خبرگزاری کار ایران

رئیس حفظ و احیای بناهای استان مرکزی خبر داد:

آماده‌سازی شهر زیرزمینی زلف‌آباد برای بازدید عموم

asdasd
کد خبر : ۳۶۰۱۰۴

رئیس گروه حفظ و احیای بناها و محوطه های سازمان میراث فرهنگی استان مرکزی در خصوص شهر زیر زمینی زلف آباد بیان کرد: طرح ارائه بلیط برای بازدید از شهر زیر زمینی زلف آباد در سال جدید زیر نظر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اجرا می شود.

به گزارش ایلنا، اسماعیل شراهی افزود: در سال جدید در محوطه شهر زیرزمینی شروع به فنس کشی شده است که با اتمام آن در نظر داریم زمینه بازدید مردم و سایر دستگاه‌های دولتی از طریق تهیه بلیط از این اثر باستانی را فراهم کنیم.

وی عنوان کرد: علاوه بر فنس‌کشی برای حفاظت این آثار ، یگان حفاظت نیز به صورت شیفتی در محل مستقر شده است . 

شراهی اظهار داشت: در سال گذشته ساختارهایی که زیر خاک وجود داشته مرمت شده است و بزرگترین اقدام ما محدود کردن محوطه برای جلوگیری از ورود افراد متفرقه بود.

وی افزود: برخی ضوابط جامع برای این آثار وجود دارد که مانع از آسیب رسانی از سوی دستگاه‌های دولتی و اشخاص شده است.

اسماعیل شراهی در پایان تصریح کرد: شهر زیرزمینی زلف آباد در مجموع از شرایط خوبی برخوردار است و تا بحال هیچگونه سرقت و یا آسیب رساندن به این اثر گزارش نشده است.

شایان ذکر است شهر زیر زمینی زلف آباد واقع در 5 کیلومتری شمال شرقی‌شهر فرمهین قرار دارد.در کاوش‌های باستانی از این شهر زیرزمینی در سال 88 آثاری به دست آمده که ثابت می کند این منطقه پیش از ابودلف ها نیز منطقه مهمی بوده و مردمان صنعتگر متمدنی در آن سکونت داشته اند.

بسیاری از این آثار و شواهد مهم مربوط به دوره های تاریخی اشکانی و ساسانی است که بقایای آن به صورت گسترده و پراکنده در تپه ها و محوطه های این خطه باقیست و برخی از این اسناد سکونتگاهی نیز متعلق به سده های اولیه اسلام است تمرکز دارد.

محوطه تاریخی شهر زیرزمینی زلف آباد یکی از نگین‌های ارزشمند داشته های فرهنگی و باستانی شهرستان فراهان است که با هویدا شدن از دل خاک، بخش‌های مهمی از اصالت فرهنگی، رفتارها و منش انسانی و رویدادها و حوادث دوران خود را بی پرده عیان کرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز