمی گیرد. در این رابطه لازم است به عنوان یک وظیفه مهم حاکمیتی که بر عهده دبیرخانه شورای توسعه و حمایت از تشکل ها در استان که دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی دبیری آن را بر عهده دارد، بحث نظارت بر عملکرد سمن ها به عنوان یک راهکار مهم مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: موضوع بعدی مباحث مربوط به ظرفیت سازی به منظور مشارکت سازمان های مردم نهاد در کنار دولت و بخش دولتی است. با توجه به مسائل و مشکلات مالی که بخش دولتی دارد و ظرفیت هایی که سازمان های مردم نهاد در خلق سرمایه اجتماعی و جلب مشارکت مردم در کنار بخش دولتی ایجاد می کنند، چنین ظرفیت سازی بسیار لازم است و متأسفانه این موضوع مقداری کمرنگ شده است. در گذشته در همه کارگروه های استان نمایندگان سازمان های مردم نهاد حضور داشتند، اما متأسفانه در حال حاضر این موضوع بسیار کمرنگ شده است و باعث می شود نقش مطالبه گری و نظارت سازمان های مردم نهاد تضعیف شود.

مطالبه گری و حمایتگری باید تعادل داشته باشد 

حامد صوفی مدیرعامل مؤسسه خیریه حامی یار (حامی کودکان مبتلا به سرطان در استان مرکزی) نیز  در گفت و گو با ایلنا با بیان اینکه فعالان در حوزه سازمان های مردم نهاد بخشی از روحیات آنها مطالبه گرانه است و بخشی دیگر از روحیات آنها حمایتگرانه است، گفت: این روحیات سمن ها نسبت به اینکه در چه حوزه ای فعالیت می کنند مقداری فضای کار را متفاوت می کند. اما با این حال بهتر است که هر 2 بخش با هم برابری داشته باشند. به این معنا که به هر میزانی که مطالبات را درخواست می کنند، به همان میزان نیز خدمات لازم را در سطح جامعه ارائه کنند تا خط تعادل در این راستا ایجاد شود.

صوفی افزود: در استان مرکزی برخی از فعالان سازمان های مردم نهاد از متمرکز نبودن سمن ها رنج می برند و تمامی این سازمان ها از این موضوع آسیب دیده اند و بیش از این نیز آسیب خواهند دید. چرا که مجموعه ای وجود ندارد تا سازمان های مردم نهاد بدون بغض و غرض و بدون هیچگونه پیش زمینه فکری گرد یکدیگر جمع شوند و بدون هیچگونه نفع شخصی در مورد منافع جامعه در استان گفت و گو کنند.

وی ادامه داد: قطعاً ایجاد چنین مجموعه ای که سازمان های مردم نهاد بدون تفاوت و در نهایت یکسان بودن حق اظهارنظر داشته باشند، می تواند در این حوزه بسیار راهگشا باشد. در حوزه سمن ها در استان مرکزی همین موضوع که نمی توانیم به یک اتفاق نظر واحد برسیم، به این معناست که متأسفانه دارای ضعف های زیرساختی هستیم. در این راستا باید ضعف های زیرساختی موجود اصلاح شود تا بتوان مطالبه گری و حمایتگری بهینه را در سطح جامعه اجرایی کرد.

رشد سمن ها کمی و بدون ضابطه بوده است 

حمیدرضا سپهری راد مدیرعامل مؤسسه بشارت سپید آزادی (باشگاه مثبت) هم در گفت و گو با ایلنا گفت: در سال های اخیر یکی از مشکلات سمن ها رشد کمی و بی ضابطه آنها بدون توجه به نیاز واقعی جامعه بوده است که نه تنها راهگشا نیست، بلکه می تواند آسیبب زا نیز باشد. البته این موضوع در استان مرکزی نیز نمود زیادی داشت و از این وضعیت مستثنی نبوده است. صرف اینکه به جهت ارائه آمار سمن های بسیاری را ایجاد کنیم، اما هیچ عملکردی وجود نداشته باشه، متأسفانه نکته ای بوده که در سالهای اخیر با آن مواجه بودیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز