خبرگزاری کار ایران

درهای باز شهرداری اراک به روی سرمایه گذاران

کد خبر : ۲۱۸۱۰۷

ضرورت جلب مشارکت بخش خصوصی و سرمایه گذاری در اجرای پروژه های عمران شهری را می توان از مهم ترین مباحثی دانست که همواره به عنوان اصلی ترین برنامه ی شهرداران و شوراها در شهر اراک مطرح بوده و هست اما به رغم سپری شدن سه دوره از فعالیت شوراها، بحثسرمایه گذاری و راهکارهای اجرای پروژه های مشارکتی همچنان به عنوان معادله ای مجهول برای مدیران شهری باقی مانده و اکنون با شروع دومین سال از فعالیت شورای دوره چهارم، بسیاری از پروژه های عمرانی در انتظار عملی شدن وعده ها برای مشارکت و فعالیت سرمایه گذاران، مدتهاست بلاتکلیف رها شده اند! طرح هایی همچون ۵۵ متری، مجتمع تجاری میدان شهدا، طرح جامع میدان شهدا، طرح سه میدان و…

ضرورت جلب مشارکت بخش خصوصی و سرمایه گذاری در اجرای پروژه‌های عمران شهری را می‌توان از مهم‌ترین مباحثی دانست که همواره به عنوان اصلی ترین برنامهٔ شهرداران و شورا‌ها در شهر اراک مطرح بوده و هست اما به رغم سپری شدن سه دوره از فعالیت شورا‌ها، بحثسرمایه گذاری و راهکارهای اجرای پروژه‌های مشارکتی همچنان به عنوان معادله‌ای مجهول برای مدیران شهری باقی مانده و اکنون با شروع دومین سال از فعالیت شورای دوره چهارم، بسیاری از پروژه‌های عمرانی در انتظار عملی شدن وعده‌ها برای مشارکت و فعالیت سرمایه گذاران، مدتهاست بلاتکلیف‌‌ رها شده‌اند!طرح‌هایی همچون ۵۵ متری، مجتمع تجاری میدان شهدا، طرح جامع میدان شهدا، طرح سه میدان و…

به گزارش ایلنا این درحالی است که مجهولات معادله سرمایه گذاری و مشارکت با بخش خصوصی برای بسیاری از کلان شهرهای کشور سالهاست که حل شده و به راهکاری اصلی برای توسعه متوازن شهری و اجرای انواع پروژه‌های عمرانی، رفاهی، خدماتی و فرهنگی تبدیل شده و امروز چهره و سیمای این شهر‌ها را با تغییرات اساسی مواجه ساخته است.

اما در شهری که اکنون عنوان کلان شهر را نیز به یدک می‌کشد هنوز هیچ و راهکار و برنامه‌ای برای رفع مشکل جذب سرمایه گذار و پایان دادن به این تراژدی، اندیشیده نشده و این موضوع تنها در سخنان و جلسات متعدد مورد تاکید قرار گرفته است.

در این میان ایجاد واحد و هیئت عالی سرمایه گذاری در شهرداری اراک که با مصوبه شورا در نخستین ماه‌های شروع به کار عباسی، شهردار جدید اراک انجام شد و اکنون با برگزاری اولین همایش فرصتهای سرمایه گذاری و مشارکت درکلانشهر اراک همراه شده را می‌توان نوید بخش عزم مدیریت شهری برای ارائه راهکارهای حل مشکل سرمایه گذاری دانست. همایشی که بخشی ازآن به بیان مشکلات و دردل‌های عده‌ای از سرمایه گذاران و انبوه سازان و پاسخ‌های مدیران شهری اختصاص داشت.

ندیم از صاحب نظران و مدرسین مبحثسرمایه گذاری که از میهمانان ویژه این همایش بود با تاکید براینکه امروز دوره مدیریت شهر‌ها بر اساس اخذ عوارض محلی و درآمدهای حاصل از صدور پروانه و ساخت و ساز منسوخ شده است افزود: موثر‌ترین و بهترین راهکار برای ایجاد تحولات جدی و اساسی در شهر‌ها استفاده بهینه از انواع سرمایه‌های خرد و کلان و توسعه سرمایه گذاری است که اکنون در بسیاری از کلان شهرهای کشور نظیر تهران، اصفهان، تبریز، مشهد و… به خوبی قابل مشاهده است.

مدیر سرمایه گذاری شهرداری تبریز چالش اصلی در ضعف استفاده از توان و ظرفیت بخش خصوصی و حتی سرمایه‌های خرد مردمی در اجرای پروژه‌های مختلف شهری را دیدگاه‌های غلط و نگرش‌های سنتی عنوان نمود و گفت: تا زمانی که تفکر ما کاهش سود سرمایه گذار و بیشتر شدن سود شهرداری باشد و در هنگام مذاکره با سرمایه گذار، تمام تلاش خود را برای افزایش سود شهرداری به کار بندیم نباید نسبت به حل این مشکل خوشبین باشیم و باید بدانیم رکود در شهر ادامه خواهد داشت و نمی‌توانیم تغییرات اساسی ایجاد کنیم.

زمانی که سرمایه گذاری از اتاق شهردار خارج شد و با خود گفت سر شهرداری را کلاه گذاشتم بدانید شهرتان به توسعه و پیشرفت خواهد رسید.

وی ادامه داد: اما زمانی که سرمایه گذاری از اتاق شهردار خارج شد و با خود گفت سر شهرداری را کلاه گذاشتم بدانید قطعا شهرتان به توسعه و پیشرفت خواهد رسید.

دکتر ندیم حمایت واقعی و عملی و پایبند بودن به تعهدات را لازمه جلب مشارکت سرمایه گذاران دانست و اظهار داشت: زمانی که حدود شش سال پیش اولین میثاق نامه حمایت از سرمایه گذاری در شهر تبریز توسط مسئولان ارشد، نمایندگان مجلس و مدیران شهری امضا شد همه متعهد شدند که از سرمایه گذار حمایت واقعی داشته باشند و روند اجرای پروژه‌ها را مستمرا پیگیری و موانع موجود را برطرف نمایند و همین عزم سبب شد تا امروز پس از ۶ سال، ۱۷۲۰ قرار داد و طرح سرمایه گذاری به ارزش بیش از ۶۵ ترلیون ریال در کلانشهر تبریز اجرا شده و یا درحال اجرا باشند.

وی اظهار امیدوارای نمود با راهکار‌ها و تجربه‌هایی که پس از این همایش در جلسه خصوصی با شهردار و اعضای شورا ارائه خواهم داد اقدامات عملی مسئولان از فردا آغاز شده و با پیگیری‌هایی که انجام می‌شود بهار سال ۹۴ شاهد شروع اجرای پروژه‌های مشارکتی مختلف باشیم و تحولات جدی و اساسی و قابل لمس در شهر اراک اتفاق بیفتد.

امیری راد، رئیس انجمن صنفی انبوه سازان استان: درشهراراک برای صدور پروانه حداقل یک سال و نیم باید انتظار کشید

رئیس انجمن صنفی انبوه سازان استان با بیان اینکه مشکلات ما از مرحله ثبت شرکت شروع می‌شود و تا زمان پایان اجرای پروژه ادامه دارد افزود: مهم‌ترین مشکل در اجرای پروژه‌های سرمایه گذاری، طولانی شدن زمان اخذ پروانه ساختمانی است به طوری که درشهراراک برای صدور مجوزیک پروژه معمولی حداقل یک سال و نیم باید انتظار کشید در حالی که این زمان در دیگر شهرهای کشور به کمتر از۶ ماه می‌رسد.

امیری راد ادامه داد: اگر صدور پروانه به شرکت‌های خصوصی واگذار شود مشکلات ما کمتر و روند کار راحت‌تر خواهد شد.

وی تصریح کرد: نحوه محاسبه هزینه‌ها توسط شهرداری در بیشتر موارد نامشخص ویا متفاوت است و بعضا در روند صدور مجوز، اتفاقات عجیب وغریب رخ می‌دهد که این موارد قطعا به وجهه و اعتبار شهرداری آسیب وارد خواهد کرد.

وی تغییر پی درپی قوانین و ضوابط شهرسازی را از دیگر مشکلات برشمرد وگفت: اگر درقوانین و ضوابط ثبات وجود داشته باشد و با تغییر ساختار اجرایی شاهد تغییر ضوابط و قوانین نباشیم قطعا میل و رغبت به سرمایه گذاری و مشارکت با شهرداری نیز بیشتر خواهد شد.

زمان، مهم‌ترین عامل دربازگشت سرمایه و اجرای پروژه سرمایه گذاری است بنابراین از مدیران شهری می‌خواهیم زمان را از ما نگیرند و تقاضا داریم برای تصمیم گیری اینقدر کمیسیون مشورتی و جلسات بی‌نتیجه برگزارنکنند و سرمایه گذار را بلاتکلیف نگذارند.

وقتی برای صدور یک مجوز ساخت باید مدت‌ها منتظر بمانیم چطور می‌توانیم به سایر وعده‌ها خوشبین باشیم و با شهرداری مشارکت کنیم، ازشعار دادن و حرف‌های قشنگ زدن دست بردارید و مشکلات و موانع سرمایه گذاری را ریشه‌ای و بنیادی حل کنید.

متاسفانه اعتمادی به عملکرد درست سیستم شهرداری نداریم و احساس امنیت در سرمایه گذاری وجود ندارد.

اطلاع رسانی شهرداری درخصوص پروژه‌های سرمایه گذاری اصلا مناسب نیست و تا زمانی که شفافیت و اطلاعات دقیق وجود نداشته باشد تمایلی به مشارکت وسرمایه گذاری نیز نخواهیم داشت.

چرا باید با تغییر مدیران، ضوابط و قوانین هم تغییر کند و سلیقه افراد ملاک صدور مجوز و تایید یک طرح باشد؟! چه تضمینی وجود دارد که با تغییر افراد توافقات و قرارداد‌ها اجرایی و عملیاتی شوند؟!

در مناقصه پروژه مجتمع تجاری میدان شهدا شرکت کردم و تنها یک برگ کاغذ به من دادند! تا زمانی که در ارائه یک پروژه شهری، مشخصات و اطلاعات دقیق طرح نامشخص باشد و هیچ اطلاعاتی به سرمایه گذار داده نشود کسی تمایلی به سرمایه گذاری نخواهد داشت.

علاوه براینکه بدنه شهرداری و سیستم سنتی آن بسیار کند و ضعیف عمل می‌کند و همین موضوع سبب آزار سرمایه گذار می‌شود در عملکرد سایر دستگاه‌ها هم مشکلات بسیاری وجود دارد و همین موضوع باعثعدم علاقه به سرمایه گذاری شده است.

عباسی، شهردار اراک: من هم سال‌ها درحوزه ساخت وساز و انبوه سازی فعالیت داشته‌ام و همه مشکلات و کاستی‌های موجود در مسیر سرمایه گذاری را به وضوح دیده‌ام و لمس کرده‌ام. بنابراین امروز که به عنوان شهردار درخدمت شما هستم قطعا تا جایی که ضوابط وقوانین اجازه دهد ازشما دفاع وحمایت خواهم کرد، امروز نه فقط شهرداری بلکه مجموعه مدیریت ارشد استان مصمم به حمایت واقعی ازسرمایه گذاران هستند، ما برای رشد وتوسعه شهری نیازمند مشارکت و یاری و کمک شما هستیم و امروز با برگزاری این همایش، آماده شنیدن همه مشکلات و صحبت‌های شما هستیم تا بتوانیم با همفکری، راهکاری برای حل این مشکلات پیدا کنیم و با استفاده از سرمایه‌های خرد وکلان، شهری توسعه یافته و آباد بسازیم. این اتفاق بدون همدلی و شفافیت درانجام کار‌ها رخ نخواهد داد.

محمودی، رئیس شورای اسلامی کلانشهراراک: در یکسال گذشته مهم‌ترین دغدغه ما رفع موانع ومشکلات پیش روی سرمایه گذاران و حمایت واقعی از آنان بوده است و آمده‌ام تا اشتباهات گذشته راجبران کنم.

در خصوص صدور پروانه مطابق قانون، شهرداری مکلف است از تاریخ درخواست ظرف مدت ۱۴ روزپروانه و مجوز ساخت راصادر کند و کوتاهی وسهل انگاری دراین خصوص پذیرفتنی نیست. در جهت حمایت از سرمایه گذاران در مدت ۴ سال شورای دوره چهارم تعرفه عوارض، تراکم و صدور پروانه را ثابت نگه خواهیم داشت و اگر برخلاف این مصوبه عمل شود قطعا برخورد خواهیم کرد، اگر درمصوبات شورا اشکال وایرادی می‌بینید حتما نظرات خود را بیان کنید چرا که وظیفه ماست نواقص موجود را اصلاح کنیم و با رفع مشکلات، مسیر سرمایه گذاری را هموار نماییم.

زندیه وکیلی، معاون عمرانی استاندار: صحبت‌های امروز تلنگری جدی به ما به عنوان مسئول بود که تلاش وعزم خود را برای حل مشکلات سرمایه گذاری بیشتر کنیم اما این نکته را هم باید مورد توجه داشته باشیم که سرمایه گذاری تعریف و مفهوم خاص خود را دارد. آیا به هر کسی که یک ساختمان مرتفع درهرجایی و با هر شرایطی بسازد و به بافت و منطقه خوب شهری آسیب جدی وارد کند و حقوق شهروندی را نادیده بگیرد می‌توان عنوان سرمایه گذار داد؟! آیا هدف سرمایه گذاری فقط گردش پول وسرمایه به هرقیمتی است؟!

مهم‌ترین اقدامی که ما برای ایجاد اعتماد واطمینان متقابل با سرمایه گذاران انجام دادیم باقی ماندن و عدم تغییرهمه مصوبات و تعهدات گذشته کمیسیون ماده ۵ بود اگرچه به بسیاری ازاین تصمیمات انتقاد جدی داشته‌ایم و داریم.

اشکال اساسی که سبب ضعف در مشارکت سرمایه گذاران شده این بوده که ما به عنوان مدیر شهری و مسئول سیاستگذاری و تصمیم گیری، تا کنون هیچ برنامه مشخصی دراین خصوص ارائه نداده‌ایم و فرصت‌ها و پتانسیل‌های سرمایه گذاری توسط شهرداری‌ها شناسایی و به سرمایه گذاران معرفی نشده است. بنابراین تا زمانی که این نقص جدی برطرف نشود وضعیت سرمایه گذاری درشهر اراک به همین شکل خواهد بود. امیدواریم با تشکیل کمیته حمایت از سرمایه گذاری شاهد اقدامات عملی دراین خصوص باشیم.

از اظهارات مسئولان و مدیران شهری اینگونه به نظر می‌رسد که شعار حمایت از سرمایه گذاران که در سالهای گذشته هیچ‌گاه با اقدام عملی همراه نشد، اکنون به عنوان مهم‌ترین برنامه شهرداری و مدیریت ارشد استان مطرح شده است. باید منتظر ماند و دید برگزاری اولین همایش فرصتهای سرمایه گذاری شهر اراک در آینده چه اقدامات، برنامه‌ها و تصمیماتی را درپی خواهد داشت و آیا بهارسال ۹۴ شاهد شروع اجرای پروژه‌های مشارکتی و آغاز روند توسعه و عمران پرشتاب کلانشهر اراک خواهیم بود؟!

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز